Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

کاهش 50 درصدی هزینه کشت برنج با طرح نوسازی اراضی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، از تاثیر نوسازی اراضی بر هزینه‌های تولید برنج خبر داد.

کاهش 50 درصدی هزینه کشت برنج با طرح نوسازی اراضی


سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، از تأثیر نوسازی اراضی بر هزینه‌های تولید برنج خبر داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در استان گیلان، نه‌تنها 60 درصد از سختی کار می‌کاهد، بلکه 50 درصد از هزینه‌های تولید را نیز کاهش خواهد داد.

علیرضا شعبان‌نژاد با اشاره به سیاست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر خوداتکایی محصولی مانند برنج، افزود: در سفر دولت به استان گیلان مصوب شد این طرح به مرحله اجرا برسد. بر همین اساس، در سال گذشته 10 هزار هکتار تحت پوشش طرح قرار گرفت که 22 هزار کشاورز از خدمات آن بهره‌مند شدند. امسال نیز 10 هزار هکتار بر مجموع آن افزوده می‌شود؛ البته برداشت محصول از 170 هزار هکتار از اراضی به صورت مکانیزه است.

به گفته وی، در برداشت دوم برنج که به عنوان راتون معروف است، معمولاً 800 تا 900 کیلوگرم در هر هکتار از این محصول به دست می‌آید. ضمن اینکه هیچ هزینه‌ای به‌جز مقداری کود، برای کشاورز ندارد و محصول نهایی نیز دوهزار تومان در هر کیلوگرم بالاتر از برنج برداشت نخست است.

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد: در استان گیلان، هر ساله 35 تا 50 هزار تن راتون به تولید می‌شود.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه بر اساس آزمایش‌های دانشگاه علوم پزشکی، استاندارد و مرکز تحقیقات کشاورزی، برنج گیلان سالم‌ترین برنج تولید داخل است، ادامه داد: گیلان با 238 هزار هکتار شالیزار، مقام نخست کشور را در تولید این محصول در اختیار دارد که 300 هزار بهره‌بردار در این زمین‌ها به کشت‌وکار مشغولند، به‌طوری‌که 35 درصد برنج کشور بر عهده تولیدکنندگان این استان بوده و در مجموع سالانه نیاز غذایی 20 میلیون نفر را فراهم می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: امسال به‌دلیل شرایط مساعد جوی، تولید برنج گیلان مناسب بوده و به 750 هزار تن رسیده است./

V-950621-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید