Iranian Agriculture News Agency

صنایع هواپیمایی بزرگ جهان، برای کاهش انتشار کربن، به توافق رسیدند

بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان، با کاهش انتشار کربن مربوط به حمل و نقل هوایی موافقت کردند و برای نخستین‌بار، قرار شد تا در صنعت هوایی خود، برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، به کاهش انتشار کربن اقدام کنند.

صنایع هواپیمایی بزرگ جهان، برای کاهش انتشار کربن، به توافق رسیدند


بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان، با کاهش انتشار کربن مربوط به حمل و نقل هوایی موافقت کردند و برای نخستین‌بار، قرار شد تا در صنعت هوایی خود، برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، به کاهش انتشار کربن اقدام کنند.

به گزارش ایانا به نقل از وب‌سایت دویچه‌وله، سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری ( ICAO: International Civil Aviation Organization ) اعلام کرد کشورهای عضو موافقت کردند تا از میزان سطح انتشار کربن هوانوردی تا سال 2035 به نسبت 2020، با حمایت تلاش‌های جهانی و کنترل گرمایش جهانی بکاهند.

پس از شش سال مذاکره، این قرارداد دارای فاز داوطلبانه از سال 2021 تا 2026 است و از سال 2027، برای کشورهایی که دارای صنایع حمل و نقل هوایی در مقیاس بزرگ هستند، اجباری خواهد شد.

در حال حاضر، حدود 64 کشور نزدیک به 85 درصد از فعالیت‌های حمل و نقل هوایی بین‌المللی را پوشش می‌دهند. این برای نخستین‌بار است که کشورهای عضو سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری ازجمله کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی درباره کاهش آلودگی حمل و نقل هوایی در جهان به توافق رسیدند.

گفتنی است،‌ فقیرترین کشورهای جهان، کشورهای کوچک جزیره‌ای و کشورهایی دارای میزان سفر هوایی کمتر از 0.5 درصد، از این قرارداد معاف هستند.

توافقنامه به امضای دولت‌های پیشرفته که مسئول انتشار بیشترین گازهای گلخانه‌ای هستند و کشورهای در حال توسعه مانند هند و چین رسیده است. ‌البته موافقتنامه مذکور می تواند به محدودیت رشد اقتصادی هند و چین نیز منجر شود.

به گفته ازهرالدین عبدالرحمان Azharuddin Abdul Rahman از مالزی، رئیس جلسه عمومی ایکائو در مونترال کانادا، این توافقنامه به‌عنوان یک "معامله تاریخی" است.

کشورهای عضو سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری، حدود دو درصد دی‌اکسیدکربن جهان را تولید می‌کنند.

این توافق رسماً به‌عنوان طرح کاهش کربن حمل و نقل هوایی بین‌المللی، ( Carbon Offset and Reduction Scheme for International Aviation CORSIA ) نامیده شده که انتظار می‌رود باعث کاهش میزان تولید کربن ناشی از صنایع هوایی شود.

این در حالی است که تخمین زده می‌شود تعداد مسافر تا سال 2034 به دو برابر یعنی حدود هفت میلیارد نفر برسد. همچنین،‌ برای انجام این قرارداد گفته شد، خطوط هوایی، کمتر از دو درصد از درآمد سالانه خود را بابت هزینه کاهش کربن در نطر بگیرند.

CORSIA ، طرحی که برای سفرهای بین‌المللی و انتقال محموله با جت‌های تجاری که سالانه عامل تولید بیش از 10 هزار تن کربن است، باید به کار برده شود. خطوط هوایی دارای چنین مواردی هستند، باید اعتباری به نام "اعتبار کربن" ( carbon credits : اجازه می‌دهد تا سازمانی یک مقدار مشخصی انتشار کربن را تولید کند) را بخرند.

این در حالی که تقریباً تمام خطوط هوایی بزرگ جهان، درباره قوانین منطقه‌ای و ملی که ممکن است برای انجام این کار برای انها هزینه بیشتری را در پی داشته باشد، نگران هستند./


مترجم: فرحناز سپهری


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید