Iranian Agriculture News Agency

به دنبال راه اندازی پالایشگاه غلات و پس از سال ها وابستگی صنایع ایرانی به واردات فروکتوز؛

شیرین کننده های برپایه غلات برای نخستین بار از ایران صادر شد

با آغاز به کار پالایشگاه غلات در کشور و با توجه به قدرت ارزآوری این صنعت و حتی برابری آن با صنعت نفت، در آینده شاهد راه اندازی پالایشگاه های غلات در کشور، ایران به کانون فرآوری عمیق غلات تبدیل می شود.

شیرین کننده های برپایه غلات برای نخستین بار از ایران صادر شد


بعد از سال ها وابستگی صنعت ایران به ورود شیرین کننده های برپایه غلات، برای نخستین بار در کشور نخستین محموله «های فروکتوز» تولیدی صادر شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) به نقل از روابط عمومی گروه صنعتی و پژوهشی زر، رئیس هیأت مدیره پالایشگاه غلات زر در خصوص صدور نخستین محموله فروکتوز ایرانی به خارج از مرزهای کشور گفت: امروز به همت جوانان این سرزمین و با لطف و موهبت الهی توانستیم با اندیشه ای فرامرزی برای نخستین بار در کشور و پس از سال ها واردات محصولات مشابه، ضمن جلوگیری از خروج ارز، در راستای ارزآوری برای اقتصاد ایران عزیز گامی مثبت برداریم.
مرتضی سلطانی در تشریح ضرورت تولید و صادرات این محصول پالایشگاهی غلات گفت: شربت فروکتوز از مشتقات قندی پالایشگاهی ذرت است که با توجه به نیاز کشور به شیرین کننده ها، وضعیت نامتعادل قیمت شکر و شرایط پیش آمده برای صنایع شیرینی و شکلات و امثالهم، جایگزین مناسبی برای شکر محسوب می شود و می تواند نقش مؤثری در کنترل قیمت شیرین کننده ها ایفا کند.
وی با اشاره به توان و ظرفیت کشور در تولید فروکتوز تصریح کرد: صنعت تولیدات پالایشگاهی غلات با به کارگیری دانش روز و بهره مندی از خطوط تولید مطابق با تکنولوژی روز دنیا به عنوان صنعتی «های تک» امروز با آغاز به کار پالایشگاه غلات زر در کشور متولد شده است و با توجه به قدرت ارزآوری این صنعت و حتی برابری آن با صنعت نفت، بی شک در آینده شاهد راه اندازی پالایشگاه های غلات در سرزمینمان خواهیم بود؛ و ایران به کانون فرآوری عمیق غلات تبدیل خواهد شد.
سلطانی در بخش دیگر صحبت های خود ضمن تأکید بر لزوم تقویت صنایع تبدیلی و بهره بردن از آن در جهت جلوگیری از خام فروشی و تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا گفت: اقتصاد تک محصولی و توسعه صنایعی که برپایه مزیت های سزمین ما تعریف نشده اند، نه تنها ما را به رشد اقتصادی نزدیک نمی کند، بلکه با تضعیف صنایع کوچک و متوسط باعث تسریع روند حذف این صنایع از چرخه تولید می شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر امروز در اندیشه توسعه اقتصادی به سر می بریم، می بایست برنامه ریزی ها و سیاست گزاری های ما با نگاهی فرامرزی و صادرات محور صورت بگیرد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید