Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران در گفت‌وگو با ایانا:

رد پای صنعت زنبورداری در برنامه ششم توسعه نیست/ هفت میلیون دیابتی داریم

نماینده بخش خصوصی زنبورداران از خالی بودن مسئله زنبور و تولید عسل در برنامه ششم خبر داد.

رد پای صنعت زنبورداری در برنامه ششم توسعه نیست/ هفت میلیون دیابتی داریم


نماینده بخش خصوصی زنبورداران از خالی بودن مسئله زنبور و تولید عسل در برنامه ششم خبر داد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: متاسفانه با وجود اهمیتی که عسل در امنیت غذایی و سلامت جامعه دارد، رد پایی از زنبور در برنامه ششم توسعه دیده نمی‌شود.

عفت رئیسی‌سرحدی با اشاره به اینکه چنین خلائی مانند یک پارادوکس در مقایسه با سلامت مردم به‌نظر می‌رسد، افزود: البته تنها یک‌جا از برنامه ششم درباره این حشره صحبت شده که آن هم درباره مجاز بودن انتقال زنبور عسل در زمین‌های انفال است، اما هیچ خبری از توسعه یا حمایت از این صنعت به چشم نمی‌خورد.

به گفته وی، کشور ما گریزی از جهانی شدن و تهیه خوراک سالم برای جامعه خود ندارد و در این راستا باید از استانداردهای جهانی مانند فائو و WTO تبعیت کنیم، اما اکنون با نادیده گرفتن زنبور در برنامه‌های توسعه‌ای، از پیشرفت باز مانده‌ایم؛ در حالی که این صنعت کماکان به رشد خود ادامه داده و باید ملزومات قانونی آن نیز فراهم شود.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران با بیان مشکلاتی که تولیدکننده‌ها با آن درگیر هستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه گرم شدن زمین، افزایش ریزگردها، بحران آب و داروهای گران قیمت و بی‌کیفیت، از جمله مهم‌ترین عواملی است که صنعت را با خود درگیر کرده است؛ به‌گونه‌ای که متوسط تولید هر کندو در سال جاری به پنج کیلوگرم عسل رسید، اما این عدد برای کشوری مانند ترکیه 20 کیلوگرم برآورد می‌شود.

رئیسی‌سرحدی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: از هفت میلیون کندویی که در کشور وجود دارد، حداکثر 700 هزار عدد از آنها تحت پوشش بیمه هستند، این در حالی است که در 15 سال پیش با دو میلیون کلونی، 800 هزار کندو بیمه بودند؛ بنابراین باید بهبود چنین وضعیتی اقدامات اساسی از طرف دولت انجام گیرد.

وی ادامه داد: تبدیل شدن استاندارد اجباری عسل به استاندارد تشویقی، یکی از تصمیماتی بود که به هیچ عنوان صلاح صنعت در بطن آن وجود نداشت. زیرا تولیدکنندگانی که محصول سالم، بهداشتی و طبیعی تولید می‌کردند، دچار ضرر و زیان شدند. در صورتی که آمارها وجود هفت میلیون نفر دیابتی ثبت شده را در کشور نشان می‌دهند که می‌توان با تغذیه مناسب تولید شده از زنبور، از مقدار آنها کاست.

رئیسی سرحدی در پایان تأکید کرد: افزایش تولید عسل، تولید بره‌موم و ژل رویال، از مهم‌ترین اهدافی است که توسط اتحادیه متبوع دنبال می‌شود./

V-950712-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید