Iranian Agriculture News Agency

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب خبر داد:

صدور گواهی ثبت برای ۳۷۰۰ برند- فرمول کود کشاورزی طی یک سال و نیم گذشته

تاکنون نزدیک به سه هزار و هفتصد برند-فرمول شماره ثبت دریافت کرده اند و در مورد حدود سیصد و پنجاه برند - فرمول نیز بررسی ها کامل شده و در دست ثبت هستند.


تاکنون نزدیک به سه هزار و هفتصد برند-فرمول شماره ثبت دریافت کرده اند و در مورد حدود سیصد و پنجاه برند - فرمول نیز بررسی ها کامل شده و در دست ثبت هستند.
به گزارش ایانا از روابط عمومی مؤسسه تحقیقات خاک و آب،کامبیز بازرگان رییس مؤسسه امروز از دریافت بیش از 5 هزار تقاضای ثبت کود خبر داد و اظهار داشت: تاکنون نزدیک به سه هزار و هفتصد برند-فرمول شماره ثبت دریافت کرده اند و در مورد حدود سیصد و پنجاه برند-فرمول نیز بررسی ها کامل شده و در دست ثبت هستند.
رییس مؤسسه تحقیقات خاک و آب با اشاره به اینکه 450 نمونه نیز در آزمایشگاهها در حال بررسی هستند، تعداد برند- فرمول های رد شده تا پایان مردادماه را 766 مورد عنوان کرد.
بازرگان تصریح کرد: براساس آیین نامه ابلاغی از سوی وزیر جهاد کشاورزی در آذر ماه ۱۳۹۳ همه محصولات کودی ملزم به دریافت گواهی ثبت از مؤسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی شده‌اند که در این راستا این آیین‌نامه از اواخر سال 1393 عملیاتی شده و اجرای آن تاکنون ادامه دارد.
وی افزود: طی یک سال و نیم گذشته ۵۲۰۰ تقاضا در این زمینه برای مؤسسه خاک و آب ارسال شد که بیش از ۴۰۰۰ مورد از آن‌ها تعیین تکلیف و حدود ۳۷۰۰ برند-فرمول کودی گواهی ثبت دریافت کردند.
رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب با بیان اینکه حدود ۷۰۰ برند-فرمول کودی رد شده و گواهی دریافت نکردند، گفت: به این برندها نیز فرصت بررسی مجدد داده شده تا نقایص خود را اصلاح کنند.
بازرگان با اشاره به اینکه حدود یک هزار برند-فرمول نیز در چرخه بررسی مؤسسه خاک و آب قرار دارد، اظهار کرد: فرآیند ثبت برند-فرمول ها برای تایید کیفیت آنها صورت می‌گیرد و به موازات برنامه ثبت در فرآیند کنترل، مواد کودی از سطح بازار نمونه برداری و بررسی می شوند، براساس نتیجه بررسی ها با متخلفان در زمینه‌ی عرضه کودهای بی‌کیفیت و تقلبی برخوردهای جدی انجام خواهد شد که مواردی از آن ها در ماه های اخیر انجام گرفته و افراد متخلف متحمل جریمه های سنگینی شده اند.
وی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه کودهای موجود در کشور کفاف محصولات تولیدی را نمی دهد، تصریح کرد: چنین مسئله ای را قبول نداریم؛ چرا که کود به اندازه کافی در کشور وجود دارد ضمن اینکه در این زمینه هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی فعالیت های خوبی دارند.
رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه عده ای می گویند کودهای موجود در داخل کشور از نظر کیفیت مناسب نیستند و بر روی تولیدات تأثیر مطلوب ندارند، افزود: فرآیند ثبت برند-فرمول ها دقیقاً به همین منظور انجام می‌شود و قصد ما در این فرآیند بررسی و کنترل کیفیت مواد کودی برای کمک به ارتقاء سلامت محصولات، خاک و آب است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید