Iranian Agriculture News Agency

برگزاری دومین همایش برنامه ریزی کشت پاییزه در شیراز

افزایش کشت کلزا به 15 هزار هکتار در سال جاری در فارس/ افتتاح سامانه 1559 با شعار "کشاورز تنها نیست"

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در روغن خوراکی بیش از 90 درصد وابسته به خارج هستیم؛ اما به رغم کم اهمیتی در 10 سال گذشته اکنون همت بر آن است که در طرحی هشت ساله به خودکفایی در دانه های روغنی برسیم، لذا در بحث کلزا تسهیلات بسیار خوبی ارائه می شود.

افزایش کشت کلزا به 15 هزار هکتار در سال جاری در فارس/ افتتاح سامانه 1559 با شعار "کشاورز تنها نیست"

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته و با در پیش گرفتن راهکارهای علمی و افزایش بهره وری، به دنبال افزایش تولید محصول کشاورزی به میزان دو برابر در ازای هر مترمکعب آب مصرفی هستیم.

به گزارش ایانا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی قاسمی با بیان این مطلب افزود: هم اینک میزان تولیدمحصول کشاورزی در استان فارس به ازای هر مترمکعب آب مصرفی 700 گرم است که مصمم هستیم این رقم را به دو برابر یعنی یک کیلو و 400 گرم افزایش دهیم.

وی افزود: تاریخ کشت محصول، استفاده از بذر و کود مناسب نقش مهمی در افزایش بهره وری و تولید محصول کشاورزی دارند که باید با حرکت در مسیر برنامه ریزی صورت گرفته، گام های مؤثری برای افزایش تولید با منابع آبی موجود برداریم.

قاسمی در ادامه گفت: به رغم خشکسالی، ما شاهد خرید بیش از 100 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان بودیم و بعد از بیش از 10 سال باردیگر جشن خودکفایی گندم را در این سال خواهیم داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: در روغن خوراکی ما بیش از 90 درصد وابسته به خارج هستیم؛ اما به رغم کم اهمیتی در 10 سال گذشته اکنون همت بر آن است که در طرحی هشت ساله به خودکفایی در دانه های روغنی برسیم، لذا در بحث کلزا تسهیلات بسیار خوبی ارائه می گردد.

وی در خاتمه با اشاره به تأخیر در پرداخت 400 میلیارد ریال اعتبار طرح های اجرا شده آبیاری نوین در این استان، بر عزم مسئولان برای پرداخت این مبلغ به کشاورزان و تأمین اعتبار طرح های جدید آبیاری نوین تأکید کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس نیز در این همایش گفت: برای مقابله با خشکسالی کشت کلزا در سال جاری از 3 هزار هکتار به 15 هزار هکتار در این استان افزایش‌ یافته است.

صادقی افزود: دومین همایش کشت پاییزه رابه گونه ای آغاز می کنیم که همانند سال گذشته با مساعدت بخش خصوصی بر گزار می شود و زیبایی کار دقیقاً در این جا است که بخش خصوصی ورود پیدا کرده و توانایی هایش را درعرصه برنامه ریزی و مساعدت در کشت کار پاییزه در این جا به منصه ظهور گذاشته است.

فرح بخش معاون امور مشتریان بانک کشاورزی فارس نیز در این همایش ضمن بیان این مطلب که اختصاص کارت‌های الکترونیک برای خرید نهاده‌های کشاورزی از سوی بانک کشاورزی از دیگر فعالیت‌های ارائه‌شده به جامعه هدف بوده است. اظهار داشت: استان فارس رتبه سوم کشور را با پرداخت 4 هزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط در این زمینه به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در راستای تحقق مطالبات کشاورزان در سال جاری هشت هزار میلیارد ریال وجوهات گندم به حساب کشاورزان واریز شده است.

در ادامه این همایش مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان این مطلب که کیسه دولت قبل برای کشاورزان خارجی باز بود افزود: در دولت قبل و با وجود بهای 140 دلاری نفت ایران در بازارهای بین المللی، سرکیسه برای کشاورزان خارج از مرزهای ایران باز بود و نهاده های دامی نیز به موقع در اختیار دست اندرکاران بخش کشاورزی ایران قرار نمی گرفت.

سیف افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته، امسال 14 میلیون تن گندم در کشور تولید شده است و تلاش دولت بر این است که پرداخت بهای گندم خریداری شده از کشاورزان در نخستین فرصت ممکن صورت گیرد و این تلاش ها در حالی است که شاهد کاهش بهای نفت به کمتر از 40 دلار هستیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور در ادامه از راه اندازی سامانه 1559 در استان فارس به عنوان بیست و دومین استان در کشور خبر داد و در این آیین، با شعار «کشاورز تنها نیست» آغاز به کار آن را رسماً اعلام کرد و گفت: این سامانه با هدف پاسخ به نیازهای کشاورزان کشور طراحی شده است و کشاورزان از طریق تماس با شماره تلفن 1559 از هر اپراتور تلفن ثابت و همراه می توانند از مشاوره متخصصان بخش کشاورزی بهره مند شوند و ا زهمین شیوه، بذر و کود مورد نیاز را تلفنی سفارش دهند و آن را در محل مزرعه تحویل بگیرند.

وی افزود: در سال زراعی جدید که از مهر امسال آغاز می شود، 22 نوع کود بیولوژیک، شیمیایی و آلی و 38 نوع سم در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و با سازوکار پیش بینی شده، دیگر به جای کود، خاک تحویل کشاورزان
نمی شود و جلوی تقلب های دیگر مانند ارائه آب به جای سم به کشاورزان گرفته می شود.

سیف در خاتمه گفت: با راه اندازی این سامانه بهره برداران بخش کشاورزی می توانند از خدماتی همچون آموزش، تهیه نهاده های مورد نیاز کشاورزی از جمله سم و کود، تهیه ماشین آلات کشاورزی؛ اطلاعات هواشناسی و آزمایش های آب وخاک بهره مند شوند، ضمن اینکه ارتقای دانش کشاورزان، ایجاد کشاورزی حرفه ای و ارائه خدمات کشاورزی به بهره برداران در کوتاه ترین زمان از مهمترین اهداف این سامانه است.

براساس این گزارش در ادامه این همایش معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ی فارس اظهارداشت: علاوه بر تصمیم هایی که شورای عالی آب کشور برای حل مشکل کم آبی در استان فارس اتخاذ
می کند، اجرای هفت هزار هکتار کشت گلخانه ای با محوریت 29 شهرک کشاورزی و گلخانه ای در شهرستان های استان در حال مطالعه است و برای افزایش کشت گلخانه‌ای هیچ محدودیتی در پرداخت تسهیلات وجود ندارد و کشاورزانی که در این زمینه ورود کنند، حمایت می‌شوند.

رحمانی خاطرنشان کرد: با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر صرفه‌جویی در مصرف آب بسیار ضروری شده و در این مورد از 250 هکتار توسعه آبیاری تحت‌فشار 28 هزار و 200 هکتار آن در این استان اجرایی و عملیاتی شده است و در سال جاری از سوی دولت 2 هزار و 740 میلیارد تومان برای 250 هزار هکتار توسعه آبیاری تحت‌فشار در کشور اختصاص داده شده که سهم استان فارس 30 هزار هکتار است.

وی در ادامه بیان داشت: ترویج کشت گیاهان کم‌آب‌بر، کلزا، اصلاح الگوی کشت و راه‌اندازی سایت‌های الگویی برای توسعه بخش کشاورزی موردتوجه مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی است.

رحمانی اضافه کرد: استان فارس رتبه نخست را در جذب منابع در 108 طرح با اختصاص 156 میلیارد تومان از تسهیلات رونق اقتصادی را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است این همایش تا 19 شهریور در محل مرکز همایش های بین المللی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی فارس واقع در کیلومتر 5 جاده شیراز مرودشت ادامه دارد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید