Iranian Agriculture News Agency

رئیس شورای ملی زیتون اعلام کرد:

ادغام دفتر زیتون با میوه‌های سردسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی/ شکست طرح طوبی؛ ناکامی بزرگ دفتر زیتون

رئیس شورای ملی زیتون از ادغام دفتر زیتون وزارت جهاد کشاورزی با دفتر میوه‌های سردسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی خبر داد.

ادغام دفتر زیتون با میوه‌های سردسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی/ شکست طرح طوبی؛ ناکامی بزرگ دفتر زیتون

رئیس شورای ملی زیتون از ادغام دفتر زیتون وزارت جهاد کشاورزی با دفتر میوه‌های سردسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی خبر داد.

احمد بلندنظر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره دلایل این ادغام گفت: طرح طوبی که سال 1372 تصویب شد. طرحی بسیار حساب شده بود و هدف آن تأمین بخشی از روغن خوراکی مورد نیاز کشور از طریق کشت زیتون بود.

وی با اشاره به اینکه روغن زیتون یکی از بهترین روغن‌های خوراکی دنیا است، شتابزدگی در اجرای طرح زیتون را عاملی برای شکست آن اعلام کرد.

رئیس شورای ملی زیتون افزود: در طرح طوبی، سبقت غیرمجاز اجرا از تحقیقات باعث شد که کشت زیتون در بسیاری از مناطق کشور دچار مشکل شود.

بلندنظر خاطرنشان کرد: متأسفانه قبل از اینکه تحقیق کنیم و ببینیم اقلیم‌های مختلف با چه واریته‌هایی سازگاری دارند، دو رقم بومی زیتون را انتخاب، تکثیر و به سراسر کشور ارسال کردیم. به باغداران زمین و وام داده شد تا باغ ایجاد کنند؛ این در حالی است که ارقام زیتونی که در زنجان خوب بار می‌دهند، قطعاً در خوزستان به بار نمی‌نشینند.

وی ادامه داد: متولیان وزارت جهاد کشاورزی باید در هر استان و منطقه‌ای بر اساس شرایط اقلیمی، یک باغ سازگاری ایجاد می‌کردند. 10 تا 20 رقم زیتون در این باغ‌ها سازگاری کشت می‌شد تا اقلیم منطقه گونه سازگار را به آنها معرفی کند. با طبیعت نمی‌توان جنگید، بلکه باید با آن تعامل کرد.

بلندنظر اضافه کرد: به‌دلیل اقتصادی نبودن باغ‌های زیتون، باغدارها قربانی این طرح شدند. باغداران داغدار زیتون که 10 تا 12 هزار نفر جمعیت داشتند با مشارکت در طرح طوبی متحمل خسارات سنگین شدند. یکی از این باغداران که زمین ملکی خود را به باغ زیتون تبدیل کرده بود از بانک کشاورزی ابلاغیه تخلیه دریافت کرد و وضعیت بسیاری از باغداران مشابه بود.


کمبود آب و شکست طرح طوبی

رئیس شورای ملی زیتون، کمبود آب و خشکسالی در جریان توسعه زیتون‌کاری را عامل دیگری برای شکست طرح طوبی معرفی کرد.

وی یادآور شد: در استانی نظیر فارس که قبل از توسعه زیتون‌کاری در کشور حدود هفت هزار هکتار باغ زیتون داشت، این باغ‌ها به 12 هزار هکتار توسعه یافت، اما خشکسالی باعث شد امروز فقط پنج‌هزار هکتار باغ داشته باشد.

بلندنظر تأکید کرد: باغ‌های زیتون در هرمزگان 90 درصد رشد منفی داشت، به نحوی که سطح 600 هزار هکتاری باغ‌های زیتون این استان به‌دلیل خشکسالی به 60 هزار هکتار رسید.

وی اظهار داشت: مجموعه این مسائل باعث شد که دفتر زیتون کوچک شود و زمینه ادغام آن فراهم شود.


ادغام بی‌تأثیر در وضعیت زیتون‌کاران

رئیس شورای ملی زیتون درباره تأثیر این ادغام بر وضعیت زیتون‌کاران بیان کرد: این مسئله تأثیری بر وضعیت باغداران ندارد؛ زیرا سال‌ها است که طرح زیتون برای آنها کاری انجام نداده است.

بلندنظر همچنین گفت: در شورای ملی زیتون اعلام کردیم که این رقم‌های زیتون کشت‌شده در طرح طوبی ناسازگار است و باید آنها را اصلاح کنیم. برخی اصلاحات شروع شد، اما به 10 درصد باغات هم نرسید.

وی در ادامه افزود: همه هدف طرح طوبی این بود که ارقام روغنی در کشور کاشته بشوند و بخشی از روغن خوراکی مورد نیاز را در داخل تولید کنیم. یعنی 80 درصد باغ ها زیتون روغنی برای استحصال روغن باشند و 20 درصد کنسروی، اما دقیقا این نسبت‌ها عکس شدند و در حال حاضر حداکثر 25 درصد زیتون روغنی در کشور کشت شده است.

رئیس شورای ملی زیتون درباره دلایل عدم تمایل باغداران به کشت زیتون‌های روغنی خاطرنشان کرد: در شمال کشور به‌دلیل گرمی هوا و عدم انطباق ارقام با شرایط اقلیمی درصد روغن زیتون استحصالی از باغ‌ها به‌شدت کاهش یافت و این باغ‌ها دیگر صرفه اقتصادی نداشتند.

بلندنظر ادامه داد: در خارج از شمال کشور نیز برای تولید روغن مناسب با کمبود آب روبه‌رو بودیم. ضمن آنکه در سال 92، مگس زیتون که آفت خطرناکی است به باغ‌ها حمله کرد و فقط در قزوین 15 تا 20 هزار تن میوه روی زمین ریخت.

وی در پایان با اشاره به اینکه این روزها در 10 استان کشور برداشت زیتون در حال انجام است، میزان زیتون‌های مناسب روغن‌گیری امسال را 20 درصد کل محصول تولید شده در کشور اعلام کرد./

L-950629-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید