Iranian Agriculture News Agency

مسئول کشاورزی حفاظتی معاونت زراعت به ایانا خبر داد:

اجرای کشاورزی حفاظتی در 600 هزار هکتار از اراضی کشور در کشت پاییزه/ کشاورزی حفاظتی صاحب ردیف ملی می‌شود

در سال زراعی جدید سطح زیر کشت کشاورزی حفاظتی از 229 هزار هکتار فغلی به 600 هزار هکتار خواهد رسید.

اجرای کشاورزی حفاظتی در 600 هزار هکتار از اراضی کشور در کشت پاییزه/ کشاورزی حفاظتی صاحب ردیف ملی می‌شود

در سال زراعی جدید سطح زیر کشت کشاورزی حفاظتی از 229 هزار هکتار فغلی به 600 هزار هکتار خواهد رسید.

مسئول کشاورزی حفاظتی معاونت زراعت امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با ایانا با اعلام این خبر گفت: بر اساس پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی دو قرارداد بین‌المللی با سیمیت (مؤسسه تحقیقات بین‌المللی گندم و ذرت) و ایکاردا (مؤسسه بین‌المللی غلات و حبوبات) با محوریت کشاورزی حفاظتی به امضا رسید.

فرزاد زلقی افزود: هشت استان به‌عنوان پایلوت برای کشاورزی حفاظتی انتخاب شد و استان‌هایی همچون خوزستان، آذربایجان شرقی، لرستان، کرمانشاه، کردستان و... قرار است به‌عنوان استان‌های هدف برای اجرای برنامه‌های آموزشی و انتقال دانش مورد ارزیابی مؤسسه‌های بین‌المللی فوق قرار گیرند و نتایج آن به کل کشور تعمیم داده شود.

وی خاطرنشان کرد: آغاز کشاورزی حفاظتی در کشور مربوط به سال 1386 است و سطح این نوع کشاورزی از 225 هکتار آغاز شد.

زلقی ادامه داد: در سال گذشته کشاورزی حفاظتی به سطحی معادل 229 هزار هکتار رسید و در سال جاری قرار است این سطح به 600 هزار هکتار برسد.

اجرای کشاورزی حفاظتی در سطح سه میلیون هکتار از اراضی

مسئول کشاورزی حفاظتی معاونت زراعت تصریحخ کرد: تا سال 1399 سطح کشاورزی حفاظتی به سه میلیون هکتار در کشور خواهد رسید که 60 درصد آن مربوط به اراضی دیم و 40 درصد در اراضی آبی اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: کشاورزی حفاظتی یعنی تولید پایدار با حفظ منابع آب و خاک و سازگار با محیط زیست که دارای سه مرحله حداقل انجام عملیات خاک‌ورزی، مدیریت بقایا و تناوب زراعی مناسب است.

زلقی تأکید کرد: امیدواریم که طی یک برنامه پنج ساله به اهداف برنامه برسیم.

وی اظهار داشت: مطابق کمیسیون ماده 215 قرار است سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ردیف ملی برای کشاورزی حفاظتی اختصاص یابد که امیدواریم با انعقاد قراردادهای بین‌المللی این مهم به سرعت انجام شود.

زلقی همچنین گفت: در سه میلیون هکتار از اراضی کشور با اختصاص ردیف ملی کشاورزی حفاظتی گسترش خواهد یافت.

وی در پایان افزود: در سال زراعی جدید بیش از 229 هزار هکتار از اراضی کشاورزی حفاظتی می‌شود و در سال ابتدای برنامه این عدد به 600 هزار هکتار خواهد رسید./

M-950621-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید