Iranian Agriculture News Agency

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

تولید بذور هیبرید محصولات زراعی توسط بخش خصوصی با نظارت موسسات تحقیقاتی/ کاهش واردات بذر در سال 94 نسبت به میانگین 16 ساله اخیر

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: بذور هیبرید محصولات زراعی با نظارت موسسات تحقیقاتی کشور توسط بخش خصوصی تولید می شود.

تولید بذور هیبرید محصولات زراعی توسط بخش خصوصی با نظارت موسسات تحقیقاتی/ کاهش واردات بذر در سال 94 نسبت به میانگین 16 ساله اخیر

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:بیش از 600 هزار تن انواع بذر محصولات کشاورزی در سال 94 در داخل تولید شده است.
به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز با بیان این مطلب، واردات بی رویه بذور به کشور را رد کرد و گفت: بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان واردات بذر و سایر اندام های تکثیر شونده گیاهی کشور در سال گذشته اعم از بذر هیبرید ذرت، سیب زمینی، چغندر قند، سبزیجات و غیره 8430 تن بوده است.
وی همچنین میانگین واردات بذر به کشور را در 16 سال اخیر 11 هزار و 221 تن عنوان کرد و اظهار داشت: این عدد حاکی از کاهش واردات بذر در سال 94 نسبت به میانگین 16 ساله اخیر است.
کشاورز اضافه کرد: با توجه به پیشرفت در زمینه دانش فنی تولید بذر محصولات زراعی در موسسه های تحقیقاتی کشور و شرکت های تولید کننده بخش خصوصی، هم اکنون بذور هیبرید ذرت و سایر محصولات زراعی توسط شرکت های بخش خصوصی با نظارت موسسات تحقیقاتی تولید می شود که با بذور خارجی رقابت می کند.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در راستای دستیابی به ارقام جدید و پرپتانسیل و پاسخگویی به نیاز کشاورزان و همچنین ایجاد رقابت و افزایش کیفیت، نیز در کنار تولیدات داخلی واردات محدود بذر انجام می گیرد که میزان آن قابل مقایسه با تولیدات داخلی نیست.
کشاورز با بیان این که تحقیقات در زمینه افزایش تولید بذور سبزی و صیفی در کشور در حال انجام است،خاطرنشان کرد: بسترهای لازم برای تولید بذور سبزی و صیفی در کشور فراهم است و با به نتیجه رسیدن این پژوهش ها،نیاز کشور به این بذور به طور کامل در داخل تامین می شود.
وی در عین حال حمایت از شرکت های داخلی تولید کننده بذور را از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: واردات محدود بذر نیز از جنبه دانش فنی، تنوع بخشی و تامین نیاز کشاورزان به ارقام جدید و همچنین با هدف ایجاد رقابت و افزایش کیفیت تولید بذر در داخل کشور انجام می شود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید