Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور به ایانا خبر داد:

پاییز گرم و خشک امسال و احتمال طغیان آفات سن گندم و مگس میوه/ پیش‌بینی مبارزه با آفات و بیماری‌ها در سطح شش میلیون هکتار در سال زراعی جدید

با توجه به کم‌بارشی پیش‌بینی شده در سال جاری، احتمال می‌رود طغیان آفات سن در گندم، مگس میوه مدیترانه‌ای و مگس زیتون در عرصه‌ها مشکل‌ساز شود.

پاییز گرم و خشک امسال و احتمال طغیان آفات سن گندم و مگس میوه/ پیش‌بینی مبارزه با آفات و بیماری‌ها در سطح شش میلیون هکتار در سال زراعی جدید


با توجه به کم‌بارشی پیش‌بینی شده در سال جاری، احتمال می‌رود طغیان آفات سن در گندم، مگس میوه مدیترانه‌ای و مگس زیتون در عرصه‌ها مشکل‌ساز شود.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: از مجموع 607 عامل خسارت‌زا، در سال‌هایی با پاییز و زمستان کم‌بارش یا پربارش باید انتظار طغیانی شدن برخی از آنها را داشت.

یحیی ابطالی افزود: در زمستان سال گذشته و اوایل بهار شرایط آب و هوایی برای توسعه برخی بیماری‌ها مساعد بود، به‌گونه‌ای که پیش‌بینی شده بود 700 هزار هکتار، مقابله با زنگ گندم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: با بسیج نیروهای کارشناسی و مسئولان کلینیک‌های گیاه‌پزشکی سطح مبارزه به 50 تا 60 هزار هکتار رسید.

ابطالی ادامه داد: در تابستان گرم و خشک، سال زراعی گذشته، حجوم ملخ آسیایی و آفت ساقه‌خوار ذرت را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: در ابتدای سال زراعی جاری نیز به‌دلیل پراکنش نامناسب بارندگی‌ها، شاهد افزایش علف‌های هرز خواهیم بود و برای جلوگیری از آن به تمامی بهره‌برداران توصیه می‌شود ضدعفونی بذرهای مصرفی را در محصولاتی چون گندم، جو و کلزا جدی بگیرند.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: برای جلوگیری از بدسبزی بذور نیز توصیه می‌شود د رمناطقی که شرایط خاک اجازه می‌دهد، در زمان رطوبت خاک اقدام به کشت شود.

ابطالی تأکید کرد: پاییز گرم و خشک همچنین احتمال گسترش آفاتی چون سن گندم و حجوم آفات درختان میوه را فراهم می‌آورد.

وی اظهار داشت: در شرایط حاضر وضعیت آفات و بیماری‌ها در شرایط تعادل قرار دارد، اما اگر زمستان گرمی پیش رو باشد، ممکن است عوامل میکروبی در برگ‌های خزان‌کننده افزایش یابد.

ابطالی همچنین گفت: پایش سن گندم و سایر آفات و بیماری‌ها از هفته نخست مهرماه توسط کارشناسان کلینیک‌های گیاه‌پزشکی آغاز شده است.


خطر بدسبزی در کمین مزارع دیم کشور

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور افزود: اگر پاییز امسال همچنان کم‌بارشی باشد، مشکل بدسبزی در مزارع دیم اتفاق خواهد افتاد و ضدعفونی بذور و استفاده از رطوبت خاک برای کشت ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: رصد سوسک سیاه گندم و سوسک مفتولی در حال انجام است و علاوه بر آن، نگرانی برای طغیان مگس زیتون و مگس میوه مدیترانه‌ای در محصولاتی چون انار و سیب وجود دارد.

ابطالی ادامه داد: جمعیت مگس زیتون به‌طور مرتب در حال پایش است و برداشت زیتون آجیلی (تازه‌خوری) اتمام یافته، اما برداشت زیتون روغنی همچنان ادامه دارد و جمعیت این آفت در استان گیلان بالا ارزیابی شده است.

وی تصریح کرد: در دو سال گذشته، جمعیت آفت مگس زیتون و مگس میوه مدیترانه‌ای به‌طور کامل مدیریت شد و خسارت در حد نیم تا یک درصد گزارش شد.


پیش‌بینی مبارزه با سن گندم در سطح دو میلیون و 180 هزار هکتار

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: در سال گذشته همچنین سطح مبارزه با علف‌های هرز گندم و جو در حد سه میلیون و 600 هزار هکتار بود و علاوه بر آن، دو میلیون و 180 هزار هکتار از عرصه‌ها علیه سن گندم مقابله شد.

ابطالی تأکید کرد: سطح مبارزه با زنگ زرد، قهوه‌ای، سفیدک پودری، فوزاریوم خوشه گندم، لکه‌برگی در جو و آفاتی غیر از سن به 200 هزار هکتار رسید.

وی اظهار داشت: برای سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود در سطحی معادل دو میلیون هکتار علیه سن گندم، 250 هزار هکتار علیه بیماری‌های گندم و در سطحی معادل چهار میلیون هکتار نیز مبارزه با علف‌های هرز انجام شود.

ابطالی در پایان درباره میزان تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با آفات و بیماری‌ها گفت: از لحاظ امکانات مقابله با عوامل بیماری‌زا و آفات، سموم و سایر نهاده‌های مورد نیاز به اندازه سال زراعی آینده نیز تدارک شده است./

M-950719-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید