Iranian Agriculture News Agency

فائو گزارش داد:

قیمت‏ جهانی مواد غذایی در بالاترین سطح طی 15 ماه اخیر

بهای جهانی مواد غذایی با افزایش قیمت تمامی این کالاها به استثنای غلات، به بالاترین میزان در بیش از یک سال اخیر رسیده است.

قیمت‏ جهانی مواد غذایی در بالاترین سطح طی 15 ماه اخیر

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد: بهای جهانی مواد غذایی با افزایش قیمت تمامی این کالاها به استثنای غلات، به بالاترین میزان در بیش از یک سال اخیر رسیده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، شاخص مواد غذایی این نهاد پس از کاهش در ماه ژوئیه 2016 ، به نسبت 1.9 درصد در ماه اوت افزایش یافته است.
این کاهش نخستین مورد از ماه ژانویه سال جاری (2016) به این سو بوده است.
براساس این گزارش، قیمت 73 ماده غذایی نسبت به سال پیش ( 2015)، 6.9 درصد بالارفته است.
فائو می افزاید: قیمت لبنیات، روغن‏ های نباتی و شکر، بیشتر از غلات افزایش یافته است.
کاهش تولید شیر در اتحادیه اروپا، موجب پائین آمدن میزان بالقوه صادرات جهانی بیش از حد انتظار شده و شاخص قیمت‏های لبنیات را نسبت به ‍ژوئیه، 8.6 درصد بالا برده است.
همچنین با پیش بینی پائین آمدن مقدار تولید روغن نخل (پالم) در مالزی به سطح کمتر از میزان پیش بینی شده قبلی، هم زمان با بالافتن تقاضای برخی مصرف کنندگان مانند چین و هند برای واردات بیشتر روغن های نباتی، قیمت این مواد غذایی، 7.4 درصد بالا رفته است.
بالارفتن تقویت ارزش پول برزیل و پیش بینی کاهش عرضه جهانی این ماده نیز به بالارفتن قیمت شکر به میزان 2.5 درصد کمک کرده است.
این درحالیست که قیمت غلات به علت فشار فصلی ناشی از تکمیل برداشت این محصولات در نیم کره شمالی،به میزان سه درصد کاهش یافته است.
تولید بی سابقه ذرت در آمریکا و عرضه مازاد گندم بدون کیفیت که هر دو برای خوراک حیوانات و دام استفاده می شود، موجب کاهش قیمت این مواد شده است.
فائو در این گزارش، ارزیابی خود را برای تولید غلات در سال 2016-2017 میلادی با 0.9 درصد افزایش به دو میلیون و 566 میلیارد تن رسانده که تولید گندم با 1.2 درصد افزایش به میزان بی سابقه 740 میلیون و 700 هزار تن و ذخیره غلات نیز با 4.5 درصد افزایش به 663 میلیون و 700 هزار تن می رسد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید