Iranian Agriculture News Agency

به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز:

شورای تأمین‌کنندگان دام ایران تشکیل شد

وزارت جهاد کشاورزی از تشکیل شورایی خبر داد که برای مبارزه با گران شدن گوشت قرمز، اقدامات اساسی انجام می‌دهد.

شورای تأمین‌کنندگان دام ایران تشکیل شد



وحید زندی‌فخر - خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا):

چند وقتی است که افزایش قیمت گوشت قرمز به‌ویژه دام سبک، در پایتخت سر و صدای بسیاری در رسانه‌ها به راه انداخته است. از یک طرف، اتحادیه گوشت گوسفند، بر کمبود دام زنده پافشاری کرده و اعتقاد دارد این بالا رفتن نرخ‌ها دلیلی ندارد، جز افزایش صادرات دام از کشور و کمبود عرضه در میادین مختلف. حتی سازمان حمایت نیز بر این امر صحه گذاشته و این موضوع را تأیید می‌کند، اما از سویی دیگر، وزارت جهادکشاورزی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان، تمام ادعاهای مطرح شده را رد کرده و معتقدند که نه‌تنها میزان صادرات به قدری نیست که بتواند بر قیمت داخلی تأثیرگذار باشد، بلکه بیشتر واحدهای پرورش‌دهنده و حتی عشایر نیز با مقوله انباشتگی، دست و پنجه نرم کرده و همچنین با آن درگیر هستند. در نتیجه فاصله نسبتاً زیادی بین سه ضلع مثلث مصرف‌کننده، تولیدکننده و بازار ایجاد شده است که باز هم نقش نخست آن را دلالان بازی می‌کنند.

بنابراین برای حل این معضل، دست‌اندرکاران صنعت، وارد عمل شده و قصد دارند دام را به‌صورت مستقیم به کشتارگاه‌ها عرضه کنند. به همین منظور، امروز "شورای تأمین‌کنندگان دام ایران" به همت و تلاش بخش خصوصی تشکیل شد که اتفاقاً رئیس اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی نیز آن را تأیید کرد.

محمدرضا ملاصالحی با انتقاد شدید از سوءاستفاده‌کنندگان خلاء موجود در بازار، به ایانا خاطرنشان کرد: اکنون جو منفی علیه گوشت قرمز ایجاد شده که قیمت آن را روز به روز افزایش می‌دهد. این مساله توسط کشانی کنترل می‌شود که سیاست می‌خواهند سیاست افزایش قیمت را به هر نحوی که شده دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه دام زنده با قیمت بسیار پایین از دامدار خریداری می‌شود، افزود: این در حالی است که دلالان و واسطه‌هایی که تعدادشان کم نیست، با بالا بردن نرخ دام زنده و تحویل آن به کشتارگاه، بیشترین سود را به جیب می‌زنند.

به گفته ملاصالحی، چنین کسانی، صادرات را هدف گرفته‌اند، در حالی که میزان صادرات شش ماه ابتدای امسال تنها 700 هزار رأس بود که حدود 10 هزار تن می‌شود، اما به موازات آن، حدود 30 هزار تن از این محصول وارد کشور شده است.

در همین راستا رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، به ایانا گفت: شورای تأمین‌کنندگان دام ایران، به‌منظور توزیع دام به‌صورت مستقیم در بازار، وارد عمل شده و از امروز به‌صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

به گفته منصور پوریان، این شورا می‌تواند دلالان و واسطه‌های دروغین را حذف کرده و تا 80 درصد گوشت کل کشور را تأمین کند؛ زیرا هر کدام از اعضای شورا، حداقل با 10 تا 15 هزار تولیدکننده در ارتباط هستند و قادرند دام مورد نیاز را تهیه کنند.

وی اظهار داشت: هم‌‌اکنون دلالانی هستند که بدون هزینه حتی یک ریال، دام را به‌صورت چکی و مدت‌دار از تولیدکننده خریداری کرده و پس از کسب سود هنگفت، مقدار ناچیزی به فروشنده می‌دهند.

پوریان تأکید کرد: امید می‌رود با تشکیل چنین شورایی، هم دست واسطه‌ها از این صنعت کوتاه شود و هم جوسازی‌های غیرمنطقی برخی تشکل‌های توزیع مانند اتحادیه گوشت گوسفندی از بین برود./

V-950714-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید