Iranian Agriculture News Agency

با امضای تفاهم نامه ای میان سازمان ملی استاندارد ایران و عراق محقق شد

امتیاز ویژه تجاری عراق به ایران/ صادرات بدون بازرسی 51 گروه کالای ایرانی به عراق

51 گروه کالایی برخوردار از استاندارد ملی ایران یا واجد گواهی‌نامه انطباق صادره از سازمان ملی استاندارد و مراکز مورد تائید، به زودی بدون نیاز به بازرسی‌ها، می‌تواند به بازار عراق وارد شود.

امتیاز ویژه تجاری عراق به ایران/ صادرات بدون بازرسی 51 گروه کالای ایرانی به عراق


به گفته معاون سازمان ملی استاندارد، در آینده نه‌چندان‌ دور 51 گروه کالایی برخوردار از استاندارد ملی ایران یا واجد گواهی‌نامه انطباق صادره از سازمان ملی استاندارد و مراکز مورد تائید، بدون نیاز به بازرسی‌ها می‌تواند به بازار عراق وارد شوند .

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرده است: در آینده نه‌چندان‌ دور 51 گروه کالایی برخوردار از استاندارد ملی ایران یا واجد گواهی‌نامه انطباق صادره از سازمان ملی استاندارد و مراکز مورد تائید، بدون نیاز به بازرسی‌ها می‌تواند به بازار عراق وارد شوند .

در این مورد جهانبخش سنجابی شیرازی در مصاحبه با رادیو اقتصاد توضیح داده است: خوشبختانه یک تفاهمنامه‌ای در سازمان ملی استاندارد با استاندارد طرف عراق منعقد کردیم که در نوع خود بی‌نظیر است و مفهوم این تفاهم نامه این است که در آینده نه‌چندان‌ دور 51 گروه کالایی برخوردار از استاندارد ملی ایران یا واجد گواهی‌نامه انطباق صادره از سازمان ملی استاندارد و مراکز مورد تائید، بدون نیاز به بازرسی‌ها می‌تواند به بازار عراق وارد شوند .

وی با بیان اینکه این مهم به‌طور حتم موجبات جهش و تسهیل در کار صادرکنندگان را فراهم خواهد کرد، افزود:توجه به مقوله استاندارد در کشور عراق بیشتر شده است دلیلش هم اینکه حاکمیت ها باید بیشتر به دنبال تامین منافع مصرف کنندگان و تامین منافع خودشان باشند و قاعدتا سیاست گذاری هایشان به سمت تامین حقوق مصرف کنندگان است البته باید یک نقطه بهینه ای را شناسایی کنند که باعث نشود غش کردن سمت حقوق مصرف کننده موجبات ایجاد مزاحمات جدی در فضای کسب و کار و تولید را فراهم کند .

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران گفت: آن چه در عرصه بین المللی پذیرفته شده این است که به طور اساسی استاندارد برای هر محصول و هر خدمتی یکی از الزامات ارائه آن کار و خدمت است .

وی افزود: همواره یکی از مطالبات ما این بود که ایران و عراق به عنوان دو کشور دوست و برادر بهتر است بیایند استاندارد های مشترک و کالاهایی که تجارت آنها بصورت ترجیحی است یک استاندارد واحد را ملاک عمل قراردهند، در فاز اول ایران پذیرفت که اگر مغایرتی بین استاندارد ایران و طرف عراقی وجود دارد، ملاک عمل استانداردهای بین المللی مورد قبول طرفین باشد که این فاز انجام شد و به موجب این شرکت های بازرسی بین المللی آمدند و مستقر شدند و در واقع صادرات کالا از ناحیه این شرکت ها مورد بازرسی قرار می گرفت و انجام می شد اما این موجبات هم تحمیل بار هزینه ای بر صادر کنندگان و به تبع افزایش قیمت کالا برای مصرف کنندگان را به دنبال داشت. به عبارتی سودی نه به من صادرکننده و نه به طرف عراقی مصرف کننده می‌رساند .

سنجابی بیان کرد: بنابراین در مذاکرات بعدی تفاهم نامه ای امضاء کردیم تا فهرست استانداردهای خودمان را مبادله بکنیم و استانداردهای که نزدیک به هم هستند بیائیم استانداردهای متقابل را به رسمیت بشناسیم خوشبختانه این مهم انجام شد. در حال حاضر بر سر 51 گروه کالایی توافق شده تا استانداردهای متقابل را به رسمیت بشناسیم و یک مقدمه کاری لازم دارد و آن هم این است که بررسی تطبیقی کنیم تا استانداردهایمان را اگر واقعا مغایرت جدی دارد اصلاح کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید