Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

تدوین برنامه های پشتیبان تحقیقاتی، آموزش و ترویجی از 14 طرح اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی

برنامه های پشتیبان تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی 14 طرح اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی تدوین شده است.

تدوین برنامه های پشتیبان تحقیقاتی، آموزش و ترویجی از 14 طرح اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی


معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برنامه های پشتیبان تحقیقاتی، آموزش و ترویجی از 14 طرح اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی تا افق 1404 تدوین شده است.

به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، اسکندر زند، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن اعلام این مطلب افزود: یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی، پرورش ماهی در قفس است که ما حمایت های لازم را در زمینه ترویج فرهنگ این شیوه پرورش، آموزش و تکنولوژی تکثیر ماهیان در قفس انجام خواهیم داد.
وی با اشاره به طرح افزایش ضریب خوداتکایی دانه های روغنی در چارچوب برنامه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: مهمترین وظیفه ما تولید ارقام مناسبَ، مدیریت آفات و بیماری های این محصولات و ارایه راهکارهای لازم برای کنترل آنها است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، بهینه سازی مکانیزاسیون در مرحله کاشت، داشت و برداشت دانه های روغنی و بهبود عملیات بهزراعی به خصوص تغذیه را از برنامه های پشتیبانی این سازمان از طرح افزایش خوداتکایی دانه های روغنی عنوان کرد.
وی افزایش ضریب خوداتکایی گوشت قرمز را از دیگر طرح های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی خواند و تصریح کرد: در این راستا، کار تحقیقاتی بر روی گاوهای دو منظوره شیری و گوشتی در دستور قرار گرفته است.
زند افزود: کارهای ترویجی برای بزهای شیری به خصوص بز شیری سانن برای مناطق سرد در برنامه های پشتیبانی داریم.
وی تنوع بخشی و افزایش کیفی آفت کش ها و حذف آفت کش های پرخطر، مدیریت آفات و بیماری ها و کمک به ساماندهی روش های مصرف و توزیع سموم را از دیگر برنامه های پشتیبان تحقیقات، آموزش و ترویج برشمرد.
زند با بیان این که افزایش بهره وری و کاهش ضایعات محصولات راهبردی در طرح های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی لحاظ شده است، گفت: سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی به زودی تحلیلی در زمینه ضایعات محصولات ارایه خواهد داد.
زند به طرح تولید در محیط گلخانه ای نیز در چارچوب اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و اظهار داشت: بررسی برای استقرار بهینه گلخانه ها، کنترل آفات و بیماری ها، مسایل تغذیه ای در گلخانه ها، معرفی بسترهای جدید برای کشت گلخانه ای و توسعه تکنولوژی در گلخانه ها جزو برنامه های پشتیبانی ما است.
وی در عین حال بر شناسایی ظرفیت های خارجی مناسب در حوزه نهال و ورود و بومی کردن آنها تاکید گذاشت و تصریح کرد: فعالیت های بهنژادی و توسعه ارقام پرمحصول و سازگار با نیاز آبی کم برای بخش باغبانی در دستور کار قرار دارد.
رییس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: در طرح افزایش ضریب خوداتکایی 9 محصول زراعی نیز برای تولید هسته های اولیه بذر، تولید ارقام متناسب با نیاز کشور، مبارزه با آفات و بیماری ها و علف های هرز این محصولات، عملیات بهزراعی به ویژه در زمینه توسعه کشاورزی حفاظتی از اهم برنامه های پشتیبانی به شمار می آیند.
وی در مورد طرح افزایش ضریب خود اتکایی گندم گفت: ما سالانه هسته های اولیه بذر گندم را با تنوع بالای ارقام تامین می کنیم و تعهد داریم به منظور افزایش عملکرد تولید در واحد هفت تا هشت رقم متناسب با نیاز های اقلیمی در زراعت دیم و آبی ارایه دهیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، برآورد نیاز کودی کشور را از جمله مهمترین کار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی دانست و اذعان داشت: در برنامه پشتیبانی این سازمان به معرفی کودهای آلی، بیولوژیک و ترویج آنها و همچنین نظارت بر کیفیت کود توجه شده است.
وی درباره طرح عملیات آبخیزداری، حفاظت خاک و مقابله با بیابانزایی و کانون های گرد و غبار در چارچوب اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: تجربیات خوبی در حوزه آبخیزداری داریم که برای عملیاتی کردن این تجربیات با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ارتباط و هماهنگی هستیم.
زند افزود: در برنامه های پشتیبانی، ما در این حوزه برای تولید آب، جلوگیری از فرسایش خاک، پخش سیلاب، مهار کانون های گرد و غبار با سازمان جنگل ها کار خواهیم کرد.
وی در همین حال به طرح توسعه کشت فراسرزمینی اشاره کرد و گفت: ما آماده ایم تجربیات خود را در اختیار کشاورزان متقاضی برای کشت فراسرزمینی قرار دهیم ضمن آن که ارقام مناسب و دانش فنی قابل قبولی در بعضی محصولات مانند گندم و برنج داریم.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اذعان به این که در کشور با مازاد تولید مرغ و تخم مرغ مواجه هستیم، تصریح کرد: در حوزه بهداشت و سلامت محصولات دامی به دنبال جایگزینی داروهای گیاهی با برخی داروهای شیمیایی هستیم.
وی تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و احداث شبکه های فرعی زیر سدها را از طرح های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و اظهار داشت: ما در این حوزه در بهینه سازی شبکه ها نقش ایفا خواهیم کرد و در زمینه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی، مشاوره خواهیم داد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید