Iranian Agriculture News Agency

در همایش نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران مطرح شد:

توسعه سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها در بخش کشاورزی بسیار پایین بوده است

مدیر سازمان تعاون روستایی استان مازندران گفت: 340 تشکل در استان مازندران فعالیت دارند که حمایت و نظارت آنها بر عهده سازمان است.

توسعه سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها در بخش کشاورزی بسیار پایین بوده است


رئیس هیأت‌مدیره و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در همایش نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران گفت: توسعه سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها در بخش کشاورزی بسیار پایین بوده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، حسین صفایی با بیان این مطلب افزود: نظام صنفی کشاورزی، جدیدترین تشکل بخش کشاورزی محسوب می شود که نزدیک به چهار سال از سازماندهی آن در سطح کشور می گذرد.

حسین صفایی اظهار داشت: عقب ماندگی بخش کشاورزی منجر به یک آسیب و بی نظمی در بخش و مشاغل بخش کشاورزی شده است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما وابستگی و چشم دوختن تشکل‌های مردم نهاد به دولت است، گفت: استقرار و توسعه نظام صنفی کشاورزی یکی از وظایف اصلی سازمان در بخش دولتی است.

ربیع فلاح استاندار مازندران نیز در این همایش با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی استان بر ضرورت تعامل و همکاری مشترک میان جهاد کشاورزی، نظام صنفی کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی استان تأکید کرد.

در ادامه رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران در این نشست گفت: تشکل‌های کشاورزی باید خودشان را باور داشته باشند، استقلال خود را حفظ کرده و از بخش کشاورزی دفاع منطقی کنند.

حیدرپور تأکید کرد: تشکل‌های بخش کشاورزی به سمتی حرکت کنند که تأثیرگذار در بخش کشاورزی باشند.

وی افزود: عضوگیری و صدور پروانه فعالیت، تنها بخشی از وظایف نظام صنفی کشاورزی محسوب می شود.


توجه به موضوع آموزش و توانمندسازی نظام‌های صنفی کشاورزی

براساس این گزارش، مدیر سازمان تعاون روستایی استان مازندران نیز با ارائه گزارش عملکرد شش ماهه نخست سال جاری سازمان و نیز اقدامات در حوزه تشکل‌ها و نظام صنفی کشاورزی گفت: 340 تشکل در استان مازندران فعالیت دارند که حمایت و نظارت آنها بر عهده سازمان است.

محمدرضا کریمی با اشاره به اقدامات مهم نظام صنفی کشاورزی استان در امر عضوگیری و بیمه تأمین اجتماعی، بر ضرورت شناساندن نظام صنفی کشاورزی به دستگاه‌ها، سازمان‌ها و کشاورزان و توجه به موضوع آموزش و توانمندسازی آن تأکید کرد.


انتقاد از اجرای ضعیف ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی

رئیس هیأت‌مدیره نظام صنفی کشاورزی استان مازندران نیز در این همایش گفت: اعضای نظام صنفی کشاورزی استان حدود 40 هزار عضو هستند که با تلاش‌های مستمر حدود 30 هزار نفر از آنها مشمول بیمه تأمین اجتماعی شده اند.

هاشمی با اشاره به ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی به معاونان، رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها در موضوع اعتبار پروانه فعالیت نظام صنفی و نیز بستر سازی زمینه حضور نمایندگان نظام‌های صنفی کشاورزی در مجامع، شوراها، جلسات و کارگروه‌های تخصصی بخش کشاورزی از اجرای ضعیف این ابلاغیه از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران انتقاد کرد.


پیگیری مسائل و مشکلات بخش کشاورزی وظیفه نظام صنفی کشاورزی است

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور نیز در این گردهمایی بر هویت بخشی به کشاورزان و مشاغل بخش کشاورزی و دفاع از حقوق صنفی کشاورزان از طریق نظام صنفی کشاورزی بر حضور مستمر نمایندگان نظام صنفی در جلسات تصمیم گیر و تصمیم ساز مرتبط با بخش کشاورزی تأکید کرد.

محمدشفیع ملک‌زاده تصریح کرد: نظام صنفی کشاورزی می تواند به عنوان قدرتمندترین تشکل صنفی در بخش کشاورزی مطرح باشد.

وی افزود: پیگیری مسائل و مشکلات بخش کشاورزی، انعکاس و رسانه ای کردن این موارد وظیفه نظام صنفی کشاورزی است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور از سازمان‌های جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان خواست تا در ارتباط با ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی در موضوع نظام صنفی کشاورزی شاهد همکاری‌ها و تعاملات مثمر ثمری باشیم.

ملک‌زاده همچنین با اشاره به روند اصلاحیه آیین نامه نظام صنفی کشاورزی در کمیسیون‌های دولت افزود: انطباق آیین نامه نظام صنفی کشاورزی با نظام صنفی کشور موردی است که در این اصلاحیه لحاظ شده است.

گفتنی است همایش نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران با حضور استاندار، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور، مدیرکل دفتر امور تشکل‌های کشاورزی، رئیس جهاد کشاورزی و مدیر تعاون روستایی استان، اعضای هیأت‌مدیره نظام‌های صنفی کشاورزی استان و شهرستان‌ها در شهرستان بابلسر برگزار شد./

A-950719-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید