Iranian Agriculture News Agency

از 23 تا 26 شهریورماه جاری در فضای 40 هزار مترمربعی؛

طعم لذیذ شیرینی و شکلات‌های ایرانی، کام طرفداران پانزدهمین نمایشگاه ICF را شیرین می‌کند/ افزایش دو برابری شرکت‌های خارجی

دومین نمایشگاه معتبر تخصصی شیرینی، شکلات و بیسکوییت جهان در پانزدهمین دوره خود، در واپسین روزهای هفته جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

طعم لذیذ شیرینی و شکلات‌های ایرانی، کام طرفداران پانزدهمین نمایشگاه ICF را شیرین می‌کند/ افزایش دو برابری شرکت‌های خارجی


دومین نمایشگاه معتبر تخصصی شیرینی، شکلات و بیسکوییت جهان در پانزدهمین دوره خود، در واپسین روزهای هفته جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، دبیر انجمن شیرینی، شکلات و بیسکوییت ایران و دبیر ستاد برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران، عصر امروز در یک نشست مطبوعاتی از برگزاری این نمایشگاه در مورخ 23 تا 25 شهریورماه جاری در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور 398 شرکت داخلی و 83 شرکت خارجی از 22 کشور جهان خبر داد که قرار است دستاوردهای تجاری خود را در 40 هزار متر مربع از فضای نمایشگاهی تهران به معرض دید مشتاقان این صنعت بگذارند.

جمشید مغازه‌ای با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات به نمایشگاهی با ثبات در هفته سوم شهریورماه هر سال بدل شده است، گفت: این نمایشگاه در سه بخش محصولات، مواد اولیه و ماشین‌آلات برگزار می‌شود که البته قاطبه شرکت‌کنندگان در زمینه مواد اولیه و ماشین‌آلات تخصصی هستند.

وی با بیان اینکه صنعت شیرینی و شکلات در زمینه نوآوری، کیفیت و بسته‌بندی در این 10 ساله رشد چشمگیری داشته است، افزود: از طرفی فضای برگزاری این نمایشگاه از سه‌هزار مترمربع در سال 81 خورشیدی به 40 هزار مترمربع امروز رسیده است، کمااینکه درآمد ارزی این صنعت نیز از 40 میلیون دلار به 500 میلیون دلار رسیده است.


مغازه‌ای با اعلام اینکه در حال حاضر یک میلیون و 600 هزار تن انواع محصولات شیرینی و شکلات از ظرفیت 2.4 میلیون تنی این صنعت تولید می‌شود، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد میزان قاچاق شیرینی و شکلات به کشور خاطرنشان کرد: میزان قاچاق این محصول به نسبت تولید ناچیز است، اما به هر حال امر ناپسندی است که سلامت مصرف‌کنندگان را به‌دلیل این که عمده آنها محصولات با تاریخ مصرف رو به انقضاست، تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات منطقه‌ای صورت گرفته می‌توان بازار یک تا 1.5 میلیارد دلاری از صنعت شیرینی و شکلات برای ایران داشت، در پاسخ به پرسشی مینی بر تأثیرات برجام بر حجم تجارت صنعت شیرینی و شکلات ادامه داد: البته تأثیر برجام بر خلاف تصورات قبلی خیلی مثبت نبوده است، اما به هر حال در امر حوالجات پول و گشایش اعتبارات اسنادی تسهیلاتی را برای واحدهای صنعتی صادرکننده در بر داشته است. اگرچه نمی‌توان افزایش تعداد شرکت‌کنندگان خارجی پانزدهمین دوره به نسبت دوره گذشته را در دو برابر شدن تعداد شرکت‌های خارجی از 42 شرکت به 82 شرکت نادیده گرفت.

دبیر انجمن شیرینی، شکلات و بیسکوییت ایران در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر تأثیرات تحولات قیمتی شکر طی ماه‌های اخیر تصریح کرد: این اتفاق در کاهش نقدینگی واحدهای صنایع شیرینی و شکلات بسیار اثرگذار بوده است و با وجود برخی ادعاها در مورد کاهش مشکلات شکر جز در مورد امکان آسان‌تر تهیه آن از بازار در امر قیمت، تغییر محسوسی رخ نداده است.

مغازه‌ای با ابراز شگفتی از تداوم فروش شکر با نرخ بالاتر از نرخ مصوب یادآور شد: از آنجا که تداوم این قبیل مشکلات مانع حضور قوی صنایع داخلی در بازار جهانی و ارزش افزوده لازم برای رقابت در بازار منطقه‌ای می‌شود، ارگان‌های مسئول باید هرچه سریع‌تر فکر عاجلی برای حل این مشکل کنند.

وی میزان مصرف سالانه شکر در واحدهای صنایع شیرینی و شکلات را 500 هزار تن برای تولید 1.6 میلیون تن محصول نهایی تولید شده برشمرد.

دبیر انجمن صنایع شیرینی، شکلات و بیسکوییت با بیان اینکه مصرف سرانه شکلات در ایران در قیاس با اروپا بسیار کمتر است، تأکید کرد: مصرف سرانه این محصول در ایران دو کیلوگرم و در اروپا 10 تا 11 کیلوگرم است.

مغازه‌ای با بیان اینکه با وجود همزمانی نمایشگاه شیرینی و شکلات ایران با نمایشگاهی در مسکو برخی برندها جهت استفاده از فرصت بازاریابی در روسیه به آن کشور رفته‌اند، اظهار داشت: در عین حال هیأت‌هایی تجاری از قزاقستان، ایتالیا و آلمان به نمایشگاه تهران می‌آیند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری از ایانا مبنی بر اینکه در حال حاضر کدام استان‌ها قطب‌های اصلی تولید شیرینی و شکلات هستند، گفت: قطب اصلی این صنعت در ایران استان آذربایجان شرقی با حدود 40 درصد واحدهای شیرینی و شکلات است و استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، گیلان و مازندران در رده‌های بعدی تعداد واحدهای صنعتی این صنف قرار دارند.

لازم به ذکر است، بر اساس اظهار نظر مغازه‌ای پس از نمایشگاه ISM آلمان که در بهمن‌ماه هر سال برگزار می‌شود و امسال چهل‌ودومین دوره آن برگزار می‌شود، دومین نمایشگاه معتبر شیرینی و شکلات جهان نمایشگاه ICF ایران است که هنگام آغاز پیک کاری این صنعت که نیمه دوم سال است، برگزار می‌شود.

پانزدهمین نمایشگاه تخصصی شیرینی، شکلات و بیسکوییت از 23 تا 26 شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و از ساعت 10 تا 18 دستاوردهای شیرین این نمایشگاه را به معرض دید دوستداران این صنعت محبوب غذا قرار می‌دهد./

S-950620-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید