Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام سازمان مرکزی تعاونی روستایی مطرح کرد:

قبض انبار محصولات کشاورزی، بهادار شود/ اولویت توزیع کارت‌های اعتباری برای کشاورزان

سازمان مرکزی تعاون روستایی، خواستار بهادار شدن قبوض انبارداری محصولات کشاورزی شد.

قبض انبار محصولات کشاورزی، بهادار شود/ اولویت توزیع کارت‌های اعتباری برای کشاورزان


سازمان مرکزی تعاون روستایی، خواستار بهادار شدن قبوض انبارداری محصولات کشاورزی شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، قائم‌مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی امروز در نشست خبری گفت: باید تدبیری اندیشید که قبض‌هایی که بعد از انبار کردن محصولات کشاورزی صادر می‌شود، بهادار شده و برای سازمان بورس، حکم سهام را داشته باشد.

سیدمهدی کلاته‌رحمانی با اشاره به بند یک و دو آیین‌نامه اجرایی ماده 75 قانون تعاون، افزود: طبق این مصوبه، سازمان بورس اوراق بهادار موظف است که این قبوض را قابل معامله دانسته و آن را از تعاونی‌ها قبول کند، اما بنا به دلایلی، چنین قانونی هنوز اجرایی نشده و محصولات کشاورزی ذخیره شده در انبارها قبل از تخصیص اعتبار، اجازه فروش ندارند.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال، هم‌اکنون 950 هزار تن جو به قیمت تضمینی خریده شده و در انبارها مانده است. تعاونی باید بتواند این محصول را فروخته و پول آن را به کشاورز بدهد. این در حالی است که نمی‌توان آن را از بورس خرید زیرا تضمینی، پشتوانه قبض انبار نیست و این یکی از مهم‌ترین دلایل ضعف بخش کشاورزی در بورس قلمداد می‌شود.

کلاته‌رحمانی به طرح توزیع کارت‌های اعتباری 10، 30 و 50 میلیون تومانی بین مردم اشاره کرد و ادامه داد: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار در سال جاری، کارت‌های اعتباری با سود 18 درصد و بازپرداخت 36 ماهه به مردم ارائه می‌شود که با اما و اگرهای فراوانی همراه است.

به گفته وی، نحوه اعتبار سنجی، احتمال بازگشت پول از طرف مردم، مدیریت جریان وجوه پس از صدور کارت و تهدید تشکیل بازار سیاه از مهم‌ترین مسائلی است که کارشناسان اقتصادی به‌عنوان ضعف‌های این طرح مطرح کرده‌اند.

قائم‌مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود اگر قرار است به صورت عمومی این طرح به اجرا گذاشته شود، بهتر است که ابتدا بخش تعاونی‌های روستایی وارد میدان شوند؛ زیرا هم‌اکنون در زمینه روستایی بستر فراهم است.

کلاته‌رحمانی یادآور شد: سازمان می‌تواند مدیریت وجوه و اعتبارسنجی را با ثبت فروش نهاده‌ها توسط کارت‌های اعتباری به کشاورزان به‌خوبی اداره کند. بنابراین با اجرای اولیه طرح به‌صورت پایلوت در بخش کشاورزی، تمام زوایای آن مورد بررسی قرار گرفته و اجرای عمومی آن با پختگی بیشتری صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه سازمان برای مدیریت صدور کارت اعتباری، حداقل هفت تا هشت‌هزار میلیارد تومان نیاز دارد، تأکید کرد: با این عمل، در حقیقت واسطه‌ها و دلالان اضافی حذف شده و تعاونی‌ها به‌طور مستقیم با کشاورزان در ارتباط خواهند بود؛ بنابراین نهاده مورد نیاز کشاورز برای کشت سال آینده نیز در اختیارش قرار می‌گیرد.

این عضو هیأت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر امکان تهاتر مطالبات گندمکاران با اقساط بانکی‌شان اظهار داشت: سازمان می‌تواند گندم را از کشاورزان خریده و در انبارها ذخیره و به ازای آن قبض انبار صادر شود. در صورت بهادار شدن این گواهی‌ها کشاورز می‌تواند آن را به بانک ارائه داده تا از جریمه در امان بماند و در مقابل بعد از گرفتن دستمزد خود، قسط بانک را نیز پرداخت کند. به عبارتی، همه اینها به ارزش‌دار شدن قبوض انبار به عنوان اوراق بهادار وابسته است.

این در حالی است که ایانا هفته گذشته طبق یادداشتی با عنوان "جابه‌جایی مطالبات گندمکاران با بدهی‌های بانکی" این پیشنهاد را مطرح و برای پرداخت به موقع اقساط بانکی کشاورزان راهکارهایی ارائه داده بود./

V-950616-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید