Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره جامعه دامپزشکان مطرح کرد:

گلایه از نحوه برگزاری انتخابات نظام دامپزشکی/ روز تهران را عوض کنید!

نماینده بخش خصوصی جامعه دامپزشکان، به مناسبت فرارسیدن روز دامپزشکی، درباره مشکلات این بخش توضیح داد.

گلایه از نحوه برگزاری انتخابات نظام دامپزشکی/ روز تهران را عوض کنید!

نماینده بخش خصوصی جامعه دامپزشکان، به مناسبت فرارسیدن روز دامپزشکی، درباره مشکلات این بخش توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس هیأت‌مدیره جامعه دامپزشکان ایران، امروز در نشستی خبری گفت: سازمان دامپزشکی هرچند یک سازمان کیفی است، اما در زیرمجموعه وزارتخانه‌ای قرار گرفته که ماهیت کار آن کمی بوده و این موضوع فعالیت‌ها و وظایف آن را تحت‌الشعاع قرار داده است.

پیام محبی، اگرچه به صورت مستقیم به جدایی سازمان دامپزشکی از کشاورزی و اتصال آن به وزارت بهداشت اشاره نکرد، اما افزود: از نظر اقتصادی هم رابطه مسائل کمی و کیفی همیشه معکوس است. به عبارتی این دو نمی‌توانند به‌طور کامل همسو شوند. دامپزشکان در اجرای کار، باید با وزارت جهاد کشاورزی هماهنگ باشند و در زمینه آموزش، با وزارت علوم. این در حالی است که نتیجه کار آنها به وزارت بهداشت مربوط می‌شود.


تکه‌تکه شدن سازمان دامپزشکی

به گفته وی، همین چند وزارتخانه‌ای شدن مقوله دامپزشکی، به فعالیت آنها ضرر زده و اجازه تأثیرگذاری 100 درصدی را به آنها نمی‌دهد؛ زیرا لزوما حرف تمام وزارتخانه‌ها یکی نیست و در این میان تداخلاتی وجود دارد که دود آن به چشم دامپزشکی می‌رود. به عبارتی سازمان دامپزشکی در میان چند ارگان، تکه‌تکه شده است، در حالی که اداره‌کل مبارزه با بیماری‌های مشترک در وزارت بهداشت مستقر بوده و درمان بیماری‌های مشترک در دام‌ها کار دامپزشک است.

محبی با انتقاد از شورای شهر تهران، خاطرنشان کرد: همیشه 14 مهر در تقویم، به‌عنوان روز دامپزشکی مطرح بوده و هست، اما شورای شهر قصد دارد این روز را به نام روز تهران معرفی کند.

به گفته وی، از دوران هخامنشی، ایرانیان باستان روز 14 مهر را برای سلامت دام‌های‌شان جشن می‌گرفتند. گذشته از اینها مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آن را تأیید می‌کند؛ بنابراین هم از نظر قدمت و هم از منظر ملاحظات قانونی، 14 مهر تنها به نام دامپزشکی شناخته شده و شورای شهر باید در تعیین روز تهران، تجدید نظر کند.

رئیس هیأت‌مدیره جامعه دامپزشکان ایران با اشاره به انتخابات سازمان نظام دامپزشکی، گفت: اعتراضاتی از طرف برخی همکاران درباره نحوه اجرای انتخابات به گوش می‌رسد که با قانون مطابقت نداشته و به‌نظر می‌رسد این انتخابات جهت‌دار شده است.

محبی با بیان اینکه بنا به دلایلی انتخابات سازمان عقب افتاده است، ادامه داد: به هر ترتیب، جامعه دامپزشکان ایران، در دفاع از حقوق هم‌صنفانی که از حق طبیعی خود محروم مانده‌اند، آماده است و اجازه فرصت‌طلبی به برخی افراد را نخواهد داد.

وی تعداد اعضای جامعه دامپزشکان را بیش از پنج‌هزار نفر دانست و افزود: برخی‌ها با توسل به اتاق بازرگانی و تشکیل کمیته قصد دارند ماده 19 آیین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی را حذف کنند زیرا آن را مخل تولید می‌دانند.

محبی اضافه کرد: این در حالی است که چنین ماده‌ای در راستای ارتقای سلامت جامعه بوده و آنهایی که با آن مخالفت می‌کنند نخست در مقابل خانواده خود مسوول هستند. علاوه بر آن، ممکن است ارتباطات تجاری ما با کشورهای دیگر نیز با مشکل مواجه شده و مشتریان خارجی، محصولات غذایی ما را از نظر بهداشتی تایید نکنند.

این نماینده بخش خصوصی دامپزشکان، اظهار داشت: متاسفانه نظام سلامت ما بیمار محور است و پیشگیری را جدی نمی‌گیرد. به عنوان مثال، میزان بودجه‌ای که برای درمان رایگان افراد مبتلا به سل صرف می‌شود، چند برابر مبلغی است که برای حذف و معدوم کردن دام‌های مسلول در نظر گرفته شده.

وی با اشاره به ایام محرم و قربانی کردم دام‌ها در سطح شهر بیان کرد: پیشنهاد ما این است که تا حد ممکن از کشتار دام در خیابان‌ها و محله‌ها خودداری شده و به جای آن دام ذبح شده از مراکز مورد تایید خریداری شود. یا اینکه دام زنده را در محل‌های مخصوص، کشتار کنند. زیرا بیماری‌هایی مانند تب‌کریمه کنگو از طریق خودن آلوده به انسان منتقل شده و ممکن است افراد زیادی را به کام مرگ بکشاند.

محبی معتقد است، بسیاری از دامداران نیز شیر خام خود را در روزهای عاشورا و تاسوعا به صورت رایگان توزیع می‌کنند که این عمل نیز برای سلامت مردم، تهدید بسیار خطرناکی است. از آنجا که این شیر پاستوریزه نمی‌شود، گرم کردن آن بدون جوشاندن 20 دقیقه‌ای احتمال انتقال بیماری‌هایی مانند تب‌مالت را افزایش می‌دهد.

لازم به ذکر است جامعه دامپزشکان ایران از طریق شماره تلفن 66569220 در تهران آمادگی کامل دارد تا نسبت به راهنمایی هموطنان عزادار در سطح کشور همکاری کند./

V-950712-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید