Iranian Agriculture News Agency

جهانگرد 62 ساله ایرانی پا به رکاب شد/ رها کردن بلدرچین ها به آسمان و کاشت میلیون ها بذر گیاه در سراسر زمین

حمیدرضا میرسعید قاضی، پس از سال ها خدمت در ارتش جمهوری اسلامی ایران‏ و حضور فعال در هشت سال جنگ تحمیلی و تجربه فعالیت در زمینه هنر و چاپ تصویر شهدا و چهره‌های مشهور روی کاشی و سرامیک‏،ششمین دهه زندگی‌اش را با دوچرخه سواری و گیاه‌خواری و حضور فعال در محیط زیست می گذراند.

جهانگرد 62 ساله ایرانی پا به رکاب شد/ رها کردن بلدرچین ها به آسمان و کاشت میلیون ها بذر گیاه در سراسر زمین

بعد از 27 سال خدمت در ارتش جمهوری اسلامی ایران، حالا می خواهد با دوچرخه سواری دور دنیا، پیام آور فرهنگ ایران باشد.

به گزارش خبرآنلاین، حمیدرضا میرسعید قاضی، پس از سال ها خدمت در ارتش جمهوری اسلامی ایران‏ و حضور فعال در هشت سال جنگ تحمیلی و تجربه فعالیت در زمینه هنر و چاپ تصویر شهدا و چهره‌های مشهور روی کاشی و سرامیک‏،ششمین دهه زندگی‌اش را با دوچرخه سواری و گیاه‌خواری و حضور فعال در محیط زیست می گذراند.

میرقاضی سعید که 62 سال دارد و اخیرا تصمیم گرفته رکاب زدن دور دنیا را با هدف معرفی فرهنگ اصیل ایرانی تجربه کند، می گوید، در درجه اول می‌خواهم این شعار را به تمام دنیا برسانم که ورزش را جایگزین سیگار و قلیان کنند و تا آخرین روزهای عمرشان جهت زندگی سالم تلاش کنند و از سوی دیگر قصد دارم در طول سفرهایم فرهنگ ایران را به دنیا معرفی کنم وامیدوارم سفیر فرهنگی لایقی در این زمینه باشم.

این فعال حوزه محیط زیست روز چهارشنبه و در مراسم بدرقه‌اش برای آغاز سفری پرماجرا گفت :«رسالت اصلی من این نیست که سفیر صلح یا تبلیغات فرد خاصی باشم. نیت من، معرفی فرهنگ ایرانی است.مردم بسیاری از کشورها وقتی یک دوچرخه سوار را می بینند که زباله اش را در طبیعت رها نمی کند، اولین سوالی که از او می پرسند این است که از کدام کشور آمده ای؟ و این موضوع خود به خود منعکس کننده فرهنگ یک کشور است. در واقع اگر هر توریست ایرانی در طول سفرش رفتار خوبی با مردم داشته باشد، خود به خود تبدیل به سفیر فرهنگی کشورش خواهد شد.»

این جهانگرد ایرانی که به زبان ترکی استانبولی، ترکی آذری و انگلیسی مسلط است، بعد از رد شدن از مرز بازرگان به سمت شهرهای شمالی ترکیه و آنکارا می رود و سفرش را به باقی کشورهای دنیا ادامه می دهد،

او گفت: «مسیر متوسط دوچرخه سواری در یک مسیر 100 کیلومتر است، اما گاهی ممکن است بعد از 20 کیلومتر در یک مسیر توقف کنم و از وجوه تمایز یک منطقه لذت ببرم.»

میرقاضی سعید هدف اصلی اش از این تصمیم را استفاده از توانمندی های خود و راکد نماندن در یک فضای زندگی شهری عنوان کرد و گفت: «تا امروز تمرین های زیادی داشته ام و اعتماد به نفس این را پیدا کرده ام که با سختی های چنین سفری مواجه شوم. تا به حال هم سفرهای زیادی با دوچرخه داشته ام و در سفری که نوروز به جزیره کیش داشتم، مسئولان جزیره ضمن تقدیر از من اعلام کردند که در حال حاضر تمام ترددها در کیش به وسیله یک میلیون دستگاه اتومبیل صورت می‌گیرد و من تنها دوچرخه سوار کیش در آن برهه زمانی بودم.»

این جهانگرد ایرانی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از مردم دنیا تجربه مشابه در مورد رکاب زدن دور دنیا را داشته اند و تفاوت کار شما با آن ها چیست، گفت: «شاید فعالیت من مشابه بسیاری از توریست های دوچرخه سوار باشد، اما به هرحال توانایی ها و اهدافی دارم که می تواند وجوه تمایز محسوب شود. بیشتر روی انعطاف بدنی ام تمرکز کرده ام. در یکی از سفرهایم با دوچرخه جلوی شهردار آنکار حرکتی تعادلی انجام دادم که آنقدر متعجب شد که بعد از آن ایستاد و دوباره با من دست داد و گفت شما با وجود 60 سال سن خیلی چابک هستی.»

او در ادامه توضیح داد: «طی چند سال گذشته راه و رسم زندگی سالم را در پیش گرفتم و علاوه بر حذف گوشت از وعده‌های غذایی و روی آوردن به گیاه خواری حدود 35 سال به صورت حرفه‌ای یوگا را پیگیری کردم و به درجه مستری یوگا رسیدم. بر همین اساس تصمیم گرفتم به دوچرخه سواری روی بیاورم و با این کار علاوه بر پیگیری ورزش، با پیامی که همراه خود می برم از آسیب رسیدن به محیط زیست هم جلوگیری کنم.»

میر قاضی سعید که به دلیل بیماری بازنشسته شده، همچنین گفت: «در طول سال‌های عمرم بارها از روی ناآگاهی به طبیعت آسیب رسانده‌ام، اما در این سفری که قصد دارم تا پایان عمرم آن را ادامه دهم، می‌خواهم دینم را به طبیعت ادا کنم. در همین راستا در مراسم بدرقه‌ای که در استان سمنان برایم ترتیب داده شد تعدادی بلدرچین را به آسمان رها کردم و حالا قصد دارم در طول سفرم میلیون‌ها بذر گیاه را در زمان‌های استراحتم در سراسر زمین بکارم.»

این دوچرخه سوار جهانگرد در ادامه با اشاره به اینکه اغلب هزینه‌های سفرش را با هزینه شخصی و حقوق دو میلیونی که از ارتش می‌گیرد تامین کرده‌، گفت: «هر چند ما دوچرخه سواران چندان متوقع نیستیم و به سفر کردن با آذوقه‌ای کم و صرف یک وعده غذایی در روز عادت کرده‌ایم و تمام سرمایه سفرمان دوچرخه و کوله پشتی است که به همراه داریم، اما برای اهداف فرهنگی‌مان قطعا به حمایت و پشتیبانی نیاز داریم.»

این دوچرخه سوار و فعال محیط زیست، پس از توضیحاتش درباره این سفر هیجان انگیز به دوردنیا، با بدرقه جمعی از مسئولان کانون بازنشتگان ارتش جمهوری اسلامی، سفر فرهنگی اش را برای رکاب زدن در دور دنیا و انتقال فرهنگ اصیل ایران آغاز کرد.


فیلم کوتاهی از میرسعید قاضی را می توانید اینجا ملاحظه کنید

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید