Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی استان کردستان خبر داد:

تجهیز 17000 هکتار از اراضی کردستان به طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی استان کردستان گفت: مهار آب های جاری، استفاده بهینه از منابع آب و خاک، تبدیل اراضی دیم به آبی، بهبود وضعیت اراضی آبی موجود و افزایش تولید محصولات باغی و زراعی به میزان 2 تا 3 برابر در واحد سطح، از مزیت های اجرای پروژه های آب و خاک در استان به شمار می رود.

تجهیز 17000 هکتار از اراضی کردستان به طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی


مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی استان کردستان از تجهیز 16 هزار و 810 هکتار از اراضی این استان به طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، فرزاد حسنی با بیان این مطلب افزود: طرح جامع شبکه های اصلی و فرعی رودخانه های مرزی کشور در سال 1393 مصوب شد و وزارت خانه های جهاد کشاورزی و نیرو در حال مطالعه و اجرای پروژه های مربوطه هستند.

وی افزود: مهارآب های جاری، استفاده بهینه از منابع آب وخاک، تبدیل اراضی دیم به آبی، بهبود وضعیت اراضی آبی موجود و افزایش تولید محصولات باغی و زراعی به میزان 2 تا 3 برابر در واحد سطح ازمزیت های اجرای این پروژه ها به شمار می رود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: پس از اخذ مجوز و بازنگری در تخصیص های آب کشاورزی، مطالعات و اجرای پروژه های مصوب در استان از اوائل سال گذشته شروع شد که پروژه های مصوب در سطح 16 هزار و 810 هکتار است.

حسنی گفت: شبکه آبیاری تحت فشار زیویه که به مساحت یک هزار و 104 هکتار در دهستان گشکی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران واقع شده و عملیات اجرایی فاز اول آن در سطح 640 هکتار شامل (270 هکتار نوار تیپ و 370 هکتار قطره ای) در حال پایان بوده و فاز دوم آن به مساحت 464 هکتار در حال عقد قرارداد با پیمانکار مجری است.

وی با اشاره به مشخصات شبکه آبیاری تحت فشار گاران در بخش مرکزی از توابع شهرستان مریوان یادآور شد: این پروژه دارای دو فاز به مساحت دو هزار و 956 هکتار است که فاز نخست آن به مساحت یک هزار و 640 هکتار (شامل 258 هکتار نوار تیپ، 240 هکتار قطره ای و 1142 هکتار بارانی) در حال عقد قرارداد با پیمانکار مجری بوده و فاز دوم آن به مساحت یک هزار و 316 هکتار در حال مطالعه و تهیه نقشه های اجرایی است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی کردستان تأکیدکرد: شبکه آبیاری تحت فشار امیر آباد و رمشت در سطح 850 هکتار در بخش موچش از توابع شهرستان کامیاران واقع شده است که کل پروژه (843 هکتار نوار تیپ و 300 هکتار قطره ای) در حال عقد قرارداد با پیمانکار مجری است.

حسنی اظهار داشت: شبکه های آبیاری تحت فشارسامانه انتقال سد آزاد در سطح چهار و 300 هکتار، شبکه آبیاری تحت فشارسامانه انتقال سد ژاوه در سطح دو هزار و 500 هکتار و شبکه آبیاری تحت فشار زریوار در سطح یک هزار و 600 هکتار در حال مطالعه و تهیه نقشه های اجرایی است.

وی در پایان با بیان اینکه شبکه آبیاری تحت فشار گاوشان در سطح سه هزار و 500 هکتار در حال بازنگری مطالعات انجام شده توسط شرکت آب منطقه ای و تهیه نقشه های اجرایی است، گفت: امیدواریم بتوانیم این پروژه ها را در کوتاه ترین زمان ممکن به بهره برداری برسانیم.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید