Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد:

احیای شورای عالی آب، نشانه توجه دولت به مسئله محیط زیست/ استفاده از تکنولوژی نوین برای اصلاح روش‌های آبیاری در بخش کشاورزی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت یازدهم به مسئله آب و محیط زیست توجه ویژه داشته و احیای شورای عالی آب که سال‌ها تعطیل بوده یا جلسات محدودی داشته، نشانه توجه دولت یازدهم به مقوله آب و محیط زیست است.

احیای شورای عالی آب، نشانه توجه دولت به مسئله محیط زیست/ استفاده از تکنولوژی نوین برای اصلاح روش‌های آبیاری در بخش کشاورزی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت یازدهم به مسئله آب و محیط زیست توجه ویژه داشته و احیای شورای عالی آب که سال‌ها تعطیل بوده یا جلسات محدودی داشته، نشانه توجه دولت یازدهم به مقوله آب و محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار ایانا، معصومه ابتکار عصر امروز در آیین اختتامیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب بیان کرد: در حال حاضر شورای عالی آب به ساز و کار فعال در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی آب کشور تبدیل شده است. اما هنوز در این مسیر، راه طولانی در پیش داریم.

وی خاطرنشان کرد: مسئله آب برای کشور ما حیاتی بوده و این موضوع برای ایران اهمیت دارد. به همین دلیل مسئله محیط زیست و آب در اولویت‌های کاری دولت در برنامه ششم قرار گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دولت یازدهم قصد دارد با استفاده از فن‌آوری و نگاه اقتصادی در عین توجه به رویکردهای زیست محیطی مسئله آب را مدیریت کند.

ابتکار ادامه داد: حل مسائل آب به آینده ایران گره خورده است و این موضوعی است که در سیاست‌های ملی و ابعاد مختلف می‌توان به آن توجه کرد.

وی بر توجه به اجرای پروژه‌های فاضلاب به‌عنوان مسئله‌ای که در ایران سال‌ها به آن بی‌توجهی شده است، تأکید کرد.

به گفته ابتکار، بازچرخانی آب در بسیاری از کشورهای جهان بسیار پیشرفت داشته و توجه جدی این مقوله برای بخش زیادی از شهرهای ایران حیاتی است. باید از طریق تصفیه فاضلاب با استفاده از فن‌آوری روز دنیا و مدیریت بهینه منابع آب که در این نمایشگاه به آن توجه شده از آلودگی منابع آب زیرزمینی و سطحی جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: دولت یازدهم بعد از کم توجهی طولانی به احیای رودخانه‌های کشور این مهم را در دستور کار خود قرار داده است. رودخانه‌ها شریان‌های حیاتی کشور هستند که زیستگاه و اکوسیستم حیاتی برای جانداران را تشکیل می‌دهند. رودخانه‌ها فقط کانالی برای انتقال آب نیستند و در چرخه هیدرولوژیکی کشور نقش اساسی دارند.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اقدامات بسیار موثری برای احیای رودخانه کشف رود در حاشیه مشهد انجام شده و تلاش دولت برای احیای رودخانه کارون در قالب تشکیل کارگروه حفاظت کیفی این رودخانه و اجرای طرح‌های متعدد تصفیه پساب صنعتی و بیمارستانی ستودنی است.

ابتکار با اشاره به وضعیت نامناسب بسیاری از رودخانه‌های کشور به‌دلیل تخلیه فاضلاب تأکید کرد: باید با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری درست، با مشارکت بخش خصوصی این مشکلات را حل کنیم.

وی احیای دریاچه ارومیه را یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم دانست و اظهار داشت: گام‌های مثبتی برای تصفیه و بازچرخانی فاضلاب در حوضه آبریز ارومیه انجام شده و این حرکت‌های خوب باعث شده تراز دریاچه تثبیت شود. با وجود آنکه در فصل پاییز قرار داریم، تراز دریاچه نسبت به مدت مشابه سال قبل بالاتر است.

ابتکار بر استفاده از توان روز دنیا در صنعت آب تأکید کرد و یادآور شد: استفاده از تکنولوژی نوین برای اصلاح روش‌های آبیاری در بخش کشاورزی، هوشمندسازی پمپ‌های آب، کنترل برداشت از منابع آب زیرزمینی و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز برای شرایط امروز ایران ضروری است.

وی در پایان با اشاره به نگاه جهانی به مقوله آب اظهار امیدواری کرد که بحث‌های اقتصادی و مدیریت منابع آب در کشور به‌گونه‌ای پیش برود که توسعه پایدار و همه‌جانبه را برای کشور خود تأمین کنیم./

L-950707-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید