Iranian Agriculture News Agency

مطالعه اقتصاددانان دانشگاه پوردو در آمریکا نشان می‌دهد:

فرصت‌های شغلی در صنعت کشاورزی رو به افزایش است

دو دیدگاه متضاد؛ یکی تغییرات آب و هوا و قیمت پایین کالاها را عامل کاهش درآمد مزرعه و افزایش هزینه در تمام بخش‌های صنعت کشاورزی و دامداری و افزایش بیکاری می داند و دیگری معتقد است که فرصت‌های شغلی سودآور در صنعت کشاورزی رو به افزایش است و می‌تواند به معضلات به‌وجودآمده سامان دهد.

فرصت‌های شغلی در صنعت کشاورزی رو به افزایش است


دو دیدگاه متضاد؛ یکی تغییرات آب و هوا و قیمت پایین کالاها را عامل کاهش درآمد مزرعه و افزایش هزینه در تمام بخش‌های صنعت کشاورزی و دامداری و افزایش بیکاری می داند و دیگری معتقد است که فرصت‌های شغلی سودآور در صنعت کشاورزی رو به افزایش است و می‌تواند به معضلات به‌وجودآمده سامان دهد.

به گزارش ایانا، در این میان مقامات وزارت کشاورزی ایالات متحده ( USDA: United States Department of Agriculture ) با اشاره به مطالعه اخیر اقتصاددانان دانشگاه پوردو (1) موافق نظر دوم هستند و نشان می‌دهند، در حال حاضر زمان مناسبی است تا جوانان برای اشتغال، به سمت تحصیل در رشته‌های مرتبط با کشاورزی روی بیاورند، چرا که انتظار می‌رود آینده‌ا‌ی روشن برای این صنعت رو‌ به رشد، وجود داشته باشد.

با توجه به بررسی چشم‌اندازی که به‌تازگی درباره میزان اشتغال در این حوزه، توسط دانشگاه پوردو و وزارت کشاورزی ایالات متحده انجام شد، نشان می‌دهد، در پنج سال آینده حدود 58 هزار شغل همچون مواد غذایی، کشاورزی، منابع طبیعی تجدیدپذیر و محیط زیست سالانه در سراسر ایالات متحده ایجاد شود و در نتیجه فرصت‌های شغلی از میزان دانش‌آموختگان بیشتر خواهد بود.

بر اساس نظرسنجی وزارت کشاورزی ایالات متحده، انتظار می‌رود در بسیاری از این مشاغل، دانش‌آموختگان کشاورزی مشغول به کار و در نتیجه کارفرمایان مجبور شوند تا برای پر کردن مشاغل باقی مانده، از دانش‌آموختگان رشته‌های دیگر مانند زیست‌شناسی و یا مدیریت کسب و کار استفاده کنند.

این در حالی است که، مطالعه دانشگاه پوردو هم به همان نتیجه رسیده و نشان داده دانش‌آموختگان کشاورزی می‌توانند تنها حدود 60 درصد از مشاغل در این صنعت را پر کنند و باید برای مشاغل باقی مانده از دانش‌آموختگان رشته‌های دیگر مانند زیست شناسی و یا مدیریت کسب و کار بهره برد. متیو پیس Matthew Pace ، از افرادی است که به‌تازگی در رشته اقتصاد کشاورزی و کاربردی دانش‌آموخته شده است، وی به نویسندگان گزارش بررسی چشم‌انداز اشتغال گفت: "موافق این نظر است که در آینده فرصت‌‌های شغلی خوبی در بخش کشاورزی و صنایع وابسته وجود خواهد داشت." مادلین رنتز Madeline Rentz ، دانشجوی سال دوم دانشگاه جورجیا که در رشته ارتباطات کشاورزی، درس می خواند. به‌عنوان یکی از شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی گفت: "بسیاری از مردم در مناطقی زندگی می‌کنند که به کسب و کار در حوزه کشاورزی دسترسی ندارند. من فکر می‌کنم، آنها، به نسبت ما که در جورجیا هستیم و در زندگی روزمره خود با مسائل مختلف در این حوزه روبه‌رو هستیم، آگاه و مطلع نیستند."


فرصت‌های شغلی

به باور پیس،‌ دانش‌آموخته دانشگاه، صنعت کشاورزی باید روی آموزش عمومی تمرکز کند و ارتباط این صنعت با زندگی روزمره مردم را بیشتر نشان دهد.

وی معتقد است: اکنون، دانش‌آموختگان در رشته‌های مرتبط با کشاورزی در حال تغییر موضع و در حال ایجاد انواع فرصت‌های اشتغال در این صنعت هستند.

این دانش‌آموخته دانشگاه خاطرنشان کرد: "طی این سال‌ها، به‌دلیل عدم درک افراد، دید خوبی نسبت به مشاغل مربوط به بخش کشاورزی، وجود نداشت. این ایده کلیشه‌ای که در گذشته بوده، از نظر من مردود است، چرا که امروزه تنوع رشته‌های گوناگون را در این صنعت، می‌توان دید." مقامات وزارت کشاورزی ایالات متحده می‌گویند، مطالعه دانشگاهی نشان می‌دهد که با جمعیت دانش‌آموختگان دانشگاه رو به رشد، با تخصص‌ها در زمینه‌های مرتبط با بخش‌های کشاورزی که برای امنیت غذایی‌، انرژی پایدار و کیفیت محیط زیست آمریکا مهم هستند، روبه‌رو هستیم.

آنها اشاره می‌کنند که تا سال 2050، همراه با رشد جمعیت، نیاز به مواد غذایی هم افزایش می‌یابد و داشتن منبع غذایی پایدار و با کیفیت، می‌تواند برای حمایت از سیستم کشاورزی و مواد غذایی، سودمند باشد.

همچنین، با افزایش تقاضا در این صنعت، فرصت‌های شغلی هم در صنعت کشاورزی رشد می‌کند و به همین ترتیب تنوع در فرصت‌های شغلی در صنعت افزایش می‌یابد. این مطالعه نشان می‌دهد، در آینده، تقاضا برای دانش‌آموختگان دانشگاه با تخصص در زمینه‌های مرتبط با کشاورزی امنیت غذایی، انرژی پایدار و کیفیت محیط زیست در ایالات متحده افزایش می‌یابد.

مطالعه دانشگاه پوردو نشان داد، تقریبا نیمی از فرصت‌های شغلی در بخش کشاورزی در حوزه مدیریت و کسب و کار و حدود 27 درصد در علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است. در نهایت، 15 درصد در تولید مواد غذایی و تولید بیو متریال ( biomaterial production : بیومواد یا ماده زیستی به ماده‌ای با منشا مصنوعی یا طبیعی گفته می‌شود، که به‌منظور بهبود، درمان، التیام و یا جایگزینی بافت موجودات زنده به‌کار می‌رود) و 12 درصد در بخش آموزش، ارتباطات و خدمات دولتی قرار دارند.

پیس گفت: "من معتقدم آینده صنعت کشاورزی خوب خواهد بود. همچنین یکی از مسائلی که می‌تواند به موفقیت صنعت کشاورزی کمک کند، آموزش اصول پایه در این حوزه به عموم افراد است."

وی یادآور شد: "صنعت کشاورزی از بخش‌هایی است که به‌خوبی توانسته در زمینه کارآموزی تابستان دانش‌آموزان شناخته شود، و این اجازه را می‌دهد تا بسیاری از دانش‌آموزان بتواند با مباحث مختلف و فرصت‌های شغلی این صنعت آشنا شوند."

به باور وی، این حوزه دارای فرصت‌های شغلی بسیاری در آینده است و دانش‌آموزان با مطالعه در این حوزه می‌توانند یک چشم‌انداز رو به جلو برای خود ترسیم کنند./


ترجمه: فرحناز سپهری


پی‌نوشت:

١- Purdue University : یکی از دانشگاه‌های بزرگ، با سابقه و معتبر ایالات متحده آمریکا بوده و در ایالت ایندیانا واقع است. این دانشگاه در سال ۱۸۶۹ به واسطه کمک جان پوردو تأسیس شده و جزو ۵۰ دانشگاه برتر دنیاست. کالج کشاورزی پوردو در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان برترین کالج کشاورزی دنیا انتخاب شد. بسیاری از دپارتمان‌های این دانشگاه نیز رتبه زیر ۱۰ در دنیا دارند. ازجمله رشته‌های این دانشگاه می‌توان به مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر، مهندسی شهری، اقتصاد کشاورزی و ... اشاره کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید