Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان چای کشور به ایانا خبر داد:

خرید 128 هزار تن برگ سبز چای و پرداخت 145 میلیارد تومان از مطالبات/ اختصاص تسهیلات برای 1300 هکتار آبیاری تحت فشار در باغ‌های چای

در راستای جوان‌سازی باغ‌های چای، از نیمه دوم مهرماه 30 میلیارد تومان تسهیلات برای عملیات به‌زراعی باغ‌های چای و نوسازی کارخانه‌های چای آماده اعطا است.

خرید 128 هزار تن برگ سبز چای و پرداخت 145 میلیارد تومان از مطالبات/ اختصاص تسهیلات برای 1300 هکتار آبیاری تحت فشار در باغ‌های چای


در راستای جوان‌سازی باغ‌های چای، از نیمه دوم مهرماه 30 میلیارد تومان تسهیلات برای عملیات به‌زراعی باغ‌های چای و نوسازی کارخانه‌های چای آماده اعطا است.

رئیس سازمان چای کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در راستای تولید بهره‌ور چای در کشور، پرداخت تسهیلات به‌زراعی و مکانیزاسیون در دستور کار است.

محمدولی روزبهان افزود: 30 میلیارد تومان در حساب سازمان چای کشور موجود است و برای طرح به‌زراعی (هرس کف‌بر و کمربر) به بهره‌برداران چایکار و کارخانه‌ها قابل اعطا است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1393 حدود 16 میلیارد تومان برای هرس کف‌بر و کمربر باغ‌های چای پرداخت شد؛ به‌گونه‌ای که پنج میلیون تومان در هر هکتار برای هرس کف‌بر و 2.5 میلیون تومان برای هرس کمربر اختصاص یافت.

روزبهان ادامه داد: پرداخت این تسهیلات از نیمه دوم مهرماه قابل تخصیص است و چایکاران می‌توانند با مراجعه به ادارات چای شهرستان‌ها، درخواست خود را ارائه کنند.

وی تصریح کرد: چایکاران می‌توانند با ضمانت همدیگر به‌صورت چرخشی و با ارائه سفته نسبت به دریافت وام به‌زراعی اقدام کنند.

رئیس سازمان چای کشور یادآور شد: امسال به ازای هر هکتار هرس کف‌بر، مبلغ شش میلیون تومان و برای هرس کمربر سه میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود که با دو سال تنفس و بدون بهره برای چایکاران و بهره چهار درصدی برای کارخانه‌ها خواهد بود.

روزبهان با اعلام اینکه بیشتر بوته‌های چای به‌دلیل قدمت، تولید مناسبی ندارد، تأکید کرد: هرس بوته‌های چای باعث جوان‌سازی باغ‌ها شده و بر کیفیت و کمیت تولید اثر خواهد گذاشت.

وی اظهار داشت: کارخانه‌ها برای بهینه‌سازی مصرف سوخت و خریداری دستگاه‌های جدید چای‌خشک‌کنی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.


انجام عملیات به‌زراعی در 8000 هکتار از باغ‌های چای

رئیس سازمان چای کشور درباره سطح به‌زراعی باغ‌های چای گفت: در سال 1393 و 1394 حدود چهارهزار هکتار عملیات به‌زراعی در باغ‌های چای انجام شد و امسال نیز با اضافه شدن چهارهزار هکتار دیگر، مجموع عملیات فوق به هشت‌هزار هکتار خواهد رسید.

روزبهان همچنین افزود: در حال حاضر 25 هزار هکتار باغ چای در کشور وجود دارد که 20 هزار هکتار آن فعال است.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌بردارانی که باغ‌های چای خود را رها کرده‌اند نیز می‌توانند از تسهیلات فوق برای ورود به عرصه تولید استفاده کنند.


پیش‌بینی سطح 5000 هکتاری آبیاری تحت فشار تا پنج سال آینده

رئیس سازمان چای کشور درباره اختصاص تسهیلات برای افزایش آبیاری تحت فشار در باغ‌های چای کشور ادامه داد: استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار خواهد توانست موجبات افزایش 40 تا 50 درصدی کمی و کیفی چای را فراهم کند.

روزبهان تصریح کرد: 85 درصد از تسهیلات فوق به‌صورت یارانه‌ای از سوی دولت و 15 درصد مابقی آورده کشاورز است و کشاورزان برای دریافت این تسهیلات می‌توانند درخواست خود را از طریق مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها به بانک کشاورزی ارائه دهند.

وی یادآور شد: سطح باغ‌های چایی که در حال حاضر از روش‌های آبیاری تحت فشار بهره می‌برند، تا پایان سال جاری به بیش از یک‌هزار هکتار خواهد رسید و طی پنج سال آینده این طرح به پنج‌هزار هکتار ارتقاء خواهد یافت.

روزبهان تأکید کرد: با استقبال کشاورزان از تسهیلات فوق، شاهد افزایش کمی و کیفی تولید باشیم.


پرداخت 70 درصد از مطالبات چایکاران

رئیس سازمان چای کشور اظهار داشت: تاکنون 128 هزار تن برگ سبز چای از بهره‌برداران خریداری شده که دارای ارزشی معادل 216 میلیارد تومان بوده و در مقایسه با سال قبل از افزایش 62 درصدی برخوردار است.

وی همچنین گفت: با پرداخت‌های پنج میلیارد تومانی هفتگی میزان پرداخت مطالبات به 145 میلیارد تومان رسیده است.

روزبهان در پایان افزود: تاکنون حدود 70 درصد بهای برگ سبز چای پرداخت شده و مابقی به‌زودی پرداخت می‌شود./

M-950713-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید