Iranian Agriculture News Agency

وزیر کشاورزی جامائیکا اعلام کرد:

توسعه پارک‌های کشاورزی برای مهار آب

پارک‌هایی با اهداف جایگزین ساختن تولیدات داخلی به جای محصولات وارداتی؛ هون کارل سامودا Hon. Karl Samuda، وزیر صنعت، تجارت، کشاورزی و شیلات جامائیکا(1)، از توسعه پارک‌های کشاورزی در سراسر این جزیره خبر داد.

توسعه پارک‌های کشاورزی برای مهار آب


پارک‌هایی با اهداف جایگزین ساختن تولیدات داخلی به جای محصولات وارداتی؛ هون کارل سامودا Hon. Karl Samuda ، وزیر صنعت، تجارت، کشاورزی و شیلات جامائیکا (1) ، از توسعه پارک‌های کشاورزی در سراسر این جزیره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایانا به نقل از وب‌سایت Jamaica Information Service News ، به گفته وزیر صنعت، تجارت، کشاورزی و شیلات جامائیکا، در حال حاضر ٩ پارک کشاورزی وجود دارد و در آینده به تعداد چنین پارک‌هایی افزوده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: "هنگامی که از یک پارک کشاورزی صحبت می‌کنم، منظورم منطقه‌ای است که در آن تمام امکانات به منظور مشارکت افراد سازماندهی شده، تا در این راه فعالیت کنند."

این سخنان را وزیر صنعت، تجارت، کشاورزی و شیلات جامائیکا، در مراسم افتتاحیه همایش کشاورزی درباره آب و هوا هوشمند، که در هتل پگاسوس ( Pegasus ) جامائیکا در نیو کینگستون ( New Kingston )، 13 سپتامبر برگزار شد، بیان کرد.

هدف از پارک‌های کشاورزی این است که زمین‌های روستایی را که بدون کاربری هستند، بتوان به یک سیستم تولید کشاورزی و اقتصادی کارآمدتر تبدیل کرد. در نتیجه، پارک های مذکور به تولید محصولات با قیمت رقابتی با هدف جایگزینی محصولات واردات، افزایش زنجیره تامین کشاورزی، ارتباط عمیق‌تر با صنعت و افزایش امنیت غذایی می‌انجامد.

گفتنی است، تا امروز، بیش از 3.5 میلیون کیلوگرم از تولیدات، مانند پیاز، فلفل، سبزیجات، سیب زمینی، یام (yam) (2) ، خربزه و آناناس ازاین پارک‌ها، برداشت شده است.

سامودا یادآور شد: "این دستاورد به دلیل وجود استفاده از ابزار و تجهیزات مناسب (زیرساخت سخت) و ایجاد زیرساخت‌های مربوطه در حوزه آموزش (زیرساخت نرم)، جامائیکا را قادر می سازد تا به یک میزان تولید مطمئن در این مناطق دست یابیم."

وی با اشاره به اینکه، کشاورزی بدون مدیریت، نمی‌تواند در زمانی طولانی مدت ادامه یابد، افزود: "چنانچه برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از اطلاعات برای انجام ارزیابی ‌و استراتژی‌ها انجام شود، کشاورزی می‌تواند تا مدت‌ها فعال باشد."

سامودا، پیشنهاد داد، گونه‌های گیاهان، مانند سیب آکی (3) و انبه، در حاشیه پارک‌ها کاشته شود.

وی ادامه داد: "با مدیریت صحیح، این محصولات می‌توانند صادر هم شوند. این در حالی است که تقاضای نامحدود برای محصولات ما در انگلستان ( UK ) و مناطقی از اروپا وجود دارد. افرادی در اروپا هستند که برای به دست آوردن انبه هند شرقی یا انبه 'جولیان' St. Julian (نوعی انبه که در منطقه کارائیب کشت می‌شود) به‌ویژه در زمستان، حاضر به پرداخت پول به هر میزانی هستند."

وزیر جامائیکا در ادامه به مسئله آبیاری اشاره کرد و گفت: "تنها حدود هفت درصد از زمین‌های قابل آبیاری جامائیکا دارای آب هستند و وزارت‌خانه در نظر دارد تا آب را برای میزان بیشتری از زمین‌ها فراهم کند."

وی افزود: "با تغییرات آب و هوا، به احتمال زیاد چالش بیشتری در این مورد خواهیم داشت؛ بنابراین باید مسیر هوشمند و نوآورانه در چگونگی مهار آب، به کار برد."

همچنین سامودا، بر اهمیت مشارکت و نوآوری برای توسعه این بخش تأکید کرد و یادآور شد: "کشاورزی به رشد اقتصادی کمک می‌کند، به‌عنوان نمونه، میزان محصول داخلی با رشدی بیش از 13 درصد از آوریل تا ژوئن رو‌به‌رو شد."/


فرحناز سپهری


منبع:

http://jis.gov.jm/


پی‌نوشت:

١-جامائیکا کشوری جزیره‌ای، که در دریای کارائیب قرار دارد و پایتخت آن کینگستون است. این کشور ١٠ هزار ٩٩٠ کیلومتر مربع وسعت دارد. جامائیکا سومین کشور پرجمعیت انگلیسی‌ زبان قاره آمریکا است. کشاورزی، معدن، گردشگری، ازجمله بخش‌هایی است که در اقتصاد این کشور نقش مهمی بازی می‌کنند.

٢- yam : غده "یام" غده زیرزمینی حاصل از یک نوع گیاه رونده گرمسیری ( tropical vine ) با نام علمی " Dioscorea batatas " است. دارای پوست قهوه‌ای یا سیاه است و شباهت زیادی به پوست درختان دارد. در حالی‌ که گوشت داخلش بر اساس نوع واریته به رنگ‌های سفید، قرمز و ارغوانی دیده می شود. این گیاه را در مناطق گرمسیری مانند آمریکای جنوبی، آفریقا و "کارائیب" پرورش می‌دهند.

٣- ackees :آکی از گیاهان بومی جامائیکا و درخت همیشه سبز، که می‌تواند تا ۱۰ متر رشد کند. از میوه این درخت در غذاهای جامائیکایی استفاده می‌شود. از خود میوه، هسته‌ها، برگ‌ها و حتی تنه درخت برای موارد دارویی هم می‌توان استفاده کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید