Iranian Agriculture News Agency

حجتی در آیین گشایش نمایشگاه بین‌المللی شیلات آبزی‌پروری و صنایع وابسته عنوان کرد:

امضای 13 تفاهم‌نامه شیلاتی بین ایران و نروژ/ امکان تولید سالانه یک میلیون تن ماهی در قفس در آب‌های شمال و جنوب

13 تفاهم‌نامه بین بخش‌های خصوصی ایران و طرف نروژی برای همکاری در حوزه شیلات و آبزیان امضا شد.

امضای 13 تفاهم‌نامه شیلاتی بین ایران و نروژ/ امکان تولید سالانه یک میلیون تن ماهی در قفس در آب‌های شمال و جنوب

13 تفاهم‌نامه بین بخش‌های خصوصی ایران و طرف نروژی برای همکاری در حوزه شیلات و آبزیان امضا شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی شیلات ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه ظاهراً علاقه‌ای به افزایش قیمت‌ها وجود ندارد، گفت : این‌طور نیست و قیمت‌های پیشنهادی در دست بررسی است.

محمود حجتی افزود: قیمت‌ها پیشنهاد شده و منتظر تأیید دولت در قیمت خریدهای تضمینی هستیم .

وی خاطرنشان کرد: 13 تفاهم‌نامه بین بخش‌های خصوصی ایران و طرف نروژی برای همکاری در حوزه شیلات و آبزیان امضا شد.

حجتی ادامه داد: در دو دهه اخیر صنعت شیلات رشد چشمگیری دارد، در حالی که تا 20 سال پیش 80 درصد صنعت شیلات دنیا متکی به دریاها بود و فشار زیادی به ذخایر دریایی وارد می‌کرد.

وی تصریح کرد: در رویکرد جدید، بخش آبزی‌پروری نسبت به صید و صیادی در آب‌های آزاد پیشی‌گرفته است و باید برای توسعه این حوزه همکاری‌های بین‌المللی، دانش، تکنولوژی‌های روز در کل زنجیره شیلات را تقویت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از غفلت تاریخی از ظرفیت‌های داخلی در حوزه شیلات یادآور شد: یکی از این حوزه‌ها پرورش ماهی در قفس است و ایران می‌تواند سالانه یک میلیون تن ماهی در قفس در آب‌های شمال و جنوب پرورش دهد که در رونق این شهرها و هم در سبد تغذیه مردم تأثیرگزار خواهد بود.

حجتی با اشاره به پایین بودن سرانه مصرف شیلات در ایران تأکید کرد : در دنیا سالانه 20 کیلوگرم انواع آبزیان مصرف می‌شود که در کشور ما به 10 کیلوگرم می‌رسد.

وی اظهار داشت: امیدواریم با استفاده از تجارب کشورهای پیشرفته ازجمله نروژ، زنجیره صنعت شیلات از ابتدا تا بازار داخلی و خارجی بازتعریف شود و توسعه یابد.

حجتی همچنین گفت: علاوه بر پرورش آبزیان در آب‌های داخلی، پرورش ماهی در قفس، میگو و ماهی‌های خاویاری در آب‌های ساحلی مهم است بر توسعه بازار صادراتی و ارزآوری برای کشور تأکید داریم.



حضور 15 شرکت خارجی در نمایشگاه شیلات

در نمایشگاه بین‌المللی شیلات 80 شرکت داخلی و 15 شرکت خارجی از نروژ، فرانسه، چین، کره جنوبی، هلند، ایتالیا، آمریکا، دانمارک و ترکیه حضور دارند.

در این نمایشگاه که با حضور حجتی وزیر جهاد کشاورزی، صالحی رئیس سازمان شیلات، وزیر شیلات نروژ و جمعی از رایزنان اقتصادی و سفرای کشورهای خارجی اغاز به کار کرد، 114 غرفه در حوزه‌های تکثیر و پرورش آبزیان، فرآوری آبزیان، تجهیزات و ماشین‌آلات، صنایع ساخت قفس‌های ماهی و تجهیزات مربوطه، تجهیزات فرآوری و محصولات صادراتی برپا شده است.

لازم به ذکر است، چهار همایش در بخش‌های توسعه بازار و تجارت آبزیان، فرصت‌های سرمایه‌گذاری پرورش ماهی در قفس، فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت میگو و ماهیان خاوریاری و همچنین سرمایه‌گذاری صید و صیادی با تأکید بر ماهیان ریز برگزار در کنار این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

گفتنی است، در حاشیه نمایشگاه، بین‌المللی توسط وزیر کشاورزی ایران و نروژ از تمبر یادبود این نمایشگاه رونمایی شد و علاوه بر آن، از غرفه‌های موجود در این نمایشگاه بازدید شد. این نمایشگاه بین‌المللی، در محل برج میلاد تهران از امروز آغاز و تا 12 مهرماه ادامه دارد./

M-950710-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید