Iranian Agriculture News Agency

در چهارمین جشنواره که در انستیتو تحقیقات تغذیه برگزار شد؛

برترین برندهای صنعت غذا با رأی مردم شناخته شدند/ محصولات کشاورزی، در رتبه نخست فهرست اتصال ایران به سازمان تجارت جهانی

برترین برندهای صنایع غذایی به انتخاب مصرف‌کنندگان در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور معرفی شدند.

برترین برندهای صنعت غذا با رأی مردم شناخته شدند/ محصولات کشاورزی، در رتبه نخست فهرست اتصال ایران به سازمان تجارت جهانی


برترین برندهای صنایع غذایی به انتخاب مصرف‌کنندگان در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایانا، شامگاه دیروز در چهارمین جشنواره معرفی برترین برندهای صنعت غذا به انتخاب مردم که در محل انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برگزار شد نامداران و تلاشگران عرصه صنعت غذا که با اخذ آرای مردمی از سال گذشته تا اوایل تابستان سال جاری رأی گرفته بودند، معرفی و تندیس و لوح یادبود دریافت کردند.

در این آیین، صاحب‌نظران و مدیران صنعت غذا و جهاد کشاورزی به ایراد سخنرانی پرداخته و مشکلات خود را با مسئولان مربوطه در میان گذاشتند. شاید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آنها نحوه ارتباط با بازارهای بین‌المللی و اتصال ایران به سازمان تجارت جهانی باشد. زیرا عضویت در این سازمان، قوانین و مقررات مخصوص به خود را خواهد داشت که برای صادرکنندگان، به نوعی مزیت به‌شمار می‌رود.

در همین زمینه پدر صنعت غذا با انتقاد از کم‌توجهی مسئولان به این صنعت، گفت: تنها صنعتی که می‌تواند به سازمان تجارت جهانی متصل شود، صنایع غذایی است.

شاهرخ ظهیری افزود: اما در سند راهبردی هفت صنعت از قبیل خودرو، سیمان، فولاد، نساجی و... دیده شده که متأسفانه جای خالی صنعت غذا در آن به شدت احساس می‌شود.

به گفته وی، در سال 84 قانونی به تصویب رسید که در یکی از بندهای آن، فراورده‌های خام دامی را تعریف کرده است. به عبارتی تمام فراورده خام، مولدی است که در زمان حیات دام از آن به دست می‌آید. در تبصره این قانون هم آمده در صورتی که این فراورده‌ها از طریق روش‌های صنعتی، تغییر شکل بدهد، دیگر مشمول این قانون نخواهد بود. یعنی سازمان دامپزشکی تنها تا حمل مواد خام دامی به در کارخانه، وظیفه تأمین سلامت را دارد و پس از آن وزارت بهداشت، بر تولید نظارت می‌کند.

ظهیری خاطرنشان کرد: این در حالی است که اکنون سازمان دامپزشکی اصرار بر وجود مسئول دامپزشک درون کارخانه‌های صنایع تبدیلی دارد؛ این موارد یکی از گرفتاری‌های اساسی صنعت غذا است.




وی ادامه داد: از طرف دیگر، برای ارسال محموله‌ای مانند عسل از یک استان تا استان دیگر، باید مجوز سازمان دامپزشکی استان مبداء صادر شده و برای مقصد، پیامی در این زمین ارسال شود. حال بسیار پیش آمده که محموله به مقصد رسیده، اما اداره دامپزشکی آن شهرستان، از ورود آن اظهار بی‌اطلاعی کرده و محموله برگشت خورده است. چنین ناهماهنگی‌هایی، در مقابل پیشرفت صنعت غذا می‌ایستد.

ظهیری درباره بحث قیمت‌گذاری تصریح کرد: متأسفانه کارخانه‌های صنایع تبدیلی، محصولات کشاورزی را هر روز با یک قیمت خریداری می‌کنند، اما بعد از فراوری و بسته‌بندی آن، سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف‌کننده برای آن نرخ تعیین می‌کند که در بیشتر موارد این نرخ‌گذاری به ضرر صنعت تمام می‌شود.

وی با بیان مشکلات صنعت غذا یادآور شد: با وجود چنین موانعی، چگونه می‌توان به تجارت جهانی پرداخت و با برندهای قدر دنیا رقابت کرد؟


ارزش برند ملی ایران 159 میلیارد دلار

عضو شورای سازمان جهانی علایم تجاری نیز در ادامه این مراسم ضمن اشاره به مشکلات موجود برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، گفت: ترکیه و افغانستان که دو کشور همسایه شرقی و غربی ایران هستند، عضو دائم این سازمان محسوب می شوند، اما ایران تاکنون به عضویت ناظر بسنده کرده است.


عظیم فضلی‌پور با اشاره به اینکه ایران نتوانست از فرصت‌های به‌وجودآمده در بازارهای روس و ترک استفاده کند، افزود: به‌دلیل کوچک بودن فضای کاری تجار ایرانی، این مسائل برای آنها مزاحمت ایجاد می‌کند. در صورتی که وظیفه دولت، باز کردن عرصه فعالیت در بازارهای جهانی برای تجارت است.

وی خاطرنشان کرد: فهرستی با 34 عنوان برای سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند اتصال به سازمان تجارت جهانی را برای ایران هموار کند. جالب اینجاست که محصولات کشاورزی، رتبه نخست این فهرست را به خود اختصاص داده است، اما تاکنون در این راستا اقدام خاصی صورت نگرفته است.

عضو شورای سازمان جهانی علایم تجاری معتقد است: با این وجود، صنایع تبدیلی توانسته‌اند قدم‌های مؤثری در صادرات محصولات خود به بازارهای جهانی بردارند؛ به‌عنوان مثال، سال گذشته تنها 360 میلیون دلار، سهم صادرات محصولات رب گوجه‌فرنگی بوده است، در حالی که این مبلغ برای خودرو از 105 میلیون دلار تجاوز نکرد.

فضلی‌پور ادامه داد: طبق اعلام سازمان تجارت جهانی، رتبه ایران در حال حاضر 130 برآورد می‌شود؛ در حالی که در سال 92 این عدد 152 بود، اما در آماری دیگر که کشورها را مانند برندها قیمت‌گذاری می‌کنند، ایران با ارزش 159 میلیون دلار، رتبه 46 دنیا را کسب کرده و آمریکا با 19 هزار میلیارد دلار در ردیف نخست ایستاده است.

عدم شفافیت در مالیات، بحث ثبت جهانی برند، نبود قانون کپی‌رایت و رشد پایین اقتصادی از دیگر مواردی بود که وی به‌عنوان موانع اتصال به سازمان تجارت جهانی، مطرح کرد.

جشنواره‌ای که تار و پودش وابسته به آمار مردمی است

محمدرضا جمشیدی، دبیر چهارمین جشنواره تقدیر از برترین‌های صنایع‌غذایی نیز در این آیین ضمن بیان این مطلب گفت: جشنواره تقدیر از برترین‌ برند های صنایع غذایی در حالی به گام چهارم رسیده است که کماکان به‌سان طفل نوپایی می‌ماند که می‌خواهد کم‌کم تفکری را بارور کند که در انتهایش دستاوردهای بسیاری نهفته است.

وی با بیان این که جشنواره «اقتصاد سبز» جشنواره‌ای است که تار و پودش وابسته به آمار مردمی است، گفت: برخلاف رویه موجود، شرکت‌ها بدون پرداخت هیچ وجهی مورد تقدیر قرار گرفته و لوح و تندیس‌هایشان را دریافت می‌کنند.

جمشیدی افزود: «اقتصاد سبز» به خود می‌بالد که با محبت همه اهالی صنعت غذا جشنواره‌اش در راه طی طریق مسیری است که می‌خواهد کم‌کم جای ثابتی در تقویم مدیران صنایع غذایی کشور برای خود دست و پا کند و البته تمام تلاش خود را خواهد کرد تا به‌گونه‌ای با ظرافت این جشنواره را به پیش ببرد که نه تنها وارد رقابت برندهای مطرح نشود، بلکه فضایی را بسازد تا رقبای سرسخت بازار در کنار هم بنشینند و یکدیگر را تشویق کنند.

دبیر ستاد برگزاری جشنواره «اقتصاد سبز» خاطرنشان ساخت: رسانه‌های اقصی نقاط دنیا علاوه بر این‌که رسالت‌های اطلاع‌رسانی، آموزشی و تحلیلی بودن را به‌دوش خود دارند، گاهی در مقام نظرسنجی بر می‌آیند و از مخاطبان خود که بخشی از جامعه تلقی می‌شوند پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند و براساس نتایج حاصله حتی گاهی تصمیم‌های کلانی گرفته می‌شود و از این‌رو شاید برای خیلی‌ها عبارت «.... بانک برتر ایرانی در رتبه نشریه The nanker » جمله آشنایی باشد، همانگونه که ممکن است عبارات «مرد سال اقتصاد» در نظرسنجی نشریه «اکونومیست» و یا انتخاب فوتبالیست برتر سال از سوی «فرانس فوتبال» و... به گوش خیلی‌های خورده باشد.

جمشیدی گفت: البته نظرسنجی رسانه‌ای مختص رسانه‌های مکتوب نیست و این روزها در دنیای مجازی پرسش‌های بسیاری از مخاطبان پرسیده می‌شود و حتی شبکه‌های تلویزیونی نیز در برنامه‌های مختلف به اشکال متعدد از زیرنویس گرفته تا انواع مسابقه‌های پیامکی مخاطبان را به بازی می‌گیرند و به‌جای آنکه فقط تحلیل‌های یکسویه‌ حاوی نقطه نظرات گردانندگان آن رسانه‌ها را ارایه دهند گاهی بر مبنای برآیند نظریات مخاطبان برنامه می‌سازند.

وی خاطرنشان ساخت: البته نکته مهم در این میان جوامع تصادفی موردنظر سنجی از رسانه‌هاست، چرا که هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند مدعی شود که طیف مخاطبانش طیف کاملی از اقشار جامعه هستند، بر همین اساس است که لزوماً برندگان سیمرغ‌های برتر زن و مرد جشنواره فیلم‌فجر برندگان نظرسنجی نشریات سینمایی نیستند و حتی روزنامه‌های ورزشی هم گاهی افراد مختلفی را به‌عنوان ورزشکار سال بر می‌گزینند.

جمشیدی اظهار داشت: چهارمین جشنواره تقدیر از برترین‌ برندهای صنایع غذایی به انتخاب مصرف کنندگان نیز در چنین فضایی برپا شده است و البته بازهم تأکید داریم که در نظرسنجی‌های رسانه‌ای هیچ‌گونه ملاک تخصصی مطرح نیست و تنها نمونه‌ای آماری است از آن بخش جامعه که مخاطب آن رسانه‌ها هستند و بر پایه سلایق خود مبادرت به انتخاب می‌کنند.

وی یادآور شد: بدیهی است که رسانه‌ها در جایگاهی نیستند که بتواند تولیدکنندگان را از بعد کیفیت تولیدات، استاندارد، صادرات، بهداشت و ... مورد ارزیابی قرار دهند و مراجع ذی‌صلاح هرساله در ابعاد مختلف مبادرت به چنین ارزیابی‌هایی می‌کنند.

دبیر چهارمین جشنواره تقدیر از برترین‌ برندهای صنایع‌ غذایی به انتخاب مردم تصریح کرد: به‌هرحال «اقتصاد سبز» به خود می‌بالد که برای چهارمین سال پیاپی موفق به برگزاری چنین گردهمایی برای فعالان صنعت غذا شده است و در این مسیر دست بزرگان صنعت غذا که در راه برگزاری این جشنواره یاری‌اش کردند را به گرمی می‌فشرد.

در پایان این آیین، ضمن تجلیل ویژه از دکتر شهاب واعظ‌زاده که در 90 سالگی همچنان مورد احترام فعالان تغذیه و صنایع غذایی است، از برترین برندهای صنعت غذا به انتخاب مصرف‌کنندگان تجلیل به عمل آمد که بر اساس مقررات ستاد برگزاری، به سه شرکت نخست تندیس زرین و به دو شرکت رده‌های سوم و چهارم هر گروه لوح تقدیر اهدا شد. این دوره نظر سنجی از از مهر ماه سال 94 خورشیدی آغاز و تا پایان 31 خرداد 95 ادامه داشته است./

اخبار تکمیلی اظهارات سایر سخنرانان در این جشنواره متعاقباً ارسال می‌شود...

V-950614-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید