Iranian Agriculture News Agency

تغییر الگوی کشت به‌دلیل کمبود آب

پسته جای گندم را می‌گیرد

دبیر کمیته باغبانی انجمن پسته گفت: در حال حاضر بسیاری از مناطق کشور که با مشکل کمبود آب روبه‌رو شده‌اند، در حال ایجاد باغ‌های پسته در زمین‌های زراعی هستند.

پسته جای گندم را می‌گیرد


دبیر کمیته باغبانی انجمن پسته گفت: در حال حاضر بسیاری از مناطق کشور که با مشکل کمبود آب روبه‌رو شده‌اند، در حال ایجاد باغ‌های پسته در زمین‌های زراعی هستند.

حجت حسنی‌سعدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره سطح باغ‌های خارج‌شده از چرخه تولید به‌دلیل کمبود آب، افزود: معضل اصلی باغات پسته بحث آب است، اما آمار دقیقی از میزان باغات خارج شده از چرخه تولید به‌دلیل کم آبی نداریم.

وی نبود آمار مدون در ایران را یکی از مشکلات اساسی تمام بخش‌های اقتصادی ازجمله بخش کشاورزی دانست.

حسنی‌سعدی خاطرنشان کرد: اگرچه وزارت جهاد کشاورزی سالانه سحطی را به‌عنوان سطح زیر کشت پسته اعلام می‌کند، اما بخش عمده‌ای از این باغ‌ها، تولید اقتصادی نداشته و عملاً باغ نیستند.

وی ادامه داد: باغ‌هایی که تولید در هکتار آنها 100 کیلوگرم پسته است، به هیچ وجه اقتصادی نبوده و نباید نام باغ به آنها اطلاق شود.

دبیر کمیته باغبانی انجمن پسته عنوان کرد: در باغ‌های پسته باید حداقل یک‌هزار کیلوگرم محصول خشک در هکتار تولید شود. در غیر این صورت باغ اقتصادی نبوده و باید از آمار سطح زیر کشت خارج شود.

حسنی‌سعدی یادآور شد: باغ‌های کم‌بازده که در آمارهای وزارت جهاد کشاورزی به آنها باغ اطلاق می‌شود، سبب شده میزان متوسط بازدهی باغ‌های پسته ایران دچار افت شود.

وی تأکید کرد: سطح زیر کشت باغ‌های کرمان 300 هزار هکتار اعلام می‌شود، اما نمی‌توانم بگویم که چه مقدار از این باغ‌ها اقتصادی است . بخش عمده‌ای از باغات کرمان، زرند، رفسنجان، سیرجان و مناطقی که وضعیت منابع آب آنها بحرانی شده و دچار افت آبخوان شده‌اند، به‌دلیل شوری آب دیگر اقتصادی نیستند.

حسنی‌سعدی اظهار داشت: هرچه آب شورتر ‌شود، کیفیت آن کاهش یافته و به‌طور کلی عملکرد باغ افت می‌کند.

افزایش سطح باغ‌های پسته، دلیل ثبات تولید

دبیر کمیته باغبانی انجمن پسته درباره ثابت ماندن میزان تولید پسته در ایران اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در برخی مناطق و استان‌های جدید سبب شده که میزان تولید پسته در ایران کاهش نیابد. در واقع تغییر الگوی کشت در استان‌های کم‌آب، حجم تولید پسته را حفظ کرده است.

وی همچنین گفت: استان فارس که سال‌های سال رتبه نخست یا دوم تولید گندم را داشت، به‌دلیل بحران کم‌آبی وضعیتی بدتر از کرمان پیدا کرده و دیگر قادر به کشت این محصول نیست؛ بنابراین کشاورزان مجبور شده‌اند زمین‌های گندم خود را به باغ پسته تبدیل کنند.

حسنی‌سعدی افزود: پسته آب با کیفیت کمتری نیاز دارد و عملکرد اقتصادی آن بالاتر است. میزان آب مورد نیاز برای یک هکتار باغ پسته، بین 10 تا 12 هزار مترمکعب در سال است، اما برای یک هکتار زمین گندم، به‌طور متوسط در سال شش‌هزار و 500 متر مکعب آب نیاز داریم، البته این آب باید کیفیت مناسب داشته و شور نباشد.

وی خاطرنشان کرد: استان فارس و مناطقی که مستعد کشت پسته در ایران بودند، به سمت تغییر الگوی کشت محصولات زراعی خود و ایجاد باغات پسته در زمین‌های زراعی حرکت کرده‌اند.

افت تولید پسته در سال جاری

دبیر کمیته باغبانی انجمن پسته با اشاره به اینکه برآورد تولید محصول در این انجمن طی سه مقطع انجام می‌شود، ادامه داد: حجم محصول تولیدشده در سال جاری را بر اساس برآوردها 170 هزار تن است.

حسنی‌سعدی بیان کرد: امسال به‌دلیل سرمازدگی در بسیاری از مناطق نسبت به سال گذشته محصول کمتری تولید خواهد شد. بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده در رفسنجان و انار سال گذشته 50 هزار تن پسته تولید شد که سرمازدگی امسال حجم تولید باغات این منطقه را به 45 هزار تن رسانده است.

وی یادآور شد: میزان تولید در پسته در سیرجان نیز از 20 هزار تن در سال گذشته به حدود 12 هزار تن در سال جاری خواهد رسید. خراسان رضوی نسبت به سال قبل حدود سه هزار تن کاهش محصول خواهد داشت و افت تولید محصول در یزد محسوس خواهد بود. به نحوی که از تولید 23 هزار تنی باغات پسته این استان در سال قبل به رقم برداشت هفت‌هزار تن در سال جاری به‌دلیل سرمازدگی رسیده‌‌ایم.

حسنی‌سعدی تأکید کرد: به‌دلیل توسعه پسته در مناطق جدید، حجم تولید در سال آور یا ناآور تغییر قابل ملاحظه‌ای ندارد.

وی درباره قیمت پسته در بازار جهانی اظهار داشت: با توجه به اینکه چندسالی است آمریکا تعیین‌کننده قیمت پسته در بازارهای جهانی است و این کشور سه تا چهار دلار بهای محصول خود را کاهش داده، پیش‌بینی‌ها از افت قیمت پسته در بازارهای جهانی حکایت دارد.

حسنی‌سعدی در پایان اضافه کرد: البته میزان افت قیمت قابل پیش‌بینی نیست، زیرا عرضه و تقاضای بازار، تعیین‌کننده نهایی قیمت خواهد بود./

L-950615-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید