Iranian Agriculture News Agency

برزک؛ باغ‌شهری در کاشان

در این فصل و این روزها، زمان دیدن گلاب‌گیری برزک نیست اما شما حتما می‌توانید در برزک گلاب ناب امسال را پیدا و حتی دیگر عرقیجات گیاهی و شربت‌های گیاهی را نیز در این باغ‌شهر تهیه کنید. علاوه‌بر اینها، میوه‌های تازه و ارگانیک باغ‌های برزک نظیر گردو، آلو، بادام، شاه‌توت، زردآلو، قیسی، سیب و انگور هم تحفه‌های خوبی از این سفر خواهند بود.

برزک؛ باغ‌شهری در کاشان


در دامنه کرکس و در دره‌ای بزرگ و پهناور، در حدود 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان روستایی قرار گرفته که امروزه یکی از مقاصد گردشگری در استان اصفهان به شمار می‌رود. کاریزها و چشمه‌های خودجوش در کنار رودخانه‌ای قدیمی موجب گسترش باغات و رشد گیاهان بسیار در این شهر شده و آن را به عنوان یک باغ‌شهر معرفی کرده است. در این فصل و این روزها، زمان دیدن گلاب‌گیری برزک نیست اما شما حتما می‌توانید در برزک گلاب ناب امسال را پیدا و حتی دیگر عرقیجات گیاهی و شربت‌های گیاهی را نیز در این باغ‌شهر تهیه کنید. علاوه‌بر اینها، میوه‌های تازه و ارگانیک باغ‌های برزک نظیر گردو، آلو، بادام، شاه‌توت، زردآلو، قیسی، سیب و انگور هم تحفه‌های خوبی از این سفر خواهند بود.


چه ببینیم؟

اما در این شهر چه جاذبه‌هایی را باید ببینید؟ نخست به تپه تاریخی قلعه برزک بروید؛ جایی که احتمالا یادآور اولین استقرار روستانشینی در برزک بازمانده از دوران باستان است. این اثر طبیعی در ضلع جنوبی شهر و در محله مسجد جامع واقع شده و مربوط به دوره سلجوقیان و قبل از آن است. درست در پایین این تپه می‌توانید غاری را ببینید که به گفته مردم بومی و فعالان گردشگری این شهر، دارای 3 مسیر اصلی است؛ یکی از مسیرها به مسجد جامع شهر و مسیر دیگر به حمام میان ده و مسیر سوم به طرف کوه اشک ادامه دارد.

چشمه احمدآباد هم جاذبه طبیعی دیگری است که دیدن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این چشمه در شمال شرقی برزک و در حریم رودخانه فصلی این شهر قرار گرفته و دارای چندین چشمه جوشان است. این تفرجگاه فقط 100 متر با خیابان اصلی فاصله دارد. پس قرار نیست برای رسیدن به آن مسیر طول و درازی را طی کنید.حمام دوره صفویه برزک نیز دیگر میراث ملی ملموس شهر برزک است؛ حمامی که در ساخت آن از ستون‌های سنگی تراشیده‌شده یکپارچه استفاده شده و برای برپا کردن ستون‌ها و محکم‌کاری پایه‌ها از سرب و مخلوطی به‌نام ساروج که به صورت سنتی درست می‌‏شده استفاده کرده‌اند.

اما یکی از خانه‌های قدیمی برزک که متعلق به دوره زندیه است، حالا تغییر کاربری یافته و به موزه مردم‌شناسی این شهر تبدیل شده است. آنچه در این موزه خواهید دید دستگاه‌های بافندگی قدیمی همچون دستگاه گلیم‌بافی، دستگاه چادرشب‌بافی، دستگاه قالی‌بافی، درب چوبی مسجد جامع و بیش از 450 اثر باقیمانده دیگر از گذشتگان است. آسیاب آبی سعدآباد، امامزاده سراج‌الدین ابن موسی بن جعفر، آب انبار سردل، خانه‌های قدیمی کاردان و موسوی (متعلق به دوره زندیه) و... نیز از دیگر دیدنی‌های برزک است. ضمن اینکه قدم زدن در بافت قدیمی این شهر را نیز نباید از دست داد.


چطور برسیم؟

برای رسیدن به این مقصد هم اگر تهران را مبدا قرار دهیم، شما می‌توانید در اتوبان تهران - قم و سپس قم به کاشان مسیر خود را تا نرسیده به کاشان ادامه دهید. اندکی پیش از آنکه به کاشان برسید، به سمت جاده کاشان-موته بپیچید و سپس مسیر را از طریق تابلوهای راهداری دنبال کنید. از تهران شما 3ساعت و نیم تا برزک فاصله دارید؛ البته اگر در ترافیک جاده‌ای نمانید. خوب است این را هم بدانید که جاده برزک در برخی جاها کفی و در برخی قسمت‌ها کوهستانی است که همین خود به تنوع این مسیر می‌انجامد. البته فراموش نکنید که اگر با جاده آشنایی ندارید، سعی کنید از روشنایی روز برای حرکت در این جاده بهره بگیرید.

از سوی دیگر لازم نیست نگران اقامت شبانه خود در برزک باشید. در یکی دو سال اخیر، چند اقامتگاه بومگردی در این شهر ایجاد شده که می‌توانند پذیرای شما باشند. خانه روحانی برزک یکی از این خانه‌هاست که از گردشگران در اتاق‌هایی بومی و با ویژگی‌های محلی پذیرایی می‌کند. به جز این اقامتگاه‌ها، برخی مردم محلی نیز خانه‌های خود را به گردشگران اجاره می‌دهند.این باغ‌شهر در تابستان‌ها دارای آب و هوایی معتدل و در زمستان‌ها دارای آب و هوایی سرد و پر سوز است. از این رو، این روزها یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به برزک به شمار می‌رود. پس تا هوا سرد نشده، به این مقصد سری بزنید و از هوای پاک و پاییزی آن لذت ببرید؛ البته لباس گرم هم حتما با خود داشته باشید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید