Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی استان قم در نخستین جشن برداشت پسته خبر داد:

تولید 3500 تن پسته در استان قم / کشت 11 نوع پسته در استان

در سال های اخیر باغ‌های بسیاری در استان قم احداث ‌شده است که تولید پسته را رونق بیشتری داده و در صورت اجرایی شدن اقدامات مصوب وزارت جهاد کشاورزی این نوید را می‌دهیم که تا پنج سال آینده همه اراضی تحت کشت از سیستم آبیاری نوین بهره‌مند شوند.

تولید 3500 تن پسته در استان قم / کشت 11 نوع پسته در استان


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در نخستین جشن برداشت پسته از تولید سه هزار و 500 تن پسته در این استان خبر داد.

به گزارش ایانا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، محمدرضایی طلایی در نخستین جشن برداشت پسته با بیان این مطلب گفت: درصورت کاهش سودهای بانکی و حمایت از کشاورزان می توان این میزان را افزایش داد .

وی با اشاره به مشکل کمبود آب در استان اظهار داشت: توسعه بخش تولید در کشاورزی به دلیل کمبود منابع آب میسر نیست؛ اما در تلاشیم تولید محصولات در استان پایدار بوده و خللی در آن ایجاد نشود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان وجود 10 هزار هکتار باغ پسته در قم تصریح کرد: به همت کشاورزان زحمت‌کش، تولید پسته در استان روند خوبی داشته و رتبه هشتم کشوری را به خود اختصاص داده است .

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر باغ‌های بسیاری احداث ‌شده است که تولید پسته را رونق بیشتری داده و در صورت اجرایی شدن اقدامات مصوب وزارت جهاد کشاورزی این نوید را می‌دهیم که تا پنج سال آینده همه اراضی تحت کشت از سیستم آبیاری نوین بهره‌مند شوند .

طلایی تولید 3500 تنی پسته استان را مورد توجه قرار داد و گفت: در استان 11 نوع پسته کشت می‌شود که در صورت کاهش سودهای بانکی، می توان تولید این محصول در استان را توسعه داد .

وی با اشاره به بسته‌بندی‌های جدید پسته افزود: بسته‌بندی‌ها از 20 گرم پسته شروع می‌شود که شامل پسته‌های تازه با رعایت بهداشت و استاندارد است .



رئیس جهاد کشاورزی قم با بیان اینکه پسته قم از کیفیت بالایی برخوردار است، یادآور شد: مرکز تحقیقات، پسته قم را بعد از ساوه و در رتبه دوم طعم و مزه معرفی کرد که نشان از تلاش کشاورزان در تولید این محصول دارد .

طلایی کشت گیاهان دارویی در استان را از اقدامات ارزنده برشمرد و تصریح کرد: سال پیش کشت بهاره گیاهان دارویی را با تولید محصولاتی چون گل محمدی آغاز کردیم که مورد استقبال قرار گرفت.



جهاد کشاورزی توانسته ارتباط اعتماد برانگیزی با سایر مجموعه ها برقرار کند

استاندار قم نیز در این مراسم گفت: تأمین نشدن حقآبه های دریاچه نمک قم، 25 درصد محیط زیست کشور را با تهدید و خطر نابودی مواجه می کند .

سید مهدی صادقی با اشاره به معضل خشک شدن دریاچه نمک قم، افزود: خالی بودن سفره های زیر زمینی از مهمترین علت های مشکل پیش آمده برای این دریاچه است .

وی با تأکید بر این که قم یکی از استان های کم آب کشور محسوب می شود، گفت: باید علاج واقعه را قبل از وقوع آن کنیم و نباید بگذاریم حادثه اتفاق بیفتاد و سپس به فکر چاره برای آن باشیم .

استاندار قم با بیان این که در جهت تغییر الگوی کشت و نحوه آبیاری باید سیاست ها و چارچوب های مشخصی را تعریف کنیم تا ذخایر و منابع خدادادی را به نسل پس از خود تقدیم کنیم، اذعان کرد: در حال حاضر حدود 50 هزار هکتار زمین برای کشت محصول های مختلف کشاورزی در استان قم وجود دارد که برای بهینه سازی مصرف آب باید حداقل 50 درصد آن را به محصول های باغی و کم آب بر اختصاص دهیم .

صادقی با بیان این که موضوع آب و بحث کشاورزی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و آینده کشور و دنیا در گروی این ماده حیاتی است، افزود: مطابق پیش بینی کارشناسان و صاحبنظران حوزه کشاورزی در آینده اگر جنگی هم قرار است اتفاق بیفتند، این جنگ چیزی جز جنگ آب نخواهد بود .

وی با بیان اینکه به رغم وجود اختلاف نظرها در مورد موضوع آب، اشتراک های نظری و فکری زیادی نیز وجود دارد که بر جدی بودن مساله بحران آب تاکید دارند، افزود: هر گونه بی توجهی در این زمینه قابل بازگشت و بازیابی نیست .

استاندار قم هم چنین با تأکید بر این که نباید فقط کشاورزان را مقصر وضعیت پیش آمده برای آب در کشور بدانیم، اذعان کرد: اتخاذ یک سری سیاست ها و تصمیم گیری های ناهماهنگ نیز در ایجاد اوضاع فعلی نقش مهمی داشته است که به طور حتم باید با هماهنگی و تعامل با کشاورزان به عنوان کسانی که خود نقش تعیین کننده ای در این زمینه دارند، به اصلاح امور بپردازیم .



صادقی با تقدیر از تلاش های سازمان جهاد کشاورزی استان قم، تصریح کرد: در ارزیابی های بعمل آمده این مجموعه به لحاظ دستگاهی و همچنین مدیریتی به عنوان نهاد برتر استان شناخته شده است .

وی با تأکید بر این که اگر اعتماد نباشد، هیچ کاری با موفقیت به پیش نمی رود، افزود: سازمان جهاد کشاورزی توانسته با همت و تلاش زیاد و توأم با انگیزه ارتباط اعتماد برانگیزی را با سایر مجموعه ها برقرار کند .

گفتنی است نخستین جشن برداشت پسته با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، استاندار قم، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان استانی و جمع زیادی از کشاورزان در منطقه شمس آباد از توابع بخش مرکزی قم برگزار شد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید