Iranian Agriculture News Agency

رقابت هر زن با ٤,٥ مرد در بازار رسمی کار



شهروند| تعداد بیمه‌شده اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی در ‌سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۱۳میلیون و۷۱۱‌هزارو۷۲۴ نفر بوده که از این تعداد مردان ٥/٤ برابر زنان بیمه هستند.
براساس گزارش سالنامه آماری سازمان تأمین‌اجتماعی در ‌سال ١٣٩٤، ازمجموع ۱۳میلیون و۷۱۱‌هزارو۷۲۴ نفر بیمه‌شده اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی، بیش از ۱۱‌میلیون و۲۲۹‌هزار نفر مرد و بیش از ۲‌میلیون و۴۸۲‌هزار نفر زن هستند.
نسبت نزدیک به ٥/٤ برابری مردان بیمه‌شده درمقایسه با زنان از طرفی گویای مشارکت اقتصادی پایین زنان در بازار کار و ازسوی دیگرحاکی از حضور زنان در اشتغال‌های غیررسمی است؛ نوعی از اشتغال که کارفرمایان در آنها کارگران خود را بیمه نمی‌کنند.
نرخ مشارکت اقتصادی ٦٢‌درصد برای مردان و ١٢‌درصد برای زنان که در ‌سال ١٣٩٤ ازسوی مرکز آمار ایران گزارش شده است، گویای تحلیل فوق است.
به گزارش سالنامه آماری سازمان تأمین‌اجتماعی در ‌سال ١٣٩٤، نسبت جنسیت بیمه‌شدگان نشان می‌دهد به ازای اشتغال هریک مرد که حق بیمه پرداخت می‌کند، چه تعداد زن شاغل وجود دارد که حق بیمه می‌پردازند. این نسبت هرچه کمتر باشد، نشان‌دهنده مشارکت اقتصادی بیشتر زنان است.
بنابر آمار یادشده، این نسبت در استان‌های تهران، گیلان، کردستان، گلستان، خراسان‌شمالی، کرمان، فارس و چهارمحال‌وبختیاری مابین ٣,٣٧ تا ٤.١٧ است اما در استان بوشهر این نسبت ٧.٣١ تا ١٢.١٣ است که نشان از وضع نامناسب اشتغال زنان در این استان دارد.
ازطرف دیگر، تعداد بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی در سال١٣٩٤، بالغ بر۱۳میلیون و۷۱۱‌هزارو۷۲۴ نفر بوده که از این تعداد ٩٤٢٥٠٧١نفر بیمه‌شده اجباری، ٣٩٥١٦٣٤ بیمه‌شده خاص، ١٩٢٦٣٠ مشمول بیکاری و ١٤٣٣٩١نفر بیمه شده توافقی هستند.
به نقل از سالنامه آماری سازمان تأمین‌اجتماعی در ‌سال ١٣٩٤، ٦٩‌درصد از بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی، بیمه‌شده اجباری هستند؛ بیمه‌شده اجباری، بیمه‌شده‌ای است که توسط کارفرمای خود بیمه شده و در یک‌سال گذشته نام وی در لیست پرداخت حق بیمه یا گزارش بازرسی بوده و ترک کار نکرده یا مستمری‌بگیر یا انتقال به شعب دیگر نشده است. پس از بیمه اجباری، بیمه خاص با سهم ٢٩‌درصدی از کل بیمه‌شدگان، بیشترین تعداد بیمه‌شده را خود اختصاص داده است. همچنین تعداد کل بیمه‌شدگان تبعی در ‌سال ١٣٩٤، بالغ بر ۲۲‌میلیون‌ و۲۸۴‌هزار نفر بوده است. بیمه‌شده تبعی، شخص یا اشخاصی (مانند همسر و فرزندان) هستند که به تبع بیمه‌شده اصلی از مزایای موضوع قانون تأمین‌اجتماعی استفاده می‌کنند. بنابراین و از مجموع بیمه‌شدگان اصلی و تبعی می‌توان برداشت کرد که حدود ٤٠‌میلیون نفر در ‌سال ١٣٩٤ تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی بوده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید