Iranian Agriculture News Agency

با حمایت‌های دولت تایوان انجام می‌شود؛

راه‌اندازی مزرعه آموزشی اوقات فراغت، گردشگری و آموزش کشاورزی

مزرعه‌ای به‌صورت "مزرعه اوقات فراغت (leisure farm) (آموزشی)" در تایوان راه‌اندازی شده که در راستای اهمیت بخشیدن موضوع کشاورزی به کودکان و والدین‌شان آموزش می‌دهد. این مرکز در منطقه تنگشان Tongshan(1)، بخشی از انجمن توسعه مزارع اوقات فراغت تایوان(2) واقع در شهرستان ییلان Yilan(3) قرار دارد.

راه‌اندازی مزرعه آموزشی اوقات فراغت، گردشگری و آموزش کشاورزی


مزرعه‌ای به‌صورت "مزرعه اوقات فراغت ( leisure farm ) (آموزشی)" در تایوان راه‌اندازی شده که در راستای اهمیت بخشیدن موضوع کشاورزی به کودکان و والدین‌شان آموزش می‌دهد. این مرکز در منطقه تنگشان Tongshan (1) ، بخشی از انجمن توسعه مزارع اوقات فراغت تایوان (2) واقع در شهرستان ییلان Yilan (3) قرار دارد.

به‌تازگی تعدادی از روزنامه‌نگاران و آژانس‌های مسافرتی از این محل بازدید و مشاهده کردند که حدود 12 کودک کمتر از 10 سال، همراه با مادران خود آنجا بودند و این در حالی بود که کودکان با هیجان در حال مخلوط کردن بذر برای تولید قارچ در مقیاس متوسط بودند.

جمعیت شهرستان تنگشان حدود 40 هزار نفر است که اغلب آنها به کار کشاروزی مشغول هستند. همچنین چهار محصول اصلی این منطقه عبارت است از برنج، قارچ، پوملو (از خانواده مرکبات است، میوه بومی مناطق جنوب آسیا و استوا) و چای.

این در حالی است که چند سال پیش، تامی چین Tammy Chien ، تصمیم گرفت تا انبار قدیمی‌اش را به یک مرکز آموزش کشاورزی تبدیل کند. در این مرکز آموزش، شرکت‌کنندگان می‌توانند خودشان فعالیت‌های آموزشی را تجربه کنند. در زمینه کشت قارچ، آنها نه‌تنها درباره چگونگی آماده‌سازی کاشت و رشد مواد آموزش می‌بینند، بلکه به آنها درباره آماده‌سازی غذاهای خوشمزه با قارچ هم آموزش داده می‌شود. ناگفته نماند وی بانویی است که مدیریت این مرکز را برعهده دارد.

در طول این سفر، نحوه تهیه سوپ شابوشابو (4) با گونه‌های مختلف قارچ آموزش داده شد. کودکان با توجه به یک جدول می‌توانند ناهار خود را به روش‌های گوناگون با قارچ و سبزیجات مختلف آماده کنند.

با توجه به گفته تامی چین، برای یک جلسه نیم روزه، هزینه‌ای برابر 250 دلار تایوان معادل P375 واحد پول فیلیپین (پزو فیلیپین)، از سوی شرکت‌کنندگان پرداخت می‌شود. در سال گذشته، حدود هشت‌هزار کودک به فعالیت‌های آموزشی پرداختند، همچنین آموزش بزرگسالان بخشی از فعالیت‌های این مرکز آموزشی است.

در این مرکز همچنین در زمینه کشت برنج، علاوه بر این که کاشت برنج آموزش داده می‌شود، یک آسیاب برنج کوچک در مرکز آموزش هم نصب شده که می‌توان مشاهده کرد برنج چگونه آسیاب می‌شود، یک آسیاب برنج می‌تواند برنج بدون سبوس را تولید کند. مرکز آموزش همچنین نشان می‌دهد که چگونه برنج قهوه‌ای را که از نظر ویتامین از برنج سفید غنی‌تر است، می‌توان تولید کرد.

همچنین در مرکز آموزشی، یک ماشین برای بودادن برنج poprice ، که بسیار شبیه به "پاپ‌کورن" بوده و در تایوان به زبان محلی به پخت برنج در درجه حرارت بالا مانند ذرت بو داده شده،‌ ‌گویند) نصب شده است که می‌تواند برنج آسیاب‌شده را به برنج بوداده، تبدیل کند. این دستگاه کوچک می‌تواند برنج بوداده را تنها در چند دقیقه تولید و آن را با ارزش غذایی بالا ولی با هزینه کم تولید کند. البته از شکر قهوه‌ای هم برای شیرین کردن آن استفاده می‌شود. به معنای دیگر هزینه یک کیلوگرم برنج که 100 NT$ دلار تایوان (5) (سه میلیون و 250 هزار دلار آمریکا) می‌تواند به تولید محصولی با ارزش 400 NT $ دلار تایوان، حدود ( (US $ 13 میلیون دلار آمریکا بینجامد.

علاوه بر این فروشگاهی در منطقه تنگشان محصولات کشاورزان را که عمده آنها فرآوری شده است، به فروش می‌رساند.

گفتنی است، طی چندین سال، این‌گونه مزارع (ویژه اوقات فراغت) در تایوان توسط دولت توسعه داده شده که در حال حاضر به بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان کمک کرده است. همچنین گردشگری کشاورزی، توسط انجمن توسعه تایوان در زمینه اوقات فراغت مزارع ( TLFDA ) (6) با حمایت مالی دولت ترویج داده شده است.

این انجمن با کمک اعضا در تبدیل مزارع به مزارع آموزشی و فراهم‌سازی اسناد و مدارک در حوزه کسب و کار و ترویج گردشگری کشاورزی در میان بازدیدکنندگان داخلی و خارجی مشارکت دارد.

انجمن توسعه تایوان TLFDA از مراکزی است که در جذب بازدیدکنندگان از هنگ‌کنگ، مالزی، سنگاپور و فیلیپین فعالیت می‌کند. در چند سال گذشته، بازدید کنندگان بسیاری از فیلیپین از این نوع مزارع (مزارع در حوزه اوقات فراغت) در تایوان دیدن کردند. به تازگی، گروهی از دانش‌آموزان فیلیپینی و چینی به مدت سه هفته با رویکرد محیط زیستی به این مزارع آمدند و به یادگیری چگونگی تولید نارنگی پرداختند.

کارآفرینان فیلیپینی در نظر دارند تا با بازدید از این گونه مزارع در تایوان از تجربیات آنها استفاده کنند. این در حالی است که مزارع فیلیپین به شکل خانوادگی اداره می‌شوند و برخی از آنها نیز تنها یک هکتار مساحت دارد، البته هرچند تعدادی مزرعه هم با مساحت بزرگ‌تر وجود دارد./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.mb.com.ph/


پی‌نوشت:

١- شهرستانی از شهر شیانینگ ( Xianning ) در جنوب شرقی استان هوبئی ( Hubei ) در کشور چین .

2- Taiwan Leisure Farms Development Association.

٣- شهرستان ییلان شهرستان در شمال شرقی تایوان است. ییلان به‌طور رسمی به‌عنوان یک شهرستان از جمهوری خلق چین اداره می‌شود.

٤- shabu-shabu : یک نوع سوپ ژاپنی است که با جوشاندن گوشت و سبزیجات نازک در آب تهیه می‌شود.

5- New Taiwan dollar : دلار جدید تایوان.

6- انجمن توسعه مزارع در زمینه اوقات فراغت تایوان.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید