Iranian Agriculture News Agency

تا پایان سال جاری نهایی می‌شود:

تدوین استاندارد "آب بهداشتی غیرشرب"/ ایجاد شبکه هوشمند و کاهش آب بدون درآمد، با همکاری کشورهای خارجی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا) کشور گفت: تا پایان سال جاری تدوین استاندارد آب بهداشتی غیرشرب نهایی خواهد شد.

تدوین استاندارد "آب بهداشتی غیرشرب"/ ایجاد شبکه هوشمند و کاهش آب بدون درآمد، با همکاری کشورهای خارجی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا) کشور گفت: تا پایان سال جاری تدوین استاندارد آب بهداشتی غیرشرب نهایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، حمیدرضا جانباز در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره جداسازی آب شرب از بهداشتی افزود: این استاندارد از طریق دانشگاه‌ها و متخصصان در حال تدوین است.

وی اضافه کرد: باید تدوین استاندارد مراحلی را طی کرده و خروجی آن را به‌عنوان استاندارد نهایی مورد استفاده قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت آبفای کشور ادامه داد: این کار پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، زیرا در دنیا مشابه این مسئله نداریم؛ ضمن آنکه حساسیت‌هایی توسط وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست برای جداسازی آب شرب از بهداشتی وجود دارد که باید به آن توجه کنیم.

جانباز درباره زمان اجرایی شدن طرح جداسازی آب شرب از بهداشتی خاطرنشان کرد: به محض تدوین استاندارد و مراحل ابلاغ، این طرح به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

وی درباره آخرین وضعیت قراردادهای بخش خصوصی در صنعت آب و فاضلاب یادآور شد: رسالت خود را در این می‌بینیم که بخش خصوصی ایرانی با بخش خصوصی صاحب نام خارجی بتوانند پروژه مشترک در حوزه آب اجرا کنند.

جانباز تأکید کرد: ایران می‌تواند به‌عنوان نقطه تمرکز این فعالیت‌ها برای بازارهای منطقه تعریف شود. این اتفاق با فعال شدن انجمن‌های صنفی امکان‌پذیر بوده و دولت هم از این مسئله حمایت می‌کند.

وی اظهار داشت: بخش خصوصی پتانسیل دارد که کار مشترک با کشورهای خارجی انجام دهد و در کلاس بین‌المللی فعال شود.

مدیرعامل شرکت آبفای کشور عنوان کرد: ما در مدت زمان بسیار کم، تعداد زیادی از تکنولوژی‌های آب و فاضلاب دنیا را که جزء تکنولوژی برتر بود، بومی کرده‌ایم.

جانباز از انعقاد 110 قرارداد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ارزش حدود هفت‌هزار میلیارد تومان خبر داد.

به گفته وی، از 110 قرارداد سرمایه‌گذاری حدود 40 تا 45 درصد عملیاتی شده و بقیه در مرحله اجرای کار هستند. تعداد زیادی هم به بهره‌برداری رسیده است.

جانباز ایجاد شبکه هوشمند و موضوع کاهش آب بدون درآمد را محور همکاری با کشورهای خارجی در چارچوب یادداشت تفاهم‌های منعقد شده بین ایران و کشورهایی اروپایی و آسیای جنوب شرقی اعلام کرد.

وی بیان کرد: ژاپنی‌ها برای کاهش آب بدون درآمد در خوانسار در مرحله ارزیابی نهایی پروژه هستند و همین روزها این پروژه عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل آبفای کشور درباره نقش دولت در اجرای پروژه‌های آب توسط بخش خصوصی گفت: دولت خرید محصول یا خدمات تولید شده توسط بخش خصوصی را تضمین می‌کند.

جانباز درباره شرایط همکاری با شرکت‌های خارجی افزود: شرط ما در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی این است که از طریق مناقصه عمومی این شرکت‌ها در بازار ایران حضور یابند، مگر اینکه پیشنهاد سرمایه‌گذاری مناسب با بهره کم بدهند که از طریق مذاکره هم می‌توان برای عملیاتی شدن این پیشنهادها وارد عمل شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته در تمام این قراردادها شرط حضور بخش خصوصی ایرانی در اجرای پروژه قید شده‌ است./

L-950709-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید