Iranian Agriculture News Agency

در گردهمایی ملی برنامه‌ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب محقق شد:

بررسی چالش‌های روز منابع خاک و آب کشور/ رونمایی از کتاب "برنامه تحقیقات مدیریت خاک و آب"

تا پایان مردادماه سال جاری، تعداد پنج‌هزار و 196 مورد تقاضای ثبت دریافت شده که سه‌هزار و 612 برند - فرمول شماره ثبت دریافت کرده‌اند، تعداد 338 برند - فرمول بررسی‌ها کامل شده و در دست ثبت هستند، تعداد 766 برند - فرمول رد شده‌اند، 450 نمونه در آزمایشگاه‌ها و سه نمونه در مسیر بررسی هستند.

بررسی چالش‌های روز منابع خاک و آب کشور/ رونمایی از کتاب "برنامه تحقیقات مدیریت خاک و آب"


تا پایان مردادماه سال جاری، تعداد پنج‌هزار و 196 مورد تقاضای ثبت دریافت شده که سه‌هزار و 612 برند - فرمول شماره ثبت دریافت کرده‌اند، تعداد 338 برند - فرمول بررسی‌ها کامل شده و در دست ثبت هستند، تعداد 766 برند - فرمول رد شده‌اند، 450 نمونه در آزمایشگاه‌ها و سه نمونه در مسیر بررسی هستند.

به گزارش خبرنگار ایانا از کرج، رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب امروز در گردهمایی ملی برنامه‌ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب که در استان البرز برگزار شد، گفت: انجام تحقیقات در زمینه مسائل مربوط به خاک و آب به‌منظور شناسایی و طبقه‌بندی خاک‌ها و ارزیابی اراضی کشور و بررسی و تعیین روش‌های علمی و اقتصادی بهره‌وری از منابع خاک و آب در زمینه تولید محصولات کشاورزی و هماهنگ کردن این فعالیت‌ها با سایر برنامه‌های تحقیقاتی کشور صورت می‌گیرد.

کامبیز بازرگان مهم‌ترین دغدغه‌های ملی در روند توسعه و تکامل این مؤسسه، از دهه 40 تاکنون را شناخت منابع خاک، تعمیق شناخت منابع خاک و ارائه توصیه‌های حاصلخیزی برای ارقام پرمحصول، مدیریت آب و خاک برای تولید بیشتر، افزایش عملکرد در واحد سطح، خودکفایی، تولید پایدار، امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی برشمرد.

وی از برون‌دادهای شاخص مؤسسه طی 55 سال گذشته به تهیه نخستین کتاب خاک‌های ایران، تهیه نخستین نقشه استعداد خاک‌های ایران، نخستین راهنمای توصیه کودی محصولات زراعی، معرفی روش آبیاری قطره‌ای برای نخستین‌بار، اطلاعات منابع و قابلیت اراضی کشور در مقیاس ( 000، 1:250)، انتشار کتاب نیاز آب‌شوئی، نقشه رژیم‌های رطوبتی و حرارتی خاک‌های ایران، نقشه منابع و استعداد خاک‌های ایران در مقیاس (000،000، 1:1)، تهیه نخستین کتاب نیاز آبی محصولات زراعی و باغی، تحول بزرگ در حاصل خیزی و مدیریت کود، ارائه دانش فنی تولید کودهای زیستی، تهیه مدل رایانه‌ای توصیه کودی، تهیه نخستین نتایج پایش خاک‌های کشاورزی، ادامه برنامه ارائه دانش فنی تولید کودهای زیستی، تدوین برنامه جامع حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه برای محصولات راهبردی زراعی، پایگاه اطلاعات منابع خاک کشور و ثبت حدود سه‌هزار و 700 برند - فرمول کودی اشاره کرد.

بازرگان افزود: تا پایان مردادماه سال جاری، تعداد پنج‌هزار و 196 مورد تقاضای ثبت دریافت شده که سه‌هزار و 612 برند - فرمول شماره ثبت دریافت کرده‌اند، تعداد 338 برند - فرمول بررسی‌ها کامل شده و در دست ثبت هستند، تعداد 766 برند - فرمول رد شده‌اند، 450 نمونه در آزمایشگاه‌ها و سه نمونه در مسیر بررسی هستند.

وی خاطرنشان کرد: مؤسسه تحقیقات خاک و آب در مقاطع مختلف متناسب با شرایط و نیازهای کشور نقش‌آفرینی کرده و پاسخگوی مسائل خاک و آب کشور بوده است، به یاری خداوند و با تلاش همکاران پس از این هم نقش‌آفرین و پاسخگو خواهد ماند.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب ادامه داد: منابع خاک و آب کشور با چالش‌های مهمی همچون کمبود آب، بحران بازده مصرف آب در بخش کشاورزی، چالش‌های مدیریت آب در مزرعه (رابطه آب، خاک و گیاه)، شور شدن خاک‌ها، آلودگی خاک‌های کشاورزی، آب‌ها و محصولات، کاهش بنیه غذایی خاک‌های کشاورزی، روند ثابت و بعضاً حتی نزولی تولید محصولات کشاورزی، تغییر اقلیم، مواد آلی، آینده مبهم منابع خاک و آب و تهدید امنیت غذایی کشور روبه‌رو است.

بازرگان با بیان اینکه اکنون به‌دلیل افزایش سطح دقت و پیچیدگی مسائل پاسخگویی نیز سخت‌تر و الزامات آن بیشتر شده است، تصریح کرد: اگر 20 سال پیش به جامعه می‌گفتیم مصرف فسفر برای کشاورزی خوب است. امروز باید مقدار نیاز، تبعات زیست‌محیطی، تأثیر بر کیفیت، تنش‌های محیطی، اثر اقلیم، شیمی حلالیت و رسوب و بیولوژی فسفر را بررسی و در بسته‌ای مشخص پاسخ دهیم، تبعاً این نوع پاسخگویی برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری پاسخ‌ها می‌خواهد و تعیین تأثیر بر ذی‌نفعان، مشارکت آنان و بررسی‌های بیشتر را طلب می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه چالش‌های امروز منابع خاک و آب ایران بزرگ‌تر از چالش‌های دیروز آن نیست اما تنگناهای ما بیشتر از دیروز است، یادآور شد: مؤسسه تحقیقات خاک و آب به‌عنوان بزرگ‌ترین مؤسسه تخصصی در حوزه خاک و آب، برای پرداختن به این چالش‌ها با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.

بازرگان از توانمندی‌های مؤسسه به نیروی انسانی خبره و توانمند با تخصص‌های متنوع، شبکه گسترده بخش‌ها در سطح کشور، تجربه و توان انباشته، آزمایشگاه‌ها و امکانات بسیار خوب در بیشتر بخش‌های تحقیقاتی، دسترسی به بزرگ‌ترین بانک داده منابع خاک کشور و انگیزه خدمت صادقانه اشاره کرد و اظهار داشت: مؤسسه تحقیقات خاک و آب یک واحد پژوهشی کاربردی با مأموریت مشخص است و در چنین مؤسسه‌ای انسجام برنامه‌ای مهم‌ترین الزام برای پرداختن به چالش‌ها و ارائه پاسخ‌ها است.

در این گردهمایی از کتاب "برنامه تحقیقات مدیریت خاک و آب" رونمایی شد.

گردهمایی ملی برنامه‌ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب از تاریخ 15 تا 17 شهریورماه سال جاری برگزار خواهد شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید