Iranian Agriculture News Agency

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی خبر داد:

عرضه 2400 محصول دانش بنیان و 70 محصول با قابلیت تجاری در جشنواره گیاهان دارویی / درآمد 5 میلیارد دلاری صادرات گیاهان دارویی تا افق 1404

در مراسم اختتامیه سومین جشنواره گیاهان دارویی که در روز پنجشنبه برگزار می‌شود، از فناور برتر، کارآفرین، استاد، مخترع، پیشکسوت، سرمایه گذار، شرکت دانش بنیان، طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های برتر تقدیر می شود.

عرضه 2400 محصول دانش بنیان و 70 محصول با قابلیت تجاری در جشنواره گیاهان دارویی / درآمد 5 میلیارد دلاری صادرات گیاهان دارویی تا افق 1404


دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی با تاکید بر اینکه تا افق 1404 باید درآمد حاصل از صادرات گیاهان دارویی به 5 میلیارد دلار برسد، گفت: برای تحقق این هدف نیاز به سرمایه‌گذاری در این حوزه داریم.

به گزارش ایانا، محمد حسن عصاره در آیین افتتاحیه سومین نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی با بیان اینکه جشنواره این دوره با شعار «اقدام و عمل دانش بنیان پیشران اقتصاد مقاومتی»افزود: بر اساس اعلام کارشناسان مسیر اقتصاد مقاومتی از اقتصاد دانش بنیان عبور می‌کند و این جشنواره نیز تبلور و تجلی اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است.
وی با اشاره به برخی از مزایا و چالش‌های حوزه سلامت اظهار کرد: پیشرفت علمی، تولید داروهای نو ترکیب و ساخت تجهیزات پیچیده از جمله مزایای حوزه سلامت است؛ ولی در مقابل با چالش‌هایی چون پیدایش بیماری‌های نوظهور، عدم درمان قطعی برای برخی از بیماری‌های مزمن، ممنوعیت مداوم داروها و ترکیبات سمپتیک و افزایش محدودیت قانونی و مشخص شدن مضرات ترکیبات شیمیایی مواجه هستیم.
عصاره به گردش مالی جهانی گیاهان دارویی اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشورهای چین، امریکا و کانادا از 393 هزار هکتار در سال 1970، به سه میلیون و دویست هزار هکتار در سال 2016 رسیده است.
وی، ارزش اقتصادی گیاهان دارویی در کشورهای پیشرفته را از 355 میلیون دلار در سال 1976، به 132 میلیون دلار در سال 2015 ذکر کرد و ادامه داد: بر اساس آمارهای جهانی گردش گیاهان دارویی در صنایع داروسازی با استفاده از ترکیبات با منشا گیاهی 35 میلیارد دلار و در صنعت عطرسازی 48 میلیارد دلار برآورد شده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی گردش مالی گیاهان دارویی را در صنعت تولید داروهای مکمل 16 میلیارد دلار، علوم و فنون بهداشتی 12 میلیارد دلار، شیرین‌کننده‌های طبیعی 8.5 میلیارد دلار و صنعت تولید دمنوش‌ها 7 میلیارد دلار در جهان ذکر کرد.
وی با اشاره به مزیت‌های کشور در حوزه گیاهان دارویی توضیح داد: ایران از 13 اقلیم شناخته شده در دنیا، دارای 11 اقلیم است و همچنین 8 هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد که از این تعداد 1730 گونه انحصاری و منحصر به سرزمین ایران است.
عصاره با تاکید بر اینکه تاکنون 2300 گونه گیاهی دارای ترکیبات با ارزش و واجد الشرایط برای ورود به صنعت شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ایران دارای 1400 کتاب خطی و غیر خطی نفیس به عنوان میراث مکتوب در حوزه گیاهان دارویی است.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در کشور برای توسعه کشت گیاهان دارویی با بیان اینکه ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری تکیه‌گاه مناسبی در این زمینه است، گفت: بر اساس نقشه راه گیاهان دارویی، این حوزه جزو اولویت‌های الف کشور قرار گرفته است.
وی ادامه داد: بر اساس اسناد بالادستی،‌ نقشه راه کمی برای حوزه گیاهان دارویی تدوین شده است که در آن وظایف و تکالیف دستگاه‌های مرتبط با این حوزه مشخص شد.
دبیر علمی سومین جشنواره گیاهان دارویی با اشاره به دستاوردهای محققان کشور در این حوزه افزود: تعداد فرآورده‌های طبیعی از 477 قلم در سال 87، به 2297 قلم دارو و فرآورده‌های طبیعی تا پایان سال 94 رسیده است و بر اساس افق 1404 باید این تعداد به 4115 قلم افزایش یابد.وی سطح زیر کشت دیم گیاهان دارویی را 104 هزار و 818 هکتار ذکر کرد و گفت: این میزان باید تا افق 1404 به 530 هزار و 560 هکتار افزایش یابد.
عصاره با تاکید بر اینکه در حال حاضر 500 هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در کشور وجود دارد، افزود: گیاهان دارویی نیاز کمی به آب دارند؛ از این رو با توسعه کشت گیاهان دارویی می‌توانیم الگوی کشت در کشور را متحول کنیم، به گونه‌ای که از کشت گیاهان پر هزینه و پر آب‌بر، به سمت کشت گیاهان کم آب‌بر با ارزش افزوده بالاتر حرکت کنیم.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی با بیان اینکه باید درآمد صادرات گیاهان دارویی کشور تا سال 1404 به 5 میلیارد دلار برسد، خاطرنشان کرد: تحقق این هدف منوط به افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه است.
وی با اشاره به برگزاری سومین جشنواره گیاهان دارویی از امروز، 15 شهریور ماه تا روز پنجشنبه در مصلای تهران خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره که با زمینه گیاه زعفران برگزار شده است، 146 شرکت دانش بنیان فعال در این حوزه حضور دارند و برگزاری فن بازار تخصصی، نمایشگاه، سلامت‌کده و رونمایی از محصولات جدید از جمله برنامه‌های این جشنواره به شمار می‌رود.
به گفته وی، در این دوره از جشنواره 2400 محصول دانش‌بنیان و 70 محصول با قابلیت تجاری سازی عرضه شده است.
عصاره همچنین خاطرنشان کرد: در مراسم اختتامیه این جشنواره که در روز پنجشنبه برگزار می‌شود، از فناور برتر، کارآفرین، استاد، مخترع، پیشکسوت، سرمایه گذار، شرکت دانش بنیان، طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های برتر تقدیر به عمل می‌آید.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید