Iranian Agriculture News Agency

در آیین امضای اسناد فائو در پروژه جامع مدیریت پایدار منابع آب در حوضه دریاچه ارومیه عنوان شد:

افزایش 18 درصدی تولید کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه با وجود صرفه‌جویی آب/ افزایش 40 درصدی وسعت دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

به‌نظر من هر دولتی که بر سر کار بیاید مجبور است دریاچه را احیاء کند، زیرا هزینه احیاء حدود شش تا هفت میلیارد دلار است، اما هزینه خشک شدن دریاچه بیش از یک هزار میلیارد دلار است، زیرا جابجایی شهرهایی مانند ارومیه و تبریز با این مبلغ امکان‌پذیر نیست.

افزایش 18 درصدی تولید کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه با وجود صرفه‌جویی آب/ افزایش 40 درصدی وسعت دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته


اسناد فائو در پروژه ستاد احیاء دریاچه ارومیه امروز سه شنبه ازسوی عیسی کلانتری دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه و ناکوزی رئیس دفتر نمایندگی فائو درایران در دانشگاه صنعتی شریف به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار ایانا، مراسم امضا با حضور عیسی کلانتری، مشاور رئیس جمهوری در امور آب و دبیر و مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه، مسعود تجریشی مدیر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، کوبایاشی سفیر ژاپن در ایران، آکیرا نوروتا دبیر اول سفارت ژاپن، نازوکی هوشی دبیر دوم سفارت ژاپن و ناکوزی رئیس دفتر نمایندگی فائو در ایران برگزار شد.

عیسی کلانتری دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه در این مراسم درباره مفاد این اسناد گفت: مبلغ کمک فائو در این اسناد سه میلیون و 800 هزار دلار است و مدت اجرای پروژه 4 سال تعیین شده است.

مسعود تجریشی نیز در خصوص هزینه ای که دولت روحانی در مقابل آورده دولت ژاپن نیز توضیح داد: دولت ایران در اجرای این پروژه همراه متخصصین فائو خواهد بود و هزینه های مربوط به متخصصین داخل و مدیریت جامع پروژه را تامین خواهیم کرد.

وی افزود: توسعه سیستم پیشرفته مصرف آب برای کل حوضه دریاچه ارومیه ، مدیریت خشک سالی مبتنی بر مدیریت ریسک و مواجهه با آن،اجرای برنامه های اجتماعی، اقتصادی در راستای معیشت جایگزین پایدار و با دوام برای کشاورزی در حوضه آبریز با هدف حفظ منابع آبی و در آمد کافی برای جوامع محلی، برخی از اهداف این پروژه است.


احیای دریاچه ارومیه حتمی است

در این نشست کلانتری در خصوص اینکه دریاچه ارومیه در واقعیت قابلیت احیا دارد؛ گفت: آنهایی که می گویند دریاچه احیاء نمی شود تخصص ندارند؛ وضعیت دریاچه نشان داده است پیش بینی ستاد احیاء و دانشگاه شریف مبنی بر قابلیت احیای دریاچه صحیح بوده و در این مدت نه تنها وضعیت دریاچه تثبیت شد، بلکه به عمق آن نیز اضافه شده است.

وی افزود: امسال نسبت به سال گذشته حدود 15 سانتی متر بر عمق دریاچه اضافه شد چون آب ورودی به دریاچه این قابلیت را داشت که نمک ها را حل کند که با این کار به عمق اضافه شد، این نشان می دهد دریاچه پتانسیل احیا شدن را دارد، اما به شرطی که روند احیا ادامه و سرمایه گذاری ها تداوم یابد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: اکنون مساحت دریاچه دو هزار و 600 کیلومتر مربع است که قرار است تا سال 1402 به وسعت چهار هزار و 200 کیلومتر با حددو 15 میلیارد متر مکعب آب برسد که لازمه آن تداوم روند احیاء و سرمایه گذاری ها است.

وی تاکید کرد: به نظر من هر دولتی که بر سر کار بیاید مجبور است دریاچه را احیاء کند، زیرا هزینه احیاء حدود 6 تا 7 میلیارد دلار است، اما هزینه خشک شدن دریاچه بیش از یک هزار میلیارد دلار است زیرا جابجایی شهرهایی مانند ارومیه و تبریز با این مبلغ امکان پذیر نیست.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: سال گذشته حدود 50 درصد منابع مالی احیای دریاچه تامین شد، اما امسال تاکنون فقط منابعی از آب های مرزی که حدود 200 میلیارد تومان است تامین شده است.

وی افزود: اعتبار امسال برای احیاء هزار و 900 میلیارد تومان یعنی حدود 500 میلیون دلار است که دولت باید تامین کند.


افزایش 40 درصدی وسعت دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه امسال نسبت به سال گذشته بیش از 2.2 درصد آب بیشتر دارد و وسعت آن حدود 40 درصد بیشتر شده است، اکنون تقریبا آب دریاچه مشابه 4 سال پیش است که امیدواریم با تداوم عملیات احیاء و برنامه هایی که دانشگاه شریف با همکاری سایر دانشگاه ها انجام داده تا 8 سال آینده شاهد احیاء دریاچه باشم.

وی با قدردانی از دولت ژاپن ادامه داد: این کشور براساس اسناد امضا شده امروز تا 4 سال آینده در زمینه مسائل اجتماعی حوضه آبریز دریاچه و پایداری آن به ما کمک می کند.

کلانتری همچنین با تشکر از سازمان فائو در راستای کمک به احیاء دریاچه ارومیه گفت: از نماینده سازمان فائو در تهران تشکرمی کنم چون این سازمان در خصوص معیشت جایگزین و مدیریت خشکسالی تلاش می کند.

کلانتری در خصوص صرفه جویی آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه توضیح داد: حدود 16 واحد درصد از آب رودخانه زرینه رود که 50 درصد از آب دریاچه ارومیه را تامین می کند کم کردیم که با این کار نه تنها درآمد کشاورزان کم نشد، بلکه بررسی ها نشان می دهد 18 درصد افزایش تولید داشتند.

دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه ادامه داد: چون در آن منطقه آب به شدت هدر داده می شود و به جای 0.8 ضریب تبخیر و تعریق که باید آبیاری کنند 1.4 واحد تبخیر و تعریق آب مصرف می کنند یعنی حدود 45 درصد آب اضافه مصرف می شود که این مسئله خود کاهش محصول را به دنبال دارد.

کلانتری درخصوص معیشت جایگزین کشاورزان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: بر این اساس در جاهایی که صرف جویی آب موجب کاهش درآمد شود، معیشت جایگزین اعمال می شود و ما معتقدیم شاید اصلا نیازی به معیشت جایگزین نباشد، اما اگر لازم بود حتما اجرا خواهیم کرد.


تداوم همکاری های محیط زیستی فائو با ایران

رئیس دفتر نمایندگی فائو در ایران نیز گفت: افتخار دارم که در برنامه امضای اسناد احیای دریاچه ارومیه حضور دارم.

ناکوزی افزود: در این پروژه ارائه کمک های فنی مهندسی و روش هایی که منجر به مدیریت پایدار منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شود مد نظر است و در نهایت می تواند فرصت مناسبی را برای همکاری ها در این زمینه فراهم کند.

وی ادامه داد: همکاری در این پروژه با دانشگاه شریف و ستاد احیای دریاچه ارومیه مساله مهمی است و مباحثی در خصوص حوضه آبخیز دریاچه و بخش های مرتبط مانند بیلان آب حوضه در این همکاری مد نظر است.

ناکوزی گفت: بر اساس این اسناد، برای جوامع محلی فعالیت های متعددی در خصوص مقابله با شتاب خشک شدن دریاچه ارومیه انجام می شود.

وی افزود:اطمینان می دهم که در خصوص مسائل و مشکلات محیط زیست ایران همچنان همکاری خواهیم داشت و امیدوارم روابط با دولت ایران با حمایت مالی دولت ژاپن ادامه داشته باشد تا در این تداوم مشکلات محیط زیستی ایران که هدف همکاری ما است کاهش یابد.

ناکوزی تاکید کرد: امیدوارم این تلاش ها منافعی را برای مردم محلی حوضه دریاچه ارومیه ، ملت و دولت ایران به دنبال داشته باشد.

رئیس دفتر نمایندگی فائو در ایران گفت: یکی از خروجی های این پروژه موضوع توسعه اقتصادی اجتماعی جوامع محلی است که در این راستا هدف کاهش مصرف آب است که کشاورزی پایدار و فعالیت های اجتماعی برخی از فعالیت ها ی اقتصاد کشاورزی خواهد بود.

وی ادامه داد: یک سری تجزیه و تحلیل هایی در خصوص فعالیت های کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه انجام می شود که بیشتر برروی زنجیره ارزش و فعالیت های اجتماعی و کشاورزی خواهد بود تا به کاهش مصرف آب منجر شود.

رئیس دفتر نمایندگی فائو درایران اظهار کرد: یک سری فعالیت ها در خصوص مدیریت خشکسالی و انتقال فناوری نیز مد نظر است که اجرا می شود.

وی گفت: بحث و تجزیه و تحلیل در این راستا توسط کارشناسان فائو که در زمینه مشاغل جایگزین، اقتصاد کشاورزی، مدیریت زمین های کشاورزی ، آب و محیط زیست تخصص دارند، انجام می شود.

ناکوزی با بیان اینکه برای شروع کار منتظر امضاء اسناد بودیم افزود: البته مطالعات ابتدایی را در حوضه دریاچه ارومیه انجام داده ایم و اکنون می خواهیم تجزیه و تحلیل های تکمیلی را انجام دهیم.


کمک های ژاپن برای احیا دریاچه ارومیه ادامه دارد

همچنین کوبایاشی سفیر ژاپن در ایران گفت: بیشتر توجه ما در ایران به مسائل محیط زیستی است و در نشست هایی که نخست وزیر ژاپن با رییس جمهوری ایران داشت در این خصوص گفت و گو شده است.

وی افزود: بازدیدی که چندی پیش از دریاچه ارومیه داشتم مشخص شد که این دریاچه همچنان برای احیا به کمک نیاز دارد بنابراین کمک های دولت ژاپن در خصوص مسائل محیط زیستی ایران و احیاء دریاچه ارومیه همچنان ادامه خواهد داشت.

کوبایاشی اظهار کرد: در دولت ژاپن فرایند تامین منابع برای پروژه ها سالانه است به این معنا که امسال از دولت ژاپن درخواست اعتبار می کنیم و آنها برای سال آینده آنرا تامین می کنند اما برای نجات دریاچه ارومیه اعتبار 4 سال آینده را تخصیص دادند.

وی تاکید کرد: مساله این نیست که چه فردی سفیر باشد اما همکاری دولت ژاپن با دولت ایران در زمینه مسائل محیط زیستی و احیاء دریاچه ارومیه همچنان ادامه خواهد داشت.


سفیر ژاپن در ایران: پروژه احیای دریاچه به قطع موفق خواهد بود

در این نشست کوبایاشی سفیر ژاپن در ایران در مراسم امضای توافق نامه توسعه همکاری پروژه دریاچه ارومیه ضمن عرض تبریک به جهت شروع موفق همکاری بین ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)؛ گفت: امیدوار است در آینده نزدیک نتایج همکاری به احیای دریاچه ارومیه منجر شود.

کوبایاشی افزود: وضعیت دریاچه هنوز ناخوشایند است. باتوجه به شرایط بحرانی دریاچه ارومیه و بر اساس مذاکرات به عمل آمده بین نخست وزیر ژاپن آقای ABE و روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، دولت ژاپن مبلغ 436 میلیون ین ژاپن معادل 3.8 میلیون دلار برای پروژه فائو تحت عنوان « برنامه جامع برای مدیریت پایدار منابع آب در حوضه دریاچه ارومیه » اختصاص داده است.

سفیر ژاپن در ایران تاکید کرد: دو کشور از تداوم روابط و همکارهای بلند مدت در حوضه محیطزیست خرسند هستند. دولت ژاپن در پروژه های مختلف حفاظت از محیط زیست در ایران از طریق JICA و پروژهای UNDP برای احیای دریاچه ارومیه مشارکت دارد.

وی گفت: امیدواریم همه این سازمان ها نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه ایفا نمایند و در احیایدریاچه با هم هماهنگ باشند.

کوبایاشی افزود: احیای دریاچه ارومیه یک شبه محقق نخواهد شد. اما ما به طور قطع امیدواریم که پروژه ها به احیای دریاچه و رفاه مردم منطقه برای داشتن زندگی بهتر منجر خواهد شد/


عکس ها: سمیه لطفی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید