Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی خراسان رضوی به ایانا خبر داد:

معافیت از پرداخت عوارض گمرکی برای تشکل‌های طیور/ هنوز انحصار در واردات خوراک دام وجود دارد

یکی از نمایندگان بخش خصوصی پرورش طیور، از ادامه انحصار در واردات خوراک دام خبر داد.

معافیت از پرداخت عوارض گمرکی برای تشکل‌های طیور/ هنوز انحصار در واردات خوراک دام وجود دارد


یکی از نمایندگان بخش خصوصی پرورش طیور، از ادامه انحصار در واردات خوراک دام خبر داد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی خراسان رضوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: اکثر واردکننده‌ها یا از رانت‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنند یا از مناسبت‌های مالی که درباره مجموعه‌های تأمین‌کننده سرمایه هستند.

علی مظفری با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد هزینه‌ها مربوط به خوراک است، افزود: شاید انحصار از نظر دستورالعمل‌ها از بین رفته باشد، اما رقابت‌ها در حال حاضر منطقی نیست.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر واسطه‌ها مانند یک بیماری در بازار این صنعت حضور دارند و مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان را رقم می‌زنند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی خراسان رضوی، در یکی، دو سال گذشته که به‌خاطر نوسانات بازار، سرمایه از دست تولیدکنندگان خارج شد، دلالان وارد عمل شده و فضای وسیعی برای جولان پیدا کرده‌اند. به عبارتی اکنون تعیین‌کننده قیمت مرغ و خوراک، آنها هستند نه تولیدکننده. در عین حال، نه ردی از خود به جای می‌گذارند و نه به کسی حساب پس می‌دهند.

مظفری ادامه داد: اکنون که عرصه تولید مشکلی ندارد و حتی گوشت مرغ، مازاد بر نیاز داخلی به بازار عرضه می‌شود، چالش‌های گفته شده مانند سدی، بر سر راه تولیدکنندگان است.

وی معتقد است: همان‌طور که دولت برای تعاونی‌ها امتیاز قائل شده و آنها را از مالیات معاف کرده، می‌تواند اتحادیه‌ها را نیز در امر تجارت، از پرداخت عوارض گمرکی و هزینه انبارداری معاف کند. به شرطی که تمام امور تنظیم بازار به دست تشکل‌ها باشد و آنها خود برای تولید و توزیع تصمیم بگیرند.

مظفری با بیان اینکه می‌توان ردیفی از بودجه را برای کمک به صنعت طیور در نظر گرفت، تصریح کرد: طبق قانون افزایش بهره‌وری، محصولات کشاورزی باید از طریق بورس به بازار عرضه شود، اما این امر درباره محصولاتی مانند گوشت قرمز و مرغ عملیاتی نشده و لازم است برای تعادل‌بخشی به قیمت‌ها این طرح هرچه سریع‌تر اجرایی شود./

V-950706-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید