Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگوی کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی سمیرم با ایانا مطرح شد:

دوسوم از باغ‌های یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید سیب کشور در خطر نابودی/ نوسازی باغ‌ها به جای توسعه آبیاری نوین

با شدت گرفتن خشکسالی در شهرستان سمیرم، ضمن از بین رفتن بیش از سه‌هزار و 500 هکتار از باغ‌های این شهرستان به‌طور کامل، از ابتدای امسال تاکنون نیز 13 هزار 700 هکتار از باغ‌های سیب این شهرستان که با تولید 400 هزار تن از بزرگ‌ترین مرکز تولید سیب در کشور است، خسارت جبران‌ناپذیر دیده‌اند.

دوسوم از باغ‌های یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید سیب کشور در خطر نابودی/ نوسازی باغ‌ها به جای توسعه آبیاری نوین


با شدت گرفتن خشکسالی در شهرستان سمیرم، بیش از سه‌هزار و 500 هکتار از باغ‌های این شهرستان به‌طور کامل از بین رفته و از ابتدای امسال تاکنون نیز 13 هزار 700 هکتار از باغ‌های سیب این شهرستان که با تولید 400 هزار تن از بزرگ‌ترین مرکز تولید سیب در کشور است، خسارت جبران‌ناپذیر دیده‌اند، خسارتی که محصولات این باغ‌ها را بی‌کیفیت و غیرقابل عرضه کرده است.

کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی سمیرم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به مشکلات روزافزون باغداران سیب شهرستان سمیرم، گفت: با وجود اینکه با به روی کار آمدن دولت جدید معاونت باغبانی دوباره احیا شده است، اما این معاونت هنوز نتوانسته خسارات ناشی از کم‌توجهی‌های سال‌های گذشته به باغ‌های کشور را جبران کند؛ زیرا پرداختن به طرح‌های زراعت در اولویت دولت قرار دارد و این امر باعث شده که تسهیلات بخش کشاورزی به سوی زراعت سرازیر شده و زیربخش باغبانی هر روز با مشکل بیشتری روبه‌رو شود.

کیارش سامی افزود: تسهیلات کم‌بهره‌ای که تاکنون برای سایر زیربخش‌های کشاورزی در نظر گرفته شده است به بخش باغبانی تعلق نگرفته، این در حالی است که بیشتر باغ‌های کشور نیاز به اصلاح، بهسازی یا نوسازی دارند.

وی با بیان اینکه اصلاح و نوسازی باغ‌ها نقش مؤثری در تولید محصول با کیفیت و با ارزش رقابت دارد، خاطرنشان کرد: افزایش عملکرد تولید و بهره‌وری از آب نتیجه اصلاح و نوسازی باغ‌های قدیمی است که با توجه به بحران خشکسالی در کشور از اهمیت زیادی برخودار است.

به گفته کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی سمیرم، اصلی‌ترین مشکل باغ‌های سیب این شهرستان کم‌آبی است که با اصلاح و نوسازی باغ‌ها می‌توان تا حد زیادی بر این شکل غلبه کرد.

سامی در پاسخ به این پرسش ایانا که آیا تسهیلات بلاعوض یا کم‌بهره آبیاری نوین نتوانسته است مشکل کم‌آبی را مرتفع کند، ادامه داد: این تسهیلات تا سال گذشته در اختیار باغداران قرار می‌گرفت، اما از ابتدای سال جاری تقریباً متوقف شده است و حجم زیادی از اراضی باغی در نوبت دریافت این تسهیلات قرار دارند؛ ضمن اینکه برخی از مناطق کشور مانند شهرستان سمیرم در ارتفاعی از سطح زمین قرار گرفته است که با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی امکان برداشت از آنها نیز کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: با کاهش بارندگی منابع آبی کاهش یافته است وقتی منبع آبی برای برداشت آب وجود نداشته باشد پرداخت تسهیلات برای خرید لوله و کانال و آبیاری نوین بی‌نتیجه خواهد بود. پیشنهاد ما این است که هرچه سریع‌تر بخشی از این تسهیلات ارزان قیمت به اصلاح و نوسازی باغ‌ها تعلق گیرد، در شرایط سخت اقلیمی تنها با این شیوه است که می توان از باغداران حمایت کرد.

سامی در پایان اظهار داشت: هزینه اصلاح و نوسازی باغ‌ها بر حسب عملیات اصلاحی و منطقه باغ‌ها متفاوت است و حداقل هزینه برای هر هکتار باغ 60 میلیون ریال برآورد می‌شود.

در بررسی‌های انجام‌شده توسط وزارت جهاد کشاورزی از دو میلیون و 500 هزار هکتار باغ‌های کشور نشان می‌دهد، یک میلیون هکتار آن نیاز به اصلاح و نوسازی دارد. همچنین 40 درصد باغ‌های کشور نیز بیش از 30 سال سن دارند و به روش سنتی اداره می‌شوند./

G-950719-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید