Iranian Agriculture News Agency

به مناسبت "هفته جهانی فضا" و روز "امنیت غذایی و حوزه سنجش از دور" اعلام شد:

بهره گیری از فناوری فضایی سنجش از دور برای دستیابی به اطلاعات دقیق بخش کشاورزی / راه اندازی کمیته دائمی ارتباط بین بخش کشاورزی و سازمان فضایی

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی به منظور تامین امنیت غذایی و ایجاد بسترهای لازم برای رسیدن به کشاورزی نوین نیازمند استفاده از فناوری فضایی است.

بهره گیری از فناوری فضایی سنجش از دور برای دستیابی به اطلاعات دقیق بخش کشاورزی / راه اندازی کمیته دائمی ارتباط بین بخش کشاورزی و سازمان فضایی


رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی به منظور تامین امنیت غذایی و ایجاد بسترهای لازم برای رسیدن به کشاورزی نوین نیازمند استفاده از فناوری فضایی است.
به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، کریم احمدی در نشست تخصصی کاربرد سنجش از دور در بخش کشاورزی که به مناسبت "هفته جهانی فضا" و روز "امنیت غذایی و حوزه سنجش از دور" در سالن نعمتی جم این وزارت برگزار شد، با بیان این که یکی از منابع اطلاعاتی بسیار مهم در بخش کشاورزی، آمار و اطلاعات دقیق و به هنگام از ظرفیت‌های کشاورزی است، تصریح کرد: داشتن برآورد دقیق‌تر از سطح و تولید محصولات کشاورزی، تاثیر بسزایی در برنامه‌ریزی بهتر برای مدیریت نهاده‌ها، بازار محصولات و صنایع مرتبط با بخش کشاورزی، مدیریت آب و ... دارد که این امر نیازمند استفاده از فناوری فضایی در بخش کشاورزی است.
وی افزود: گسترش استفاده از داده‌های مکان‌محور در پروژه‌ها و امور اجرایی و زیرساختی بخش کشاورزی و ارائه آموزش‌های لازم در سطح کارشناسی و مدیریتی برای ارتقای سطح آگاهی و دانش همکاران از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در جهت توسعه و بهره‌برداری از فناوری فضایی در بخش کشاورزی است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در این خصوص وزارت جهاد کشاورزی با توجه به وظایف حاکمیتی خود در توسعه و بهره‌وری کشاورزی و حمایت از تولید کنندگان این بخش، اجرای طرح تهیه نقشه بزرگ مقیاس از قطعات اراضی کشاورزی با استفاده از فنون فضایی را در برنامه اجرایی خود دارد، که امیدواریم با توسعه زیرساخت‌های لازم در کشور، سرعت تولید و بهنگام‌سازی نقشه‌های مورد نیاز تسریع یابد.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر پروژه‌های در دست اجرا، برآورد سطح زیر کشت اراضی شالیکاری در استان گیلان و همچنین پروژه مشترک با فائو به منظور ارتقای سامانه پایش کشاورزی با استفاده از فناوری سنجش از دور است که انتظار می‌رود با همکاری متقابل وزارت جهاد کشاورزی و سازمان فضایی و بهره گیری از علوم و فنون فضایی در کشور گسترش یابد و بخش کشاورزی به هدف تدقیق آمار و اطلاعات،نایل شود.

اجرای پروژه پژوهشی برآورد سطح زیر کشت برنج، نخیلات و پسته با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و...

احمدی با بیان این که موسسه‌های تحقیقاتی و بخش‌‍‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی همگام با پیشرفت جهانی و توسعه فناوری فضایی با وجود تمام محدودیت‌ها، اقدامات موثری انجام داده‌اند، خاطرنشان کرد: از جمله مهم ترین این اقدامات می‌توان به اجرای پروژه پژوهشی برآورد سطح زیر کشت برنج، نخیلات و پسته با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، پایش و ارزیابی خسارات وارده به برنج، پایش و ارزیابی وضعیت توده‌های خشکیدگی جنگل‌های بلوط غرب کشور، بررسی روند تغییرات حوزه دریاچه ارومیه، پایش اراضی جنگلی و شناسایی مناطق کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و تهیه نقشه‌های موضوعی اشاره کرد.
وی افزود: در این راستا، وزارت جهاد کشاورزی بر اساس تجربیات حاصل از پروژه‌های گذشته و با آگاهی از مزیت‌های فناوری سنجش از دور، با همکاری سازمان فضایی ایران، اقدام به انجام تحقیق، توسعه و ایجاد سامانه‌هایی در زمینه‌های پایش محصولات کشاورزی، پایش جنگل‌ها و مراتع و همچنین منابع طبیعی خواهد کرد.
این مسوول اذعان داشت: تبلور این همکاری، امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان فضایی و اجرای دو پروژه کاربردی شامل "تعیین سطح زیر کشت و تهیه پراکنش اراضی زیر کشت محصولات استراتژیک گندم و جو در شش شهرستان از سه استان" و "استخراج منحنی رشد ده (10) محصول اصلی زراعی و چهار (4) محصول باغی" است.
همچنین در این نشست، رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: بخش کشاورزی نیازمند چابک‌سازی بدنه به لحاظ مدیریتی و کارشناسی است که سنجش از دور این امکان را برای ما فراهم می‌کند.
حسن کاظمی با بیان این که ارتباط مستمر با سازمان فضایی برای بخش کشاورزی یک فرصت است، افزود: بحث بیمه محصولات کشاورزی یکی از فعالیت‌های مهمی است که امکان مدیریت بخش کشاورزی را فراهم می‌کند، بنابراین باید به سمتی برویم که برای اعمال چنین سیاستی از داده‌های سنجش از دور استفاده کنیم.
کاظمی خاطرنشان کرد: دسترسی به داده‌های دقیق و به طور مستمر برای بخش کشاورزی به عنوان یک فعالیت مشخص و حاکمیتی ضروری است و می‌توانیم به صورت دقیق، کارآمد از امکانات و داده‌های سنجش از دور برای برنامه‌ریزی‌ در بخش کشاورزی استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در سطح کلان برای مدیریت بخش کشاورزی و سطح خرد برای مدیریت الگوی کشت از داده‌های سنجش از دور می‌توان استفاده کرد.
رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی بر همکاری مستمر و تنگاتنگ بخش کشاورزی و سازمان فضایی تاکید کرد و گفت: باید سعی کنیم ارتباط این دو بخش به سمت ساختاری پیش رود و در این راستا کمیته دائمی ارتباط بین بخش کشاورزی و سازمان فضایی راه‌اندازی شود.
وی اظهار امیدواری کرد این کمیته دائمی با دستور کار مشخص و ساختارهای جدید، فعالیت خود را به زودی آغاز کند تا نیازهای بخش کشاورزی از طریق سنجش از دور شناسایی و پروژه‌های جدید تعریف شود.
کاظمی یادآور شد: موسسه‌های تحقیقاتی با توجه به ظرفیت‌های سازمان فضایی می‌توانند در تامین نیازهای بخش کشاورزی تلاش کنند و در جهت اجرای ماموریت خود در بحث امنیت غذایی گام های مناسبی بردارند.
در این نشست، مدیر کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران نیز در سخنانی سازمان فضایی را فرصتی برای حوزه کشاورزی برشمرد و گفت: امکانات ویژه و تخصصی سنجش از دور برای حوزه کشاورزی وجود دارد که می‌توان به راه‌اندازی مرکز پایش ملی باغبانی زمین، راه‌اندازی مرکز ملی داده‌های فضایی و ... اشاره کرد که امیدواریم با استفاده از این فناوری ها در حوزه کشاورزی بخشی از برنامه‌ها را توسعه دهیم.
وی افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی، افزایش جمعیت و ... باید از زیرساخت‌های ایجاد شده در سازمان فضایی به صورت مستمر برای برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی و مسائل پیش رو استفاده کنیم.
مدیر کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران با تاکید بر همکاری مستمر این سازمان با بخش کشاورزی، گفت: سازمان فضایی و وزارت جهاد کشاورزی با همکاری‌های تنگاتنگ و با توجه به ضرورت بخش کشاورزی، می‌توانند از حوزه فرهنگ و ترویج پیش رفته و به اقدام و عمل دست یابند.
به گفته وی، سازمان هواشناسی از تکنولوژی و فناوری فضایی در سنجش از دور به خوبی استفاده کرده است و امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست نیز از این فرصت استفاده کنند.
در این نشست، برنامه‌ها و خدمات بخش سنجش از دور توسط دکتر علی صادقی نائینی ارائه شد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید