Iranian Agriculture News Agency

در صورت تداوم روند مصرف نامطلوب کنونی لبنیات اجتناب‌ناپذیر می‌شود:

ناگزیری احداث 26 هزار خانه سالمندان برای 2.6 میلیون سالمند ایرانی/ رمزگشایی از اتهام مافیا در صنعت لبنیات/ برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی لبنیات با هدف توسعه صادرات

دست‌اندرکاران بخش خصوصی صنعت لبنیات، از برگزاری نخستین نمایشگاه در این زمینه خبر دادند.

ناگزیری احداث 26 هزار خانه سالمندان برای 2.6 میلیون سالمند ایرانی/ رمزگشایی از اتهام مافیا در صنعت لبنیات/ برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی لبنیات با هدف توسعه صادرات

دست‌اندرکاران بخش خصوصی صنعت لبنیات، از برگزاری نخستین نمایشگاه در این زمینه خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فراورده‌های لبنی امروز در جمع خبرنگاران گفت: نمایشگاه بین‌المللی لبنیات و صنایع وابسته با هدف توسعه صادرات در ماه جاری در تهران برگزار خواهد شد.

محمدعلی گنجی با اشاره به اینکه این نمایشگاه می‌تواند در راستای افزایش صادرات به شرکت‌های تولیدکننده یاری رساند، افزود: نمایشگاه نام‌برده در سالن شش نمایشگاه بین‌المللی تهران از 23 تا 26 شهریورماه سال جاری برگزار می‌شود.

به گفته وی، حدود 30 شرکت لبنی داخلی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که بیشتر آنها یا صادرکننده هستند یا شرکت‌های واسط.

در بخش دیگری از نشست، دبیر انجمن صنایع لبنی ایران نیز در واکنش به اظهارات خبرنگاران مبنی بر وجود مافیا در بازار این صنعت و تنگ شدن عرصه برای واحدهای دیگر، اظهار داشت: به هیچ عنوان مافیایی در این عرصه وجود ندارد و شرکت‌ها در یک رقابت سالم محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند.

به گفته رضا باکری، آنهایی که چنین ادعایی می‌کنند، توانایی حضور در بازارهای خارجی را ندارند و نمی‌توانند محصولات خود را به خارج از مرزها بفرستند. بنابراین به بهانه‌های مختلف چنگ می‌زنند. این موضوع به‌ویژه برای بازار روسیه بسیار پررنگ‌تر می‌شود؛ زیرا این کشور، شرایطی به مراتب سخت‌تر از کشورهایی مانند افغانستان یا عراق دارد.

وی درباره چالشی که نهادهای قیمت‌گذار برای صنعت لبنیات به وجود آورده‌اند، خاطرنشان کرد: از زمانی که کالا به مقدار کافی در بازار عرضه نمی‌شد و اجناس کوپنی رونق گرفته بود، قوانینی وضع شد که بر اساس آن قیمت‌گذاری روی کالاهای مختلف صورت می‌گرفت.

باکری ادامه داد: اما امروز صنایع غذایی کشور آنچنان رشد یافته که نه تنها می‌تواند غذای مورد نیاز داخل را تأمین کند، بلکه توانایی صادرات نیز دارد؛ بنابراین دیگر نمی‌توان مطابق با دستورالعمل‌های چند دهه گذشته بازار را هدایت کرد. ضمن اینکه این تعیین قیمت، طبق ضوابط و فرمول‌های خاص نیست و تنها از راه درصدگیری محاسبه می‌شود.

به گفته وی، چنین سیاست‌هایی در نهایت تولیدکننده را تحت فشار قرار داده و بحران شیر را به جایی کشید که اکنون شاهد آن هستیم. بنابراین بهترین روش آن است که دولت دست تولیدکننده را در قیمت‌گذاری بر اساس کیفیت کالا باز بگذارد.

حسین چمنی نیز در این نشست با اظهار نگرانی از سرانه پایین مصرف شیر در کشور، گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت، سرانه مصرف لبنیات از 80 کیلوگرم تجاوز نمی‌کند و این در حالی است که تا 35 سال آینده 26 میلیون سالمندی روبه‌رو خواهیم بود که از مشکلات اسکلتی و حرکتی رنج می‌برند.

این کارشناس معتقد است: اگر تنها 2.6 میلیون نفر آنها احتیاج به محل نگهداری داشته باشند، در کل کشور به 26 هزار خانه سالمندان نیاز است که حداقل 50 هزار میلیارد تومان نگهداری آنها هزینه خواهد داشت؛ بنابراین لازم است که از هم‌اکنون به فکر سلامت آیندگان بود./

V-950614-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید