Iranian Agriculture News Agency

متوسط هزینه‌ها به حدود ٣‌میلیون تومان رسید

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از جزییات هزینه و درآمد خانواده‌های ایرانی

متوسط درآمد ناخالص سالانه یک خانوار در ‌سال ٩٤ به حدود ٣‌میلیون و ٥٢٥‌ هزار تومان رسید. این درحالی است که متوسط هزینه خانواده‌ها به ٣‌میلیون و ٥٢٦‌هزار تومان رسیده و درواقع دخل و خرج خانوار سربه‌سر شده است. نگاهی به روند ٤‌سال پیش از این تاریخ نشان می‌دهد که پس از آن‌که در دو‌سال گذشته هزینه بر درآمد پیشی گرفته بود، این تراز در ‌سال ٩٤ به وضع بهتری رسیده و هزینه و درآمد خانوار تقریبا برابر شده است.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از جزییات هزینه و درآمد خانواده‌های ایرانی

مخارج و درآمد خانواده‌های ایرانی تقریبا به حالت برابر رسید. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که در دو‌سال گذشته مخارج اندکی بر درآمد پیشی گرفته بود. براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی مبنی بر جزییات هزینه و درآمد خانواده‌های ایرانی در ‌سال ٩٤ هزینه ماهانه خانواده‌ها نزدیک به ٣‌میلیون تومان شده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد مسکن، آب، برق و گاز بیشترین هزینه خانوار را تشکیل می‌دهند و هتل و رستوران و امور فرهنگی و گردشگری کمترین سهم از سبد خانوار ایرانی را دارند. گزارش بانک مرکزی همچنین تأکید می‌کند که ٦٥‌درصد ایرانی‌ها صاحبخانه هستند و بیشتر مردم در ٣ اتاق زندگی می‌کنند. البته این گزارش گویای آن است که بیکاری و تعداد خانواده‌های دارای دو شغل و بیشتر نسبت به‌ سال ٩٣ افزایش داشته است. جالب است که بدانید براساس این گزارش تعداد خانواده‌هایی که خودرو شخصی دارند کمی بیشتر از خانواده‌هایی است که رایانه دارند. این گزارش نشان می‌دهد ٤٦,٩‌درصد مردم خودرو شخصی دارند، این درحالی است که ٤٦.٦‌درصد از مردم رایانه دارند.
درآمد و هزینه خانوار برابر شد
متوسط درآمد ناخالص سالانه یک خانوار در ‌سال ٩٤ به حدود ٣‌میلیون و ٥٢٥‌ هزار تومان رسید. این درحالی است که متوسط هزینه خانواده‌ها به ٣‌میلیون و ٥٢٦‌هزار تومان رسیده و درواقع دخل و خرج خانوار سربه‌سر شده است. نگاهی به روند ٤‌سال پیش از این تاریخ نشان می‌دهد که پس از آن‌که در دو‌سال گذشته هزینه بر درآمد پیشی گرفته بود، این تراز در ‌سال ٩٤ به وضع بهتری رسیده و هزینه و درآمد خانوار تقریبا برابر شده است.
این موضوع درحالی رخ می‌دهد که متوسط درآمد خانوار شهری در ‌سال ٩٣ معادل ٢‌میلیون و ٤١٣‌هزار تومان و هزینه‌ها ٢‌میلیون و ٣٤٨‌هزار تومان اعلام شده بود. در ‌سال ٩٢ نیز متوسط درآمد خانوار شهری یک‌میلیون و ٧٠٣‌هزار تومان و هزینه‌ها یک‌میلیون و ٧١٧‌هزار تومان اعلام شده بود. میزان درآمد خانوار در ‌سال ٩١ معادل یک‌میلیون و ٣٩٣‌هزار تومان و مخارج یک‌میلیون و ٣٦٩‌هزار تومان بوده است. در ‌سال ٩٠ درآمد خانوار یک‌میلیون و ٣٣٠‌هزار تومان و هزینه یک‌میلیون و ٣٢٧‌هزار تومان اعلام شده است.


درآمد ناخالص ماهانه یک خانوار ٢‌میلیون و ٩٣٨‌هزار تومان
بررسی‌های به‌عمل آمده از حدود ١٢‌هزار و ٧٠٠ خانوار نمونه نشان می‌دهد که متوسط درآمد ناخالص سالانه یک خانوار در ‌سال ٩٤ با رشد ١٢,٤‌درصدی از حدود ٣١‌میلیون و ٣٩٣‌هزار تومان در ‌سال ٩٣ به ٣٥‌میلیون و ٢٥٩‌هزار تومان در ‌سال گذشته افزایش یافت. به‌عبارت دیگر، درحالی درآمد ماهانه یک خانوار در ‌سال گذشته حدود ٢‌میلیون و ٩٣٨‌هزار تومان بوده که این رقم در ‌سال قبل‌تر آن تنها حدود دو‌میلیون و ٦٠٠‌هزار تومان بوده است. در این میان ٦٩.٧‌درصد از کل درآمد ناخالص را درآمد پولی ناخالص و ٣٠.٣‌درصد را درآمد غیرپولی (شامل ارزش اجاری خانه شخصی ) تشکیل داده است.


هزینه ناخالص خانوارها نزدیک به ٣میلیون شد
براساس نتایج این بررسی، متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار از حدود ٣٢‌میلیون و ٨٧٦‌هزار تومان در ‌سال ٩٣ به ٣٥‌میلیون و ٢٦٥‌هزار تومان در ‌سال گذشته افزایش یافته که از رشد حدود ٧,٣‌درصدی در این بخش خبر می‌دهد. خانوارهای ایرانی درحالی ‌سال ٩٣ ماهانه دو‌میلیون و ٧٤٠‌هزار تومان هزینه می‌کردند که در ‌سال گذشته ناچار به هزینه‌کرد ٢‌میلیون و ٩٣٨‌هزار تومان بودند.
در این شرایط که مزد سرپرستان خانوار کمی بیشتر از تورم افزایش یافته و همچنان درآمد خانوار از هزینه‌های آنها عقب است، توجه به هزینه‌های خانوار نشان می‌دهد بیشترین پول خانوار صرف تامین اقلام اساسی می‌شود و تفریح و امور فرهنگی و تحصیل سهم اندکی از درآمد خانوار را به خود اختصاص داده ‌است، به‌طوری که مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها با سهم ٣٥‌درصدی بیشترین سهم از هزینه‌کرد خانوارها را به خود اختصاص داده و خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و حمل‌ونقل به ترتیب با سهم ٢٣,٦‌درصدی و ١٠.٢‌درصدی در جایگاه‌های بعدی قرار داشتند.
در این میان ٨,٣‌درصد از درآمد خانوارها به کالاها و خدمات متفرقه، ٥.٨‌درصد به بهداشت و درمان، ٤.٥‌درصد به پوشاک و کفش، ٤.١‌درصد به لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه، ٢.١‌درصد به هر یک از دو گروه ارتباطات و رستوران و هتل، ٢.٠‌درصد به تفریح و امور فرهنگی، ١.٩‌درصد به تحصیل و ٠.٣‌درصد به دخانیات اختصاص یافت.


٦٥‌درصد خانوارها مالک خانه هستند
مسکن درحالی بیشترین سهم از هزینه خانوارها را به خود اختصاص داده که بررسی نحوه تصرف محل سکونت خانوارها در ‌سال ١٣٩٤ نشان می‌دهد که ٦٥‌درصد از خانوارها در مسکن شخصی (مالک‌نشین) ٢٥,٢‌درصد در مسکن اجاری، ٧/٠درصد در مسکن در برابر خدمت و ٩.١‌درصد در مسکن رایگان سکونت داشته‌اند. اما ازجمله نکات قابل تامل در گزارش ارایه‌شده از سوی بانک مرکزی، افزایش سکونت در مسکن شخصی و کاهش سکونت در مسکن اجاری، رایگان و در برابر خدمت است که می‌توان آن را حاصل تغییر سیاست‌های مالی و بانکی دولت و افزایش تسهیلات برای خرید خانه دانست. براساس نتایج مزبور، ٢.٩‌درصد خانوارها از «یک اتاق»، ٣٠.٢‌درصد از «دو اتاق»، ٤٧.٣‌درصد از «سه اتاق»، ١٤.٩ از «چهار اتاق»، ٣.١‌درصد از «پنج اتاق» و ١.٦‌درصد از «٦ اتاق و بیشتر» استفاده می‌کنند.


خانواده‌های با چند شاغل بیشتر شد
براساس نتایج این بررسی، ٢٦,٤‌درصد خانوارها بدون فرد شاغل، ٥٥.٧‌درصد دارای یک نفر شاغل، ١٤.٧‌درصد دارای دو نفر شاغل و ٣.٢‌درصد دارای سه نفر شاغل و بیشتر بوده‌اند. ناگفته نماند که در مقایسه با‌ سال ١٣٩٣‌درصد خانوارهای بدون شاغل و با سه نفر شاغل و بیشتر افزایش و‌ درصد خانوارهای با یک نفر شاغل و با دو نفر شاغل کاهش داشته است.


خانواده‌ها کم‌جمعیت‌تر شده‌اند
در ‌سال مورد بررسی متوسط تعداد افراد خانوار ٣,٣٨ نفر بود که نسبت به ‌سال قبل کاهش داشته است. از کل تعداد خانوارها، خانوارهای ٤ نفره با ٢٩.٠‌درصد بیشترین و خانوارهای ٩ و ١٠ نفره و بیشتر هر یک با ٠.١‌درصد کمترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.


٢٣‌درصد مردم تحصیلات دانشگاهی دارند
بررسی‌ها نشان می‌دهد که ١١,٧‌درصد مردم (بی‌سواد)، ٢.١‌درصد قادر به خواندن و نوشتن، ٢٠.٢‌درصد دارای تحصیلات ابتدایی، ٤٢.٩‌درصد دارای تحصیلات راهنمایی و متوسطه و ٢٣.١‌درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.


چند ‌درصد ایرانیان تلفن‌ همراه دارند؟
در‌ سال ١٣٩٤ از نظر لوازم زندگی، ٤٦,٩‌درصد از خانوارها از خودرو شخصی، ١٧.٤‌درصد از موتورسیکلت، ١٣.٤‌درصد از دوچرخه، ٥٣.٣‌درصد از چرخ خیاطی، ٢٠.٨‌درصد از رادیو ضبط و ضبط صوت، ٩٩.٣‌درصد از تلویزیون، ٤٦‌درصد از ویدیو و دستگاه پخش لوح فشرده، ٤٦.٦‌درصد از رایانه (کامپیوتر)، ١١.٧‌درصد از دوربین فیلمبرداری، ٤٤.٤‌درصد از یخچال، ٨٢.٥‌درصد از فریزر و یخچال فریزر، ٩٩.٥‌درصد از اجاق‌گاز، ٩٣.١‌درصد از جاروبرقی، ٨٩.٥‌درصد از ماشین لباسشویی و ٩٥.٣‌درصد از تلفن‌ همراه استفاده می‌کنند.


تسهیلات محل سکونت
بررسی تسهیلات محل سکونت خانوارها نشان می‌دهد که در ‌سال مورد بررسی، ٩٩,٦‌درصد خانوارها از آب لوله‌کشی، ١٠٠.٠‌درصد از برق، ٩٣.٨‌درصد از گاز شهری، ٤٦.٥‌درصد از فاضلاب شهری، ٧٨.٦‌درصد از تلفن، ٣٧.٩‌درصد از اینترنت، ٩٨.٦‌درصد از آشپزخانه، ٩٩.٦‌درصد از حمام، ٦٣.٥‌درصد از کولر آبی ثابت، ١٩.٠‌درصد از کولر گازی، ٨.١‌درصد از سیستم حرارت مرکزی (شوفاژ) و ٤١.١‌درصد از انباری بهره‌مند بوده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید