Iranian Agriculture News Agency

مطالعه سنجش از راه دور دانشگاه دوک آمریکا نشان داد:

سالانه 480 هزار هکتار از جنگل‌های جنوب شرق آسیا تخریب می‌شود

تخریب جنگل‌ها، زندگی بیشتر حیوانات در جنوب شرق آسیا را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

سالانه 480 هزار هکتار از جنگل‌های جنوب شرق آسیا تخریب می‌شود


تخریب جنگل‌ها، زندگی بیشتر حیوانات در جنوب شرق آسیا را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

به گزارش وب‌سایت SciDev.Net ، مطالعه سنجش از راه دور دانشگاه دوک ایالات متحده ( Duke University : دانشگاه تحقیقاتی در دورهام، کارولینای شمالی ایالات متحده قرار دارد) نشان داد، 79 گونه از پستانداران، 49 گونه از پرندگان و 184 دوزیست منطقه، در حال حاضر در مساحتی کمتر از 20 هزار کیلومتر مربع زندگی می کنند، محدوده‌ای زیستگاهی که از سوی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست ( IUCN: International Union for Conservation of Nature ) به‌عنوان "منطقه در معرض خطر" عنوان شده است.

این مطالعه، مناطق وسیعی در جنوب شرق آسیا شامل استان یون‌نان ( Yunnan ) چین، کامبوج، لائوس، مالزی، میانمار، تایلند، سنگاپور، ویتنام و شرق هند بررسی کرده و نشان داده بدترین جنگل زدایی جهان، در این مناطق رخ داده است.

در طی سال‌های 2000 تا 2010، کشورهای منطقه سالانه حدود 480 هزار هکتار از جنگل‌های طبیعی را از بین برده‌ا‌ند، که این منجر به تخریب زیستگاه‌ها و قطعه قطعه شدن آن ها شده است. این تخریب ها سهمی 56 درصدی در تولید لاستیک و 39 درصدی در تولید روغن نخل (1) جهان دارد.

این مطالعه که در مجله PLOS One (3اوت) (مجله‌ای که امکان دسترسی باز به مقاله علمی کارشناسی شده، می‌دهد و تحقیقات در رشته های در علوم و پزشکی را منتشر می کند و توسط کتابخانه عمومی علوم ( PLOS ) (2) چاپ می‌شود) منتشر شده است، اشاره می‌کند، این میزان جنگل‌زدایی، می‌تواند زندگی 122 نوع پستاندار، 183 پرنده و 214 دوزیست بومی منطقه را تهدید کند.

استوارت پیم Stuart Pimm ، از نویسندگان این مطالعه و استاد حفاظت دانشگاه دوک آمریکا، می‌گوید: "این تیم با استفاده از تکنولوژی سنجش از راه دور، به تجزیه و تحلیل تغییرات در منطقه جنوب شرق آسیا و اثرات آن روی گونه‌های حیوانی پرداخته‌اند."

این استاد دانشگاه یادآور شد: "گونه‌‌های بیشتری نسبت به آنچه که IUCN عنوان کرده، در معرض خطر انقراض قرار دارند که می توان به سنجاب قرمز ( red-throated squirrel ) اشاره کرد."

این در حالی است که اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، از چهار نوع پستاندار، ٩ گونه از پرندگان و هفت گونه دوزیست، به‌عنوان گونه‌هایی یاد کرده است که خطر کمتری آنها را تهدید می‌کند و در حال حاضر در زیستگاهی به مساحت کمتر از پنج‌هزار کیلومتر مربع، زندگی می‌کنند.

حیوانات در معرض خطر شامل نوعی پستاندار حشره‌خوار منطقه آسام Assam mole shrew ، نوعی جونده Millet's leopoldamys rodent ، chestnut-headed partridge (گونه‌ای از پرنده از خانواده قرقاول) پرنده‌ای از خانواده گنجشک در مناطق مالایا Malayan laughing thrust و سهره سبز ویتنامی عنوان شده است.

Achmad Farajallah ، جانورشناس از دانشگاه کشاورزی بوگور اندونزی، در سال 2014، نتایج مطالعات خود را که در مجله Nature Communications (مجله همراه با دسترسی باز است که به انتشار تحقیقات در تمام زمینه‌های بیولوژیکی، فیزیکی، شیمیایی و علوم زمین می‌پردازد) چاپ کرد، نشان داد، ‌تبدیل جنگل‌های طبیعی به مکان‌هایی صنعتی روغن نخل، باعث از بین رفتن حداقل 45 در صد تنوع زیستی می‌شود./


فرحناز سپهری


منبع:

http://www.scidev.net/


پی‌نوشت:

١-روغن نخل یا روغن پالم، نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌شود. روغن نخل یک ماده رایج برای پخت‌وپز در کمربند استوایی، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و بخش‌هایی از برزیل است.

به‌کارگیری روغن نخل برای تولید سوخت گیاهی در چند سال اخیر، باعث افزایش تقاضای جهانی و در نتیجه افزایش قیمت آن شده است. کشور مالزی بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن نخل در دنیا است. در سال ۲۰۰۴ برای رسیدگی به این نگرانی‌ها میزگردی تحت عنوان RSPO برای کار با صنعت روغن نخل تشکیل شد. علاوه بر این در سال ۱۹۹۲ در پاسخ به نگرانی در مورد جنگل‌زدایی، دولت مالزی متعهد به افزایش محدودیت مزارع روغن نخل با حفظ حداقل نیمی از زمین کشور به‌عنوان پوشش جنگلی شده است.

٢- مؤسسه غیرانتفاعی علمی با ایجاد یک کتابخانه، امکان دسترسی آزاد به مجلات را می‌دهد و دفتر مرکزی آن، در سانفرانسیسکو است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید