Iranian Agriculture News Agency

بر اساس تحقیقات پژوهشگران

عملکرد گیاه با ریشه ضخیم بهبود می‌یابد

گیاهان در طبیعت، نمی‌توانند بدون موجودات زنده خاک مانند قارچ‌ها و باکتری رشد کنند،‌ پژوهشگران دریافتند که هرچه ضخامت ریشه گیاه بیشتر باشد در بهبود عمکرد گیاه تأثیر دارد.

عملکرد گیاه با ریشه ضخیم بهبود می‌یابد


گیاهان در طبیعت، نمی‌توانند بدون موجودات زنده خاک مانند قارچ‌ها و باکتری رشد کنند،‌ پژوهشگران دریافتند که هرچه ضخامت ریشه گیاه بیشتر باشد در بهبود عمکرد گیاه تأثیر دارد.

به گزارش ایانا از وب‌سایت ScienceDaily ، گیاهان زمانی می‌توانند از اثرات منفی دور بمانند که قادر باشند با موجودات زنده خاک تعامل برقرار کنند. با توجه به مقاله منتشر شده در مجله Journal of Ecology (1) ، گروهی از پژوهشگران از انستیتو اکولوژی هلند ( NIOO - KNAW ) (2) ، دانشگاه Wageningen و دانشگاه Leipzig ، به این نتیجه رسیدند بهبود عملکرد گیاه با ریشه ضخیم گیاه امکان‌پذیر است.

برای مشاهده واکنش‌های ریشه گیاه و موجودات زنده خاک که "بازخورد گیاه و خاک" (3) نام گرفته است، تیم تحقیقاتی، واکنش 48 گونه گیاه مختلف مرتع را نسبت به موجودات زنده خاک و همچنین واکنش آنها در مورد چگونگی کنترل خاک مشاهده کردند. در این آزمایش، گیاهان ترکیبی از چمن، حبوبات، گیاهان بلند و کوتاه را شامل می‌شدند. علاوه بر ‌این، محققان برای درک درستی از عملکرد گیاه، چگونگی عملکرد گیاه و عکس‌العمل آن نسبت به خاک و همچنین برخی ویژگی‌ها مانند میزان ارتفاع گیاه که بالای سطح زمین و ریشه آن در زیر زمین و مقدار ضخامت آن را مورد آزمایش قرار دادند.

این گروه تحقیقاتی بین‌المللی دریافتند که چمن و گیاهان کوچک نسبت به موجودات زنده در خاک عملکرد ضعیف‌تری داشتند، در حالی که بازخورد عملکرد گیاهان بلند نسبت با موجودات زنده خاک بهتر بود. جالب توجه این است که میزان ضخامت ریشه‌ گیاه در این واکنش تأثیر داشته به‌طوری‌که هر چقدر ضخامت ریشه گیاه بیشتر باشد، تعامل بهتری با موجودات زنده خاک دارد.

همچنین محققان نشان دادند ترکیبی از ضخامت ریشه و میزان درگیری ریشه‌های گیاه توسط قارچ (4) در بهبود عملکرد گیاه بی‌تأثیر نیست. این قارچ‌ها به گیاهان کمک می کنند تا مواد مغذی و آب را دریافت کنند. همچنین قارچ‌ها می‌توانند آنها را در برابر عوامل بیماری‌زا محافطت کنند. به‌طور کلی، گونه‌های گیاهی که دارای قارچ میکوریزال ( mycorrhizal fungi ) بیشتری در ریشه‌های خود بودند، از موجودات زنده خاک بیشتر بهره بردند.

با توجه به این نتایج و دانسته‌ها روی ضخامت ریشه و میزان درگیری با قارچ mycorrhizal ، محققان و پرورش‌دهندگان محصول می‌توانند درباره میزان بهره‌مندی گونه‌های مختلف گیاهی از موجودات خاک پیش‌بینی‌های لازم انجام دهند. همچنین نتایج این تحقیقات می‌تواند گامی برای تحقیقات آینده همچون تأثیر از دست دادن تنوع گیاهی روی ترکیب و بهره‌وری پوشش گیاهی طبیعی باشد./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

https://www.sciencedaily.com/


پی‌نوشت:

1- مجله علمی و کارشناسی که مسائل مربوط به محیط زیست و گیاهان را پوشش می‌دهد. در سال 1913 تأسیس شده و از سوی British Ecological Society (انجمن اکولوژی بریتانیا) ‌منتشر می‌شود.

2- Netherlands Institute of Ecology (NIOO-KNAW) : انجام تحقیقات پایه و استراتژیک درباره موجودات، جمعیت، جوامع زیست‌محیطی و اکوسیستم در زمین و در آب را انجام می‌دهد.

3- 'plant-soil feedback'

4- mycorrhizal fungi : یک ارتباط و تعامل هم‌زیستی متشکل از قارچ و ریشه‌های گیاه.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید