Iranian Agriculture News Agency

تعرفه ترجیحی راهکارحل مشکل صادرات زعفران/حضور 30 کشور رقیب ،تهدید برای زعفران نیست ولی باید آن را جدی گرفت


مدیرعامل صندوق توسعه صادرات زعفران کشور نبود برنامه بلند مدت در تولید و صادرات زعفران را یکی از دغدغه های این صنعت برشمرد و گفت: برای رفع مشکل صادرات زعفران ایران علاوه بر برندسازی این محصول باید از تعرفه های ترجیحی به چین و هند استفاده کرد.

علی شریعتی مقدم در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: زعفران ایران تنها محصول منحصر به فرد و آخرین بازمانده از نسل محصولات ایرانی در دنیا است که دارای آسیب پذیری است، به طوری که فرش ایرانی کپی شد و پسته ایران رقیبی همانند امریکا دارد.
مدیرعامل صندوق توسعه صادرات زعفران با اشاره به برنامه ریزی پنج ساله تولید 140 تن زعفران در افغانستان به دستور رییس جمهوری این کشور برای جایگزینی برخی محصولات گفت: ایران با تولید 350 هزار تن بزرگترین صادرکننده زعفران در دنیا است و کشور افغانستان تجارب تولید کیفی و بسته بندی زعفران ایران را ندارد که این پیشینه به دوره ساسانیان برمی گردد. بنابراین حضور 30 کشور نظیر افغانستان، مالزی، آفریقای جنوبی و هلند تهدیدی برای زعفران ایران به شمار نمی رود اما باید این مهم را برای آینده جدی بگیریم.
شریعتی مقدم تصریح کرد: سال گذشته صادرات زعفران ایران در مقاطعی با کاهش 30 درصدی به چین و هندوستان مواجه شد و همین امر باعث مزیت صادرات زعفران افغانستان به این کشورها شد.
وی گفت: درحالی که در گذشته عنوان می شد ایران باید زعفران افغانستان را مدیریت کند، اکنون با توجه به تعرفه گذاری 30 تا 50 درصدی برای زعفران ایران توسط کشورهای چین و هند و حمایت کشورهای اروپایی از این موضوع، افغانستان بدون تعرفه زعفران ایران را ترانزیت و مدیریت می کند.

** صفرکردن تعرفه فلفل سیاه در مقابل کاهش تعرفه زعفران
این تولید کننده و صادرکننده نمونه زعفران کشور استفاده از تعرفه ترجیحی با این کشورها را یکی از راهکارها برشمرد و افزود: باید تعرفه فلفل سیاه را آزاد کنیم تا تعرفه زعفران ایران صفر شود.
شریعتی مقدم توسعه بازاریابی در کشورهای پیشرفته و آسیای جنوب شرقی که قدرت خرید بالایی دارند و فرهنگ آنها با غذای سالم گره خورده است را از دیگر راهکارها عنوان کرد.

** کمتر از 50 درصد زعفران ایرانی با نام ایران صادر می شود
وی گفت: هم اکنون محصول زعفران با نگرانی و خطرهایی مواجه است که نیازمند حمایت های کوتاه مدت و بلندمدت است، به طوری که حمایت های مورد نیاز تهیه و تدوین شده، اما تمامی اینها به شکل نظری آماده شده اما در عمل اقدام جدی صورت نگرفته است و ما برنامه ریزی جدی برای پنج سال آینده تولید و صادرات زعفران نداریم.
شریعتی مقدم تصریح کرد: متاسفانه نمی توانیم ادعا کنیم 50 درصد محصول زعفران ایران به شکل بسته بندی و با نام ایران صادر می شود و این یکی از چالش ها است.
وی افزود: تلاش ما این است برای تولید کیفی و بسته بندی و برند سازی زعفران ایران برنامه ریزی جدی داشته باشیم.
شریعتی مقدم با بیان این که قیمت تمام شده زعفران در ایران پایین تر از سایر کشورها است، افزود: با وجود این که برخی از تولیدکنندگان ما در هر هکتار بین سه تا 3.5 کیلوگرم زعفران برداشت می کنند، اما تولیدکنندگان نمونه ای نیز داریم که در هر هکتارحدود 30 کیلوگرم برداشت محصول دارند و این موضوع نشان می دهد باید جهشی در تولید کمی، کیفی و بهداشتی زعفران داشته باشیم.

** پیشنهاد توسعه کشت زعفران و گیاهان دارویی کم آب بر به وزارت جهاد کشاورزی
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنابع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به پیشنهاد طرح تولید زعفران بکر، بهداشتی و کیفی به وزارت جهاد کشاورزی گفت: اقلیم ما در حال خشک شدن است، بنابراین باید مزیت های صادراتی و رقابتی محصولاتی با نیاز آبی کمتر همچون زعفران و گیاهان دارویی را نسبت به گیاهان آب بر بپذیریم و تراز بازرگانی خود را جبران کنیم.
شریعتی مقدم افزود: اولویت قراردادن کشت زعفران و گیاهان دارویی در جهش صادراتی، افزایش تولید، افزایش ارزآوری، حفظ اشتغال و حتی به نوعی کاهش مهاجرت روستا به شهرها تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: هم اکنون نسل جدید کشاورزان ما که فرزندان کشاورزان قدیمی هستند نیاز به حمایت های برنامه ریزی شده دارند که متاسفانه این حمایت ها محدود است. در بحث زعفران همانند سایر محصولات باید روی مزیت های رقابتی اقدام کنیم که دولت در این زمینه کارهایی کرده که به نتیجه نرسیده است به طور مثال شورای ملی زعفران وجود دارد و خواست هایش را مطالبه می کند اما دارای برنامه مشخص و عملی نیست.
به گفته مدیرعامل صندوق توسعه صادرات زعفران، تولید زعفران در ایران از 30 تن در سال 1368 هم اکنون به 300 تن رسیده است و ایران سابقه صادرات 200 تن زعفران را در سال دارد. همچنین مصرف سرانه زعفران در ایران یک گرم است و سالیانه 80 تن از زعفران تولیدی کشور در داخل مصرف می شود.
به گزارش ایرنا، از سال گذشته تاکنون صادرات زعفران ایران به چین و هند به علت حمایت های کشورهای اروپایی از افغانستان و تعرفه گذاری برای زعفران ایران با مشکلاتی مواجه شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید