Iranian Agriculture News Agency

سدهای معیشتی حوضه آبریز ارومیه تخریب می‌شود/ نجات 50 هزار هکتار باغ از مخاطره تدفین زیر شن و ماسه

مدیر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: سدهای معیشتی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به‌دلیل آنکه به‌صورت غیرقانونی آب از رودخانه برداشت می‌کنند، باید تخریب شوند.

سدهای معیشتی حوضه آبریز ارومیه تخریب می‌شود/ نجات 50 هزار هکتار باغ از مخاطره تدفین زیر شن و ماسه


مدیر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: سدهای معیشتی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به‌دلیل آنکه به‌صورت غیرقانونی آب از رودخانه برداشت می‌کنند، باید تخریب شوند.

مسعود تجریشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر افزود: آمار دقیقی از تعداد سدهای معیشتی حوضه آبریز ارومیه نداریم، اما در پرواز پهبادها که سال گذشته با همکاری وزارت نیرو انجام شد، این سدهای معیشتی شناسایی شدند.

وی خاطرنشان کرد: در حاشیه رودخانه بعضی از افراد سرمایه‌گذاری کرده و آب رودخانه را به‌صورت غیرمجاز پمپاژ می‌کنند. این آب در داخل آب بندان‌های مصنوعی که نام آن را "سد معیشتی" گذاشته‌اند، ذخیره می‌شود تا این آب به مزارع انتقال یابد.

تجریشی ادامه داد: برخی افراد که ارزش آب را هم فهمیده‌اند، کف سدهای معیشتی را عایق کرده‌اند که قطره‌ای آب داخل زمین نفوذ نکرده و زمین‌های بیشتری را زیر کشت ببرند.

وی بیان کرد: سدهای معیشتی نوعی آب دزدی بوده و ساخت این سدها کاری کاملاً غیرقانونی است. متخلفان حق مردم و دریاچه را برداشت می‌کنند و رفتار آنها هیچ منافعی برای جامعه و دولت ندارد.

مدیر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: آب وقتی در یک چرخه قرار می‌گیرد هر مصرف‌کننده سهمیه‌ای دارد. دریاچه ارومیه هم سهمی دارد. سهم دریاچه در هر سال سه میلیارد متر مکعب است و هر سال حدود سه میلیارد مترمکعب تبخیر از دریاچه انجام می‌شود؛ بنابراین اگر سهم دریاچه را در سال‌های قبل خورده باشیم، دریاچه هیچ گاه پر نمی‌شود.

تجریشی اضافه کرد: خشک شدن دریاچه سبب شده که در منطقه عجب‌شیر، شبستر و غرب دریاچه ارومیه در منطقه جبل تپه‌های ماسه‌ای به سمت جاده و باغ‌های مردم پیش برود و پیش‌بینی کرده‌ایم که اگر اقدامات ستاد احیا انجام نمی‌شد، شن و ماسه بستر دریاچه 50 هزار هکتار از باغ‌های حاشیه دریاچه ارومیه را زیر شن و ماسه مدفون می‌کرد.

وی نبود نظارت دقیق را عامل اصلی ایجاد سدهای معیشتی متعدد در حوضه آبریز این دریاچه اعلام کرد و اظهار داشت: کمبود نظارت باعث شده که حدود 50 درصد چاه‌های موجود در این حوضه آبریز به‌صورت غیرمجاز حفر شوند.

تجریشی با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت درباره ممنوعیت ایجاد آب بندان‌ها و سدهای معیشتی در حوضه آبریز ارومیه این مصوبه را تأکیدی بر مصوبات قبلی هیأت دولت دانست.


ابهام در اعتبارات تخصیصی برای احیای دریاچه ارومیه

هیأت دولت در جلسه یک‌شنبه گذشته خود مصوب کرد که 300 میلیارد تومان اعتبار به ستاد احیای دریاچه ارومیه اختصاص یابد، اما مدیر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در این باره گفت: درخواست بودجه ما از هیأت دولت عددی معادل یک‌هزار و 700 میلیارد تومان است.

تجریشی افزود: حدود یک‌هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار در قالب ماده 10 و 12 بوده و 300 میلیارد تومان نیز درخواست بودجه از صندوق توسعه داشتیم. همچنین میزان 300 میلیارد تومان نیز دولت باید از ردیف دستگاه‌های اجرایی پرداخت می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای ما روشن نیست که این عدد 300 میلیارد تومان از کجا آمده است و تلاش می‌کنیم که بدانیم مصوبه دولت بر چه اساسی بوده و خبر دقیق را بفهمیم./

L-950705-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید