Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح پنبه معاونت زراعت به ایانا خبر داد:

ورود 11 رقم جدید پنبه زودرس و هیبرید به عرصه/ خریداران بخش خصوصی رقیب خرید تضمینی پنبه شدند

برای کاهش مصرف آب، افزایش برداشت مکانیزه با کاهش دوره رشد، ارقام زودرس و هیبرید جایگزین ارقام قدیمی پنبه می‌شود.

ورود 11 رقم جدید پنبه زودرس و هیبرید به عرصه/ خریداران بخش خصوصی رقیب خرید تضمینی پنبه شدند


برای کاهش مصرف آب، افزایش برداشت مکانیزه با کاهش دوره رشد، ارقام زودرس و هیبرید جایگزین ارقام قدیمی پنبه می‌شود.

مجری طرح پنبه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در راستای توسعه کشت پنبه در کشور، ارقام جدید زودرس و هیبرید عملکردهای مناسبی در زمین‌های زراعی رقم زدند.

ابراهیم هزارجریبی افزود: ارقام جدید زودرس در مرحله تکثیر بذر قرار دارد و تا شهریورماه سال جاری برداشت شد.

وی خاطرنشان کرد: ارقام زودرس با دوره رشد کمتر از ارقام دیرس ضمن کاهش مصرف آب، باعث می‌شود که امکان کشت مجدد سایر محصولات فراهم و برای کاهش هزینه‌ها، برداشت مکانیزه امکان‌پذیر شود.

هزارجریبی ادامه داد: ارقام هیبرید نیز با کاهش مصرف بذر در هکتار، برای کشت نشائی مناسب بوده و امکان کشت مخلوط به‌ویژه صیفی‌جات با پنبه را فراهم می‌آورد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 11 رقم نامگذاری‌شده داریم که در مرحله تکثیر بذر است.

هزارجریبی یادآور شد: با توجه به سال‌های خشک پیش رو، ناگزیر هستیم که رقم‌های زودرس‌تر را جایگزین ارقام دیررس کنیم.


گسترش پنبه در کشت دوم از سال‌های آینده

مجری طرح پنبه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: برای آنکه کشت دوم بعد از گندم و کلزا امکان‌پذیر شود، رقم‌های جدید با دوره رشد کوتاه‌تر، از سال‌های آینده گسترش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: در استان گلستان در کشت دوم می‌توان به جای شالی از ارقام زودرس پنبه بهره برد تا پنبه به روزهای طلایی گذشته برگردد.

هزارجریبی درباره وضعیت تولید پنبه در کشور گفت: سطح کشت پنبه حدود 70 هزار هکتار است و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید به 160 هزار تن برسد.

وی همچنین افزود: پنبه مشمول قیمت تضمینی است که قیمتی معادل 29 هزار و 325 ریال برای آن تعیین شده است، اما به‌دلیل کشش مناسب بازار و خرید توسط کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی و بخش خصوصی هنوز دولت به مقوله خرید تضمینی وارد نشده است.

هزارجریبی خاطرنشان کرد: کیفیت نخ تولیدشده از پنبه تولید داخل، در حال حاضر مناسب ارزیابی می‌شود و با گسترش سطح کشت پیش‌بینی می‌شود بخش اعظمی از نیاز صنایع با تولید داخل محقق شود.

وی ادامه داد: تکثیر بذر رو به گسترش است و در برخی از مناطق به زیر کشت رفته است.


بازگشت گلستان به روزهای طلای سفید

مجری طرح پنبه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی از برداشت محصول پنبه در مناطق شمالی و معتدل خبر داد و تصریح کرد: امسال در 18 استان کشور پنبه کشت شده است و عمده تولید در استان‌های خراسان رضوی، فارس و گلستان انجام می‌شود.

هزارجریبی طی بازدید از مزارع استان گلستان یادآور شد: در برنامه داریم که توسعه سطح کشت پنبه را در استان گلستان داشته باشیم تا به روزهای طلایی این محصول همچون دهه 70 نزدیک شویم؛ به‌گونه‌ای که امسال با افزایش 10 درصدی سطح کشت روبه‌رو بودیم.

وی تأکید کرد: در سال گذشته سطح کشت طلای سفید در گلستان 9 هزار و 500 هکتار بود که امسال به 10 هزار و 500 هکتار ارتقا یافت و در سال‌های آینده برنامه افزایش را در دستور کار داریم.

هزارجریبی در پایان اظهار داشت: گسترش کشت پنبه با جایگزینی ارقام زودرس و هیبرید برای کاهش مصرف آب، افزایش تولید، توسعه برداشت مکانیزه و جایگزینی پنبه در کشت دوم از اولویت‌های این معاونت در سال‌های آینده است./

M-950706-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید