Iranian Agriculture News Agency

با حضور معاون وزیر جهادکشاورزی در کرمانشاه برپا شد:

جشن برداشت سیب در بزرگ ترین باغ مدرن / ایجاد کلکسیون‌های جدید بادام یا ارقام میان رس دانه‌دار

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی گفت: باغ های ورمنجه کرمانشاه تلفیق علم و استفاده از تکنیک‌های جدید بوده و نشان دهنده رعایت مسائل علمی در ایجاد این باغ ها بدرستی پایه‌گذاری شده است و ضرورت دارد برای ترویج باغداری مدرن از این باغ بازدید شود.

جشن برداشت سیب در بزرگ ترین باغ مدرن / ایجاد کلکسیون‌های جدید بادام یا ارقام میان رس دانه‌دار


معاون وزیر جهاد کشاورزی در جشن برداشت سیب از بزرگترین باغ مدرن کرمانشاه گفت: باغ های مدرن ورمنجه کرمانشاه می تواند منشاء تحول در باغداری، توسعه باغات مدرن و الگویی برای سایر ارگان ها باشد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، طهماسبی با بیان این مطلب افزود: باغ های مدرن ورمنجه حاصل استفاده مناسب از منابع آب و خاک، سرمایه‌گذاری و بکارگیری علم روز باغبانی است .

وی با اشاره به اینکه باغ های مدرن ورمنجه می‌تواند به عنوان یک مرکز آموزشی برای کارشناسان، کشاورزان، باغداران باشد، خاطرنشان کرد: باغ های ورمنجه تلفیق علم و استفاده از تکنیک‌های جدید بوده و نشان دهنده رعایت مسائل علمی در ایجاد این باغ ها بدرستی پایه‌گذاری شده است و ضرورت دارد برای ترویج باغداری مدرن از این باغ بازدید شود .

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی این باغ مدرن را فرصت مناسبی برای ایجاد کلکسیون‌های جدید برشمرد و اضافه کرد: می‌توان ارقام مختلف مانند بادام که 35 ژنوتیپ داشته یا ارقام میان رس دانه‌دارهایی مانند گلابی را در اینجا پرورش داد و این باغ ها را به عنوان یک باغ مادری بنیان‌گذاری کنیم .

طهماسبی با اشاره به اینکه باغات مدرن نخستین قدم توسعه باغداری است که بر اساس نیاز بازار و صرفه اقتصادی محصول تولید می‌کند، گفت: زیر ساخت های باغات مدرن خوب و فنی است و می‌توان در این باغات سیستم‌های هوشمند آبیاری را ایجاد کرد و خوشبختانه در ایران تکنولوزی آن را در اختیار داریم .

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه بارندگی مناسب برای کشت دیم را دارد، افزود: کشت محصولات دیم در استان می‌تواند بازده اقتصادی داشته باشد .

وی در ادامه به موضوع گیاهان دارویی در استان پرداخت و افزود: کشت گل محمدی در مناطقی که حداقل 300 میلیمتر بارندگی دارد، می‌توان تا دو تن برداشت کرد و یا گیاهان دارویی نظیر آویش را که گیاهی اقتصادی است و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند، در دستور کار قرار داد .



معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی تولیدات گلخانه‌‌ای را نیز اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: برای تولید یک کیلوگرم گوجه فرنگی بین 250 تا 400 لیتر آب در فضای باز مصرف می‌شود که در گلخانه به حدود یک دهم می‌رسد و 400 لیتر به 40 لیتر کاهش می ابد .

وی یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی را توسعه گلخانه‌ها بیان کرد و تصریح کرد: دانش فنی، نیروی انسانی، منابع آب و خاک و تسهیلات در این زمینه مهیا بوده و آماده سرمایه‌گذاری است .

طهماسبی همجوار بودن استان کرمانشاه با کشورهای دیگر را فرصتی خوب برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دانست .

شایان توحه است در پایان این مراسم از باغداران نمونه استان تجلیل شد و سپس مسئولان و باغداران حاضر با حضور در باغ سیب در جشن برداشت سیب شرکت کردند.

گفتنی است در جشن برداشت سیب در بزرگترین باغ مدرن کرمانشاه علاوه بر معاون وزیر جهادکشاورزی، معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در این سازمان، فرماندهان ارتش، سپاه،بسیج و همچنین جمعی از کارشناسان و باغداران استان در منطقه ورمنجه کرمانشاه حضور داشتند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید