Iranian Agriculture News Agency

به‌دلیل فرسایش خاک؛

سالانه 30 هزار هکتار زمین کشاورزی بدون آب می‌ماند

رئیس انجمن علوم خاک ایران گفت: به‌دلیل فرسایش خاک و پر شدن مخزن سدها، سالانه 30 هزار هکتار زمین کشاورزی بدون آب باقی می‌ماند.

سالانه 30 هزار هکتار زمین کشاورزی بدون آب می‌ماند

رئیس انجمن علوم خاک ایران گفت: به‌دلیل فرسایش خاک و پر شدن مخزن سدها، سالانه 30 هزار هکتار زمین کشاورزی بدون آب باقی می‌ماند.

منوچهر گرجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: به‌دلیل فرسایش خاکی دو سد بزرگ کشور به مرحله بحران شدید رسیده‌اند و وزارت نیرو اعلام کرده که سالانه حدود بیش از هفت‌دهم درصد مخازن سدهای کشور پر از رسوب می‌شود.

وی بیان کرد: این میزان فرسایش به مفهوم آن است که نزدیک یک درصد از حجم مخازن سدهای کشور سالانه از دسترس خارج می‌شود. به عبارت دیگر با توجه به اینکه حجم کل مخازن سدهای کشور 49 میلیارد متر مکعب است، سالانه 300 میلیون متر مکعب امکان ذخیره‌سازی آب در این سازه‌ها کاهش می‌یابد.

رئیس انجمن علوم خاک ایران افزود: این یعنی حدود 30 هزار هکتار از اراضی آبی ما هر ساله کمتر آب دریافت می‌کنند، زیرا مخازن سدها از رسوب پر می‌شوند.

گرجی با اشاره به اینکه سالانه دو میلیارد تن خاک به‌صورت بادی و آبی فرسوده می‌شوند در پاسخ پرسشی درباره وضعیت محاسبه میزان فرسایش، خاطرنشان کرد: ما در ایران کارهای پراکنده‌ای برای سنجش رسوب انجام داده‌ایم و تلاش می‌کنیم که این کارها شکل منسجم‌تری به خود بگیرد.

وی ادامه داد: کارهایی در استان کرمان، یزد، کاشان و مناطق بیابانی که فرسایش بادی زیادی است توسط متخصصان دانشگاه یزد و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در برخی نقاط کشور انجام شده که نتایج این مطالعات را به بقیه نقاط کشور تعمیم داده‌اند؛ البته نیازمند مطالعات دقیق‌تری برای تصحیح ارقام داریم.

گرجی اضافه کرد: در حال حاضر ایستگاه ثابت رسوب سنج نداریم و تلاش می‌کنیم با کمک معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری این ایستگاه‌ها را در برخی استان‌ها نظیر یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان مستقر کنیم تا در آینده در کل کشور چنین ایستگاه‌هایی ایجاد شود.

وی درباره میزان اعتبارات مورد نیاز برای ایجاد این ایستگاه‌ها یادآور شد: اعتبار مورد نیاز برای ایستگاه ثابت دانشگاه یزد در حال مطالعه است؛ ارقام مورد نیاز به حدی نیست که کشور از پس پرداخت آن برنیاید.


کمبود آهن غذا ناشی از کوددهی غلط

رئیس انجمن علوم خاک ایران اطلاعات دقیقی درباره میزان خاک‌های تخریب‌شده کشور در اثر مدیریت غلط خاک شامل شخم و کوددهی نامناسب را در اختیار نداشت.

گرجی تأکید کرد: در آمارهایی که درباره فرسایش در اختیار داریم مسایل تفکیک نشده است و نمی‌دانیم که چه میزان از فرسایش به دلیل شخم نامناسب و... بوده است، اما بدون‌شک شخم بی‌رویه در اراضی دیم و شیبدار به‌ویژه در جاهایی که بعضا باران‌های شدیدی هم می‌بارد، ‌تخریب خاک را ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: استفاده از کود نیز به‌صورت بی‌رویه مشکل سلامت به همراه خواهد داشت. این مسئله علاوه بر تخریب خاک، باعث می‌شود محصولات آلوده به باقیمانده کودهای شیمیایی باشند.

گرجی اضافه کرد: تجمع کود در خاک حتی باعث جلوگیری از رشد محصول هم می‌شود. عناصر غذایی در خاک با هم رقابت داشته و میزان این عناصر باید متوازن باشد. اگر یک کود را زیاد مصرف کنیم که این مسئله در کشور ما خیلی مرسوم است از جذب سایر عناصر جلوگیری می‌کنیم.

وی عنوان کرد: فرض کنید کود نیتراته را زیاد مصرف کنیم این شیوه مدیریت مزرعه ممکن است از جذب برخی عناصر دیگر مثل روی، آهن و مس جلوگیری کند. نتیجه این می‌شود که در محصول ما که یا محصول گیاهی است یا از طریق تغذیه دام، وارد زنجیره تولیدات دامی شده با کمبود ‌آهن و روی مواجه شود، در نتیجه در زنجیره غذایی انسان نیز به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی مشکل ایجاد می‌شود.

رئیس انجمن علوم خاک ایران گفت: شنیده‌ام که حدود 50 درصد زنان ایرانی با کمبود آهن روبه‌رو هستند این مسئله می‌تواند به خاطر محصولاتی باشد که با مصرف بیشتر کود، دچار کمبود عناصری نظیر آهن شده‌اند.

گرجی همچنین افزود: برای کنترل مصرف کود نیازمند مدیریت و شناسایی خاک هستیم. باید نقشه خاک‌ها تهیه شوند و متولی مشخصی برای خاک تعریف شود. وقتی این نظارت‌ها نیست، هر کس هرجوری دلش می‌خواهد شخم می‌زند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قانون خاک که تصویب نمی‌شود این مسائل بلاصاحب می‌ماند و متأسفانه محاسبه هم نمی‌کنیم که چه صدماتی به کشور، سلامت مردم و عمر سدها و... وارد می‌شود./

L-950621-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید