Iranian Agriculture News Agency

در چهارمین گردهمایی شروع سال زراعی 96-95 عنوان شد:

وصیت حجتی به بهره‌برداران در آغاز سال جدید زراعی؛ مراقبت از پایداری تولید/ پرداخت 3000 میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران تا هفته آینده/ ظرفیت گردش مالی 80 میلیارد دلاری کشاورزی ایران از گیاهان دارویی

برای آنکه خودکفایی گندم و سایر محصولات در معرض نابودی قرار نگیرد، به بهره‌برداران وصیت می‌کنم که مراقب پایداری از تولید باشید.

وصیت حجتی به بهره‌برداران در آغاز سال جدید زراعی؛ مراقبت از پایداری تولید/ پرداخت 3000 میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران تا هفته آینده/ ظرفیت گردش مالی 80 میلیارد دلاری کشاورزی ایران از گیاهان دارویی


برای آنکه خودکفایی گندم و سایر محصولات در معرض نابودی قرار نگیرد، به بهره‌برداران وصیت می‌کنم که مراقب پایداری از تولید باشید.

به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر جهاد کشاورزی امروز در همایش آغاز سال 96 - 95 که با شعار "راهبرد و رویکرد جدید شیوه‌های نوین کشت و کار" در سالن حجاب آغاز به کار کرد، در جمع بهره‌برداران بخش کشاورزی از محدودیت‌های دولت سخن گفت و افزود: با وجود آنکه در پرداخت مطالبات با محدودیت روبه‌رو بودیم، اما بخش کشاورزی مورد حمایت ویژه قرار گرفته است.

محمود حجتی گفت: بخش کشاورزی بر اساس مطالعات و شاخص‌های انجام‌گرفته توسط بانک مرکزی سهم 10 تا 11 درصدی در اقتصاد را دارد، اما در فضای کسب و کار توانسته است سهم 34 درصدی را به خود اختصاص دهد، یعنی یک‌سوم فضای کسب و کار مربوط به بخش کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: خشک و بی‌آب بودن کشور دلیل بر آن نشود که بخواهیم از کشت و کار و تولیدات شانه خالی کنیم.

حجتی ادامه داد: با رشد 5.4 درصدی در بخش کشاورزی، در سالی که گذشت رشد کشور هفت‌دهم درصد مثبت شد؛ بنابراین می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود و با مصرف آب کمتر، بیشترین تولید را رقم بزنیم.

وی تصریح کرد: حدود 610 دشت در کشور وجود دارد که با وزارت نیرو حدود دو سال و نیم است که در حال مکاتبه هستیم تا بتوانیم برای آنها سهمیه آب بگیریم که امید می‌رود هرچه سریع‌تر این مسئله اجرایی شود.


پیش‌بینی گردش مالی 50 هزار میلیارد دلاری تا سال 2050 برای گیاهان دارویی ایران

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: در بخش گیاهان دارویی امکانات بسیار خوبی وجود دارد، به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 میلادی حدود 50 هزار میلیارد دلار گردش مالی داشته باشد؛ در حالی که اقتصاد کشور حدود 700 میلیارد دلار گردش مالی داشته و اقتصاد کشاورزی می‌تواند 80 میلیارد دلار در این بخش گردش مالی را از آن خود کند.

حجتی تأکید کرد: سهم ما در تولید گیاهان دارویی باید بیش از 30 درصد باشد، در حالی که در بخشی از گیاهان دارویی همچون گل محمدی تنها به استحصال گلاب آن بسنده کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: حدود یک‌هزار و 500 گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن منحصر به فرد بوده و لازم است در این زمینه بیشتر کار شود.

حجتی همچنین گفت: 400 گونه از گیاهان دارویی ایران در دنیا بی‌نظیر است و می‌تواند مواد مؤثره آن بیشتر به مصرف برسد.

تولید چغندرقند در ایران اقتصادی می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی درباره ظرفیت مغفول‌مانده وزارت جهاد کشاورزی افزود: در سال‌های 92 و 93 فکر تولید چغندرقند پاییزه در کشور کلید خورد و امروز با تغییر نگاه توانستیم معادله را عوض کنیم؛ به‌گونه‌ای که مشکل تولید نداریم، بلکه در حال حاضر کمبود کارخانه قند وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در تولید چغندرقند پاییزه از آب سبز بهره گرفته می‌شود و با اضافه کردن روش‌های نوین آبیاری به آن خواهیم توانست ضریب مناسبی را برای تولید رقم بزنیم.

حجتی به ظرفیت مغفول‌مانده اراضی شیبدار برای کشت گیاهانی همچون گل محمدی اشاره کرد و ادامه داد: در اراضی شیبدار به‌ویژه در مناطق کوهستانی، امکان تولید چهار تا پنج تن گل محمدی در برخی مناطق وجود دارد که با توجه به وجود اراضی مستعد در استان‌های گیلان، مازندران و بخشی از گرگان به اندازه کل کشور هلند ظرفیت پرورش وجود دارد.

وی تصریح کرد: کشور هلند سالانه در بخش صادرات کشاورزی و غذا میلیاردها دلار گردش مالی دارد؛ بنابراین می‌توانیم از این ظرفیت بیشترین بهره را ببریم.


امکان تولید خربزه درختی محقق شد

وزیر جهاد کشاورزی به کشت خربزه در گلخانه اشاره کرد و یادآور شد: عمل‌آوری 100 تن خربزه در گرگان با متوسط قیمتی دوهزار و 700 تومان درب گلخانه می‌تواند 270 میلیون تومان را تبدیل به ارز کند.

حجتی با اشاره به کشت 150 تن گوجه‌فرنگی در هر هکتار در کرمانشاه و 80 تا 90 تن هندوانه و خربزه در بویین‌زهرا تأکید کرد: این‌ها پتانسیل موجود در کشور هستند که می‌توان بیشترین بهره را از آنها برد.

وی اظهار داشت: اگر کشاورزان ایرانی همت کنند، می‌توان از ظرفیت‌های فعال‌نشده بیشترین بهره را برد.

حجتی همچنین گفت: لازم است مراکز خدمات ترویج و آموزش کشاورزی که در حال حاضر به خرابه تبدیل شده است، با طرح جدید سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وارد رویکرد جدیدی شده و پشتیبانی‌های بخش را به انجام برساند.

وی در ادامه افزود: انتقال یافته‌های خوبی وجود دارد که می‌توان با سامانه فوق به کار گرفته شود.

حجتی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم نصف رکوردهای ملی را از آن بهره‌برداران بخش کشاورزی کنیم باید به‌دنبال بازاریابی محصولات کشاورزی باشیم؛ زیرا مشکلات اساسی ما بدین‌ترتیب رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر نصف رکورد 13 تنی گندم یعنی 6.5 تن، نصف رکورد 120 تنی انار یعنی 60 تن و نصف رکورد 120 تنی سیب یعنی 60 تن توسط کشاورزان تولید شود، هیچ مشکلی در کشور از لحاظ عملکرد نخواهیم داشت.


کم‌توجهی برخی حوزه‌های همکاری، مطالبات گندمکاران را به تعویق انداخت

وزیر جهاد کشاورزی درباره مطالبات گندمکاران و تسهیلاتی که بانک کشاورزی به بهره‌برداران باید پرداخت کند، تصریح کرد: با راه‌اندازی خطوط مکانیزاسیون، 70 درصد برداشت شالی در حال حاضر مکانیزه انجام می‌شود و برای پرداخت تسهیلات و سایر اعتبارات بخش کشاورزی دولت مطابق لایحه سال 1394، اجازه داد که 500 میلیارد تومان به سرمایه بانک‌های دولتی اضافه شود که در این بین به بانک کشاورزی 100 درصد اختصاص انجام شد.

حجتی یادآور شد: امروز سه‌هزار و 100 میلیارد تومان به سرمایه بخش‌ها اضافه شده، در حالی که سه سال قبل سرمایه حدود 600 میلیارد تومان بود.

وی تأکید کرد: در مجلس شورای اسلامی از محل اصلاحیه بودجه یک‌هزار و 600 میلیارد تومان به بانک کشاورزی اختصاص یافت، در حالی که این رقم در دولت‌های گذشته وجود نداشته است.

حجتی اظهار داشت: بانک کشاورزی در حال حاضر ارقام مناسبی را در اختیار دارد و نباید هیچ بهره‌برداری را به بهانه نداشتن اعتبار از بازپرداخت محروم کند که در این صورت بهره‌برداران باید به شخص بنده در این باره اطلاع دهند.

وی همچنین گفت: تأمین اعتبارات لازم در بخش گلخانه‌ها و پرورش ماهی در قفس انجام شده است و پول نداشتن بانک کشاورزی به هیچ‌عنوان قابل قبول نیست.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در دولت مصوب شده است که بدهی بانک کشاورزی در قانون اصلاحیه تهاتر شود و بدین‌ترتیب مبلغی معادل پنج‌هزار و 100 میلیارد تومان تحت عنوان بدهی دولتی تهاتر خواهد شد.

حجتی خاطرنشان کرد: بر اساس رایزنی‌های انجام‌شده با توجه به مبلغ ارزی که بانک کشاورزی در سالیان گذشته با قیمت 900 تومان خریده، این مبلغ با قیمت دلار بیش از سه‌هزار تومانی امروز قابل تهاتر است و بدین‌ترتیب بخشی از بدهی‌های بانک کشاورزی استحصال می‌شود و می‌تواند به خدمت تولید درآید.

وی ادامه داد: در سال 1392، چهارهزار میلیارد تومان کل مبلغ پول گندمی بود که توسط دولت گذشته و بخشی دولت فعلی پرداخت شد؛ در حالی که مبلغ چهار میلیون و 700 هزار تن گندم از قرار هر کیلوگرم 750 تومان بود.

حجتی تصریح کرد: امروز بیش از 14 هزار میلیارد تومان گندم خریداری‌شده است که حدود هشت‌هزار میلیارد تومان آن تا امروز پرداخت و حدود شش‌هزار میلیارد تومان دیگر را هنوز به گندمکاران بدهکار هستیم.

وی درباره علت پرداخت نشدن این مطالبات یادآور شد: برای پرداخت مطالبات گندمکاران، اوراق مشارکت دریافت کرده‌ایم، اما به‌خاطر کم‌توجهی و غفلت در برخی حوزه‌های همکاری، این پرداخت به تعویق افتاد، در حالی که هفته قبل باید سه‌هزار میلیارد تومان آن پرداخت می‌شد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد که تا هفته آینده رقم سه‌هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت شود و از خجالت کشاورزان درآییم.

حجتی تأکید کرد: پایداری از تولید را به‌عنوان "وصیت" به تمامی بهره‌برداران بخش کشاورزی توصیه می‌کنم، زیرا تولید نمی‌تواند همیشگی باشد، اما باید اقدامی انجام دهیم که این تولید پایدار بماند.

وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم که هرچه سریع‌تر مشکلات مرتفع شود و بخش تولید بتواند در تمامی موارد به بهره‌برداران خدمت‌رسانی کند./

M-950620-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید