Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان دامپزشکی کشور در نشست مدیران کل دامپزشکی استان ها اعلام کرد

آغاز فاز دوم واکسیناسیون علیه تب برفکی/ صدور 10 هزار مجوز بهداشتی صادرات دام در شش ماهه سال 95

 در بهار امسال 55 میلیون دز واکسیناسیون علیه تب برفکی در دام های کشور صورت گرفته و برای فاز دوم در پاییز نیز دستور العمل های مبارزه با این بیماری به استان ها ابلاغ شده است.

آغاز فاز دوم واکسیناسیون علیه تب برفکی/ صدور 10 هزار مجوز بهداشتی صادرات دام در شش ماهه سال 95


رییس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: در شش ماهه امسال 10 هزار مجوز بهداشتی صادرات دام برای حدود 67 کالا از سوی این سازمان صادر شده است.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی، مهدی خلج در نشست مدیران کل دامپزشکی استان ها که امروز در اولین روز از هفته دامپزشکی با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد،افزود: در سال 30 هزار مجوز بهداشتی صادرات، واردات و ترانزیت از سوی سازمان دامپزشکی صادر می شود.
وی ادامه داد: با راه اندازی سامانه الکترونیکی در سازمان دامپزشکی، میزان تقلب ها در زمینه واردات اقلام دامی کاهش یافته است.
خلج همچنین از تفویض اختیار صدور مجوز بهداشتی صادرات و واردات برخی اقلام دامی به استان های کشور خبر داد و اظهار داشت: با راه اندازی سامانه الکترونیک سازمان دامپزشکی، مراجعه حضوری ارباب رجوع به این سازمان برای درخواست مجوز بهداشتی صادرات و واردات کاهش یافته است.
وی در مورد داروهای دامی نیز تصریح کرد: ما به منظور ارتقای کیفیت و اثر بخشی داروهای دامی و جلوگیری از تقلب، بر ارتقای کیفیت مواد اولیه، فرآیند ساخت و فروش دارو نظارت می کنیم.
رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که 181 عامل بیماری زا باید پایش و رصد شود تا بتوانیم جمعیت دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم را حفاظت کنیم،خاطرنشان کرد: از این 181 عامل بیماری زا، 111 مورد در عرصه دام، 34 مورد طیور، 23 درصد آبزیان و 13 مورد در عرصه زنبور عسل و کرم ابریشم است.
خلج افزود: برای شناسایی و رصد این عوامل بیماری زا از سیستم اطلاعات جغرافیایی بیماری های دامی (GIS) در سازمان دامپزشکی استفاده می کنیم.
وی از مدیران کل دامپزشکی استان خواست تا واقعیت ها را در مورد بیماری های دامی، طیور و آبزیان گزارش کنند و اظهار داشت: هر چقدر ارکان نظام اطلاع رسانی ما دقیق تر باشد ما در کنترل بیماری ها و جلوگیری از شیوع و تلفات دامی موفق تر خواهیم بود.
رییس سازمان دامپزشکی کشور در مورد بیماری تب برفکی خاطر نشان کرد: در فاز نخست یعنی در بهار امسال 55 میلیون دز واکسیناسیون علیه تب برفکی در دام های کشور صورت گرفته و برای فاز دوم در پاییز نیز دستور العمل های مبارزه با این بیماری به استان ها ابلاغ شده است.
وی افزود: واکسیناسیون دام های سبک علیه تب برفکی در این فاز نیز توسط سازمان دامپزشکی به طور رایگان انجام می گیرد و هزینه واکسیناسیون دام سنگین بر عهده دامداران است.
خلج با اذعان به این که سازمان دامپزشکی با کمبود اعتبار برای مبارزه با بیماری های مخاطی در دام ها از جمله تب برفکی روبرو است، گفت: برای فاز دوم مبارزه، برخی از استانداری ها در تامین اعتبار واکسیناسیون دام های سنگین مشارکت می کنند.
وی در همین حال روند کانون های بیماری در کشور را با انجام اقدامات دامپزشکی رو به کاهش خواند و یادآور شد: در مورد آبله از 582 کانون در سال 93 به 275 کانون رسیده ایم و در شش ماهه امسال نیز تعداد کانون های آبله دام ها 54 مورد گزارش شده است.
خلج با اشاره به این که در شش ماهه امسال حدود 20 میلیون دز واکسیناسیون علیه طاعون نشخوار کنندگان کوچک صورت گرفته است، اظهار داشت: تعداد کانون های بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک از 1588 مورد در سال 93 به 225 مورد در شش ماهه امسال کاهش نشان می دهد.
وی با اشاره به کاهش دو درصدی تلفات طیور بر اثر بیماری ها در سال 94 نسبت به سال 93 گفت: در سال 92 درصد تلفات طیور 11.1 درصد و در سال 94 حدود 8.98 درصد گزارش شده است.




انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید