Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گندم به ایانا خبر داد:

افزایش 25 درصدی عملکرد گندم، حبوبات و جو در تفاهمنامه با ایکاردا و سیمیت/ پیش‌بینی سطح کشت پنج میلیون و 800 هزار هکتاری گندم در کشت پاییزه

در تفاهمنامه‌ای که بین وزارت جهاد کشاورزی و مراکز بین‌المللی سیمیت و ایکاردا منعقد شد، عملکرد گندم، جو و حبوبات با انجام اقداماتی ویژه 25 درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش 25 درصدی عملکرد گندم، حبوبات و جو در تفاهمنامه با ایکاردا و سیمیت/ پیش‌بینی سطح کشت پنج میلیون و 800 هزار هکتاری گندم در کشت پاییزه


در تفاهمنامه‌ای که بین وزارت جهاد کشاورزی و مراکز بین‌المللی سیمیت و ایکاردا منعقد شد، عملکرد گندم، جو و حبوبات با انجام اقداماتی ویژه 25 درصد افزایش خواهد یافت.

مجری طرح گندم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در حاشیه مراسم امضای اسناد پروژه افزایش بهره‌وری گندم و نظام‌های زراعی گندم‌بنیان در ایران و تفاهمنامه ایران با کمیته سیمیت گفت: از گذشته‌های دور، وزارت جهاد کشاورزی با سیمیت و ایکاردا قراردادهای مشترک داشته، اما در مراسم امروز همکاری‌ها ویژه‌تر دیده شده است.

اسماعیل اسفندیاری‌پور افزود: در قرارداد همکاری منعقدشده با ایکاردا برای مدت پنج سال، افزایش 25 درصدی عملکرد گندم، حبوبات و جو با انتقال دانش فنی رقم خواهد خورد و علاوه بر آن استفاده از کشاورزی حفاظتی و کشاورزی پایدار در مناطق مختلف مورد تأکید قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با مشارکت بهره‌برداران ایرانی و همکاری وزارت جهاد کشاورزی، تکنولوژی‌های فنی طی پنج سال به کشور منتقل خواهد شد و تأمین مبلغ 10.4 میلیون دلار از سوی ایران در تفاهمنامه فوق لحاظ خواهد شد.

اسفندیاری‌پور ادامه داد: استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان و آذربایجان شرقی که در تولید جو پیشرو هستند، مورد هدف برای انتقال تکنولوژی‌های فنی در این قرارداد هستند.

وی تصریح کرد: در قرارداد منعقدشده بین ایران و سیمیت نیزسه سرفصل استفاده از بذور اصلاح‌شده، کشاورزی حفاظتی و مسائل به‌نژادی مدنظر است که باید در عرض شش سال با محدودیت استان‌های خوزستان، گلستان، فارس و اقلیم‌های مشابه با نگاه کشاورزی حفاظتی اجرایی شود.

اسفندیاری‌پور مبلغ این قرارداد را 20 میلیون دلار برشمرد و یادآور شد: این مبلغ باید توسط ایران طی مدت شش سال تأمین شود.


پیش‌بینی خرید 11 میلیون و 500 هزار تنی گندم

مجری طرح گندم از خریداری 11 میلیون و 300 هزار تن گندم به‌صورت تضمینی تاکنون خبر داد و تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل خرید، 11 میلیون و 500 هزار تن گندم به‌صورت تضمینی خریداری شود.

وی اظهار داشت: برای کشت پاییزه نیز 480 هزار تن بذر تهیه شده که توسط 200 شرکت خصوصی با انجام عملیات بوجاری و ضدعفونی در حال توزیع است.

اسفندیاری‌پور همچنین گفت: قیمت هر کیلوگرم بذر گندم اصلاح‌شده نیز یک‌هزار و 560 تومان اعلام شده که در مناطق غرب کشور در حال توزیع است.

وی در ادامه افزود: به کشاورزان مناطق دیم سرد توصیه می‌شود که منتظر بارندگی نباشند و اقدام به خشکه‌کاری همراه با مصرف 80 درصد از کود ازته در حین کشت کنند.

مجری طرح گندم خاطرنشان کرد: در کشت پاییزه امسال همزمان با افزایش سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا برآورد می‌شود که سطح زیر کشت گندم به پنج میلیون و 800 هزار هکتار برسد.

اسفندیاری‌پور ادامه داد: گندم آبی سطحی معادل دو میلیون و 50 هزار هکتار و گندم دیم نیز سطحی معادل سه میلیون و 770 هزار هکتار خواهد داشت.

وی تصریح کرد: به کشاورزان همچنین توصیه می‌شود بذور خودمصرفی خود را تحویل ایستگاه‌های بوجاری و ضدعفونی کنند تا از بروز بیماری‌های بذرزاد جلوگیری شود.

اسفندیاری‌پور در پایان یادآور شد: کودهای ازته، فسفاته و پتاسه به اندازه کافی تأمین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است./

M-950613-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید